Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
tuning eenvoudig ??
tuning eenvoudig ??
Hoi,
Ik heb een T4 2.5D 5 cil. met 170000km, heb er regelmatig een paardentrailer erachter.
De turbo begint bij mij te werken bij zo'n 2000 toeren, het mooiste zou zijn wanneer dit wat eerder ging gebeuren.
Als ik nu de katalisator verwijder en een klepje dicht maak, gaat dit dan goed.
En heb ik dan ook wat meer pk's?
Een mooie site trouwens
Ik lees het wel
Groeten Jan
Ik heb een T4 2.5D 5 cil. met 170000km, heb er regelmatig een paardentrailer erachter.
De turbo begint bij mij te werken bij zo'n 2000 toeren, het mooiste zou zijn wanneer dit wat eerder ging gebeuren.
Als ik nu de katalisator verwijder en een klepje dicht maak, gaat dit dan goed.
En heb ik dan ook wat meer pk's?
Een mooie site trouwens
Ik lees het wel
Groeten Jan
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: tuning eenvoudig ??
Hallo,elzenga schreef:Hoi,
Ik heb een T4 2.5D 5 cil. met 170000km, heb er regelmatig een paardentrailer erachter.
De turbo begint bij mij te werken bij zo'n 2000 toeren, het mooiste zou zijn wanneer dit wat eerder ging gebeuren.
Als ik nu de katalisator verwijder en een klepje dicht maak, gaat dit dan goed.
En heb ik dan ook wat meer pk's?
Een mooie site trouwens
Ik lees het wel
Groeten Jan
allereerst welkom op dit forum..
Hetgeen je in je gedachten hebt: de turbo bij iets lagere toeren in komende,
is goed te verkrijgen door inderdaad de katalysator te verwijderen (trekt dan ook iets gemakkelijker door) en het plaatsen van een zogenoemd EGR plaatje.
De katalysator kun je ook leegmaken. Lange steenboor gebruiken en met bijvoorbeeld een stuk pijp, kun je dan het keramische gedeelte in de kat, er uit halen.
Het gevolg van deze werkzaamheden zal zijn: de turbo komt bij ongeveer 1700 rpm al in.
Het maximale aantal PK's en ook het koppel zal niet stijgen omdat dit begrensd wordt in verschillende kenvelden in de motorcomputer.
Wel is het maximale koppel bij een lager toerental reeds beschikbaar.
Veel sleutelplezier toegewenst

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: tuning eenvoudig ??
hallo jan
Ik zal proberen je een zo goed mogelijk antwoord te geven.
Afgelopen zaterdag heeft Peter Multivan precies die dingen aan mijn bus gedaan waar jij het nu over hebt.
Ik ben echt super blij met het resultaat.
Mijn bus is er echt anders door gaan rijden.
De turbo begint nu zo'n 4 a 500 toeren eerder.
Ik rijd zelf ook met wel eens een paardentrailer maar heb hem er nu nog niet achter gehad , maar durf wel te zeggen dat ik zeker weet dat het verschil moet gaan maken.
Ik weet alleen niet of je een 88 of een 102 pk hebt, maar verschil zul je gaan merken.
Ik kan het je echt aanraden om het te doen.
Het werk dat je er mee hebt is eigenlijk minimaal en het resultaat is super.
( trouwens , alleen peter had een zwart gezicht bij het leeg halen van de kat. , dus vond ik het helemaal prima )
succes ermee jan
Ik zal proberen je een zo goed mogelijk antwoord te geven.
Afgelopen zaterdag heeft Peter Multivan precies die dingen aan mijn bus gedaan waar jij het nu over hebt.
Ik ben echt super blij met het resultaat.
Mijn bus is er echt anders door gaan rijden.
De turbo begint nu zo'n 4 a 500 toeren eerder.
Ik rijd zelf ook met wel eens een paardentrailer maar heb hem er nu nog niet achter gehad , maar durf wel te zeggen dat ik zeker weet dat het verschil moet gaan maken.
Ik weet alleen niet of je een 88 of een 102 pk hebt, maar verschil zul je gaan merken.
Ik kan het je echt aanraden om het te doen.
Het werk dat je er mee hebt is eigenlijk minimaal en het resultaat is super.
( trouwens , alleen peter had een zwart gezicht bij het leeg halen van de kat. , dus vond ik het helemaal prima )
succes ermee jan
Re: tuning eenvoudig ??
Ik heb 102 pk en ik had gehoord dat er speciale "pijpjes" voor zijn ter vervanging van de katalisator.
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: tuning eenvoudig ??
Dat kan ook,
zelf leegmaken is echter goedkoper...
Die pijpjes heten een roetkat vervangende pijp..
En die zijn vaak in RVS te verkrijgen voor een bedrag van rond de 140 euro
zelf leegmaken is echter goedkoper...

Die pijpjes heten een roetkat vervangende pijp..
En die zijn vaak in RVS te verkrijgen voor een bedrag van rond de 140 euro
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: tuning eenvoudig ??
haha. Ik ga wel "even" lekker boren.....
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: tuning eenvoudig ??
met het oog op de keuring die ik volgend jaar april weer mag gaan laten doen bij onze TUV-vrienden
hoor je dat de kat leeg is (hol geluid?)??
enige manier waarop de TUV merkt dat mijn KAT leeg gehaald is?

hoor je dat de kat leeg is (hol geluid?)??
enige manier waarop de TUV merkt dat mijn KAT leeg gehaald is?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: tuning eenvoudig ??
Heb trouwens ook een adres voor inbouwen van een airco.
Aircoservice Westerlee. Torsten Soetebier tel: 06-27878858. Hij is goed en niet duur, doet ook onderhoud en reparatie van transporters. Repratie met org. onderdelen.
Aircoservice Westerlee. Torsten Soetebier tel: 06-27878858. Hij is goed en niet duur, doet ook onderhoud en reparatie van transporters. Repratie met org. onderdelen.
Re: tuning eenvoudig ??
O.ja Bedankt voor de snelle reacties. Echt super. Ga er dit weekend gelijk maar mee beginnen. :klappen
Nu nog even verder op de site kijken.
Groeten Jan
Nu nog even verder op de site kijken.
Groeten Jan
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: tuning eenvoudig ??
spuit van te voren je boutjes even in met kruipolie,
dat kan nog wel eens helpen.
Ook een kloofbeiteltje voor de achterzijde kan veel tijd schelen.
Let op met het keramische materiaal.
Het is zwaar giftig..
Demonteren van de katalysator gaat het gemakkelijkste met zijn 2-en..
veel succes en we lezen je ervaringen hier wel he?
dat kan nog wel eens helpen.
Ook een kloofbeiteltje voor de achterzijde kan veel tijd schelen.
Let op met het keramische materiaal.
Het is zwaar giftig..
Demonteren van de katalysator gaat het gemakkelijkste met zijn 2-en..
veel succes en we lezen je ervaringen hier wel he?

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: tuning eenvoudig ??
je kan het volgens mij wel horen als je er op klopt maar ik verdenk die mannen van de keuring er niet van zo snugger te zijn.Roger B. schreef:met het oog op de keuring die ik volgend jaar april weer mag gaan laten doen bij onze TUV-vrienden![]()
hoor je dat de kat leeg is (hol geluid?)??
enige manier waarop de TUV merkt dat mijn KAT leeg gehaald is?
dus klinkt wel wat holler
Elke kat klinkt al anders
als ze iets raar ontdekken zou ik mij gewoon van den dommen laten, ze gaar je kat er volgens mij niet onderuit halen
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

Re: tuning eenvoudig ??
heb 4 jaar gereden met een lege kat en altijd netjes gemeld bij de dealer en die zei als het niet op kenteken staat hoeft het ook niet aanwezig te zijn ,dan telt alleen de uitslag van de roetmeting.
Re: tuning eenvoudig ??
Hoi,
Ik heb m'n t4 net laten keuren en daarbij hebben ze geen roetmeting uitgevoerd.
Roetmeting? kolder zo noemde de keurmeester het.
Heb dit wel vaker gehoord, maar ja d'r zijn nog steeds mensen die hem "lekker" intrappen
voor de keuring.
Jan
Ik heb m'n t4 net laten keuren en daarbij hebben ze geen roetmeting uitgevoerd.
Roetmeting? kolder zo noemde de keurmeester het.
Heb dit wel vaker gehoord, maar ja d'r zijn nog steeds mensen die hem "lekker" intrappen
voor de keuring.
Jan
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: tuning eenvoudig ??
Volgens mij ben je als keurmeester verplicht een roetmeting te doen bij dieselmotoren van auto's jonger dan een bepaalde leeftijd (bij auto's die ouder zijn is roetmeting neit verplicht onderdeel van de apk)elzenga schreef:Hoi,
Ik heb m'n t4 net laten keuren en daarbij hebben ze geen roetmeting uitgevoerd.
Roetmeting? kolder zo noemde de keurmeester het.
Jan
Als deze man een steekproef krijgt moet hij een roetmetingsrapport overleggen, aangezien hij die niet gedaan heeft kan hij dat alleen door de boel te flessen (raportje klaarliggen waarop alleen datum aangepast wordt oid, of gaat dan alsnog snel roetmeting doen, met het risico dat ie er nog mee bezig is als de RDW aan komt)
Volgens mij wordt normaalgesproken door de steekproefkeurmeester geen roetmeting gedaan.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon