Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

rechter zijraam

vragen over de T4
Plaats reactie
pieterlinda
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:00

rechter zijraam

Bericht door pieterlinda »

Hallo wjwer,s mijn rechterzijraam(elek bed)gaat niet meer open.Er is geen kabelbreuk ook geen zekeringen kapot.Als je het knopje indrukt hoor je wel een klik bij het motortje wat zou er aan de hand kunnen zijn? Groeten Pieter.
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: rechter zijraam

Bericht door hendrikus »

kabel vh mechanisme kapot denk ik. Dan doet idd je motor het nog wel, maar gaat je ruit gewoon geen kant op. Dan zal ff je deurpaneel eraf moeten om het te checken
T4 2.5TDI 88pk 1999
pieterlinda
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:00

Re: rechter zijraam

Bericht door pieterlinda »

Kabels zijn gecontroleerd geen breuk aanwezig.Groet Pieter.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: rechter zijraam

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik denk dat Hendrikus een staalkabel die het raam omhoog en omlaag beweegt (mechanisch onderdeel dus) bedoelt en dat jij de kabelbreuk in de electrische bekabeling bedoelt....

Ik denk dat je het best kunt controleren wat er niet goed is als je het deurpaneel demonteerd, je kunt dan bij de motor en het mechanisme om de werking te controleren..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
pieterlinda
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:00

Re: rechter zijraam

Bericht door pieterlinda »

Heb het deurpaneel verwijderd maar er is niks aan de hand met de kabels e.d. dus rijst het vermoeden dat toch het motortje kapot is,zou deze te repareren zijn of moet er een nieuwe op en wie weet wat dat ongeveer moet kosten? Pieter.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: rechter zijraam

Bericht door Pim 328 »

Bedien het knopje van je rechterraam en sla gelijktijdig eens met een hamer op het motortje.
Wel met beleid een beetje tikken.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: rechter zijraam

Bericht door Roger B. (11)61 »

Je kunt altijd proberen of het motortje demontabel is (of ie uit elkaar kan (en dan ook weer in elkaar) en alles kontroleren op gangbaarheid en eventueel smeren, met wat geluk is ie niet doorgebrand en doet ie het daarna weer....

een nieuwe kan altijd nog immers..... (las hier ergens laatst iets van ruim 200 euro namelijk)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
pieterlinda
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:00

Re: rechter zijraam

Bericht door pieterlinda »

Heb er even tegenaan geklopt met een hamer ook dit helpt niet .Daarna motortje gedeeltelijk gedemonteerd waardoor een koperen spoel zichtbaar wordt,deze wordt zeer heet als ik het knopje bedien,de spoel word zo warm dat je je vingers er bijna aan brand dus ik denk dat ik toch maar even langs de sloperijen moet?Groet pieter.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: rechter zijraam

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als de spoel heet wordt loopt er DUS nog stroom doorheen en zit je motor waarschijnlijk vast.... je kunt proberen om de electromotor een nacht in een bakje wd40 te leggen en daarna met perslucht droog te spuiten, even kijken of ie dan wel draait en dan een nachtje in een bakje versnellingsbakolie leggen, daarna heel goed laten uitlekken en weer monteren, als je er bij kunt zou je nog wat vet op en om het lagertje kunnen smeren.

Adviesje voor de andere kant..... smeer dat motortje ook eens goed om te voorkomen dat die ook vast gaat zitten.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Keely 798
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:55

Re: rechter zijraam

Bericht door Keely 798 »

Hier nog een hele handleiding (weliswaar in het Duits) om de bediening van de ramen te testen.
Misschien heb je er wat aan.

http://freenet-homepage.de/t4-knowledge ... _x-414.pdf

Succes G. Haga
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: rechter zijraam

Bericht door Roger B. (11)61 »

Aangezien de motor heet wordt als je het knopje bedient zal de bediening wel in orde zijn, ik denk dat de rotor vast zit in de motor (roest waarschijnlijk)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
pieterlinda
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:00

Re: rechter zijraam

Bericht door pieterlinda »

Jongens,alvast bedankt voor jullie adviezen,ik ga nog even verder experimenteren en reageer wel even als het probleem is opgelost.Pieter.
pieterlinda
Berichten: 174
Lid geworden op: 05 feb 2007, 21:00

Re: rechter zijraam

Bericht door pieterlinda »

Probleem met raam opgelost:Onhulsel van de spoel weer gemonteerd en daarna staalkabeltje en geleiderail gesmeerd .Daarna heb ik dit even laten weken toen het raam tussen de handen geklemd en heb mijn zoontje even op het knopje laten drukken waarna ik even het raampje naar beneden heb gedrukt om het motortje een beetje te helpen.Dit een paar maal herhaald en het loopt weer gesmeerd.Een beetje naaimachineolie doet wonderen.Groeten pieter en linda.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: rechter zijraam

Bericht door Roger B. (11)61 »

:yes toch weer geld bespaard door eerst te proberen het euvel te verhelpen alvorens nieuwe onderdelen te halen/plaatsen...

mooi dat het weer werkt toch! :toppie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Dan
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 jul 2007, 10:47

Re: rechter zijraam

Bericht door Dan »

Top,
Ook namens mij allen bedankt voor de reacties, mijn rechter raam doet het nu ook weer! :-)

Dan.
Plaats reactie