Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

inlaatspruitstuk moment bouten

vragen over de T4
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

inlaatspruitstuk moment bouten

Bericht door stijnh »

met het oog op het reinigen van het inlaatsrpuitstuk/inlaatcollector heb ik alle pakkingen al besteld, egr gaar ook toe maar het plaatje moet ik ook nog maken

ik heb alle momenten opgezocht van de dingen die ik moet losmaken maar het aanhaalmoment van de imbusbouten waarmee het inlaatsrpuitstuk op de moter zit vind ik niet en dit zijn juist de belangrijkste bouten

kent iemand het JUISTE aanhaalmoment van die bouten?

alvast bedankt
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: inlaatspruitstuk moment bouten

Bericht door Harry 341 »

Wat voor blok?Motorcode?
grtz.harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: inlaatspruitstuk moment bouten

Bericht door stijnh »

sorry vergeten te vermelden :muur , ik dacht nog ik mag het niet weer vergeten te vermelden (heb het nog al eens vergeten als ik raad vroeg)

AJT 88Pk
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: inlaatspruitstuk moment bouten

Bericht door Roger B. (11)61 »

moment van de bouten weet ik niet, maar als je motor/uitvoering en bouwjaar in je onderschrift zet hoef je eer nooit aan te denken om het bij een vraag te vermelden :yes
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: inlaatspruitstuk moment bouten

Bericht door stijnh »

goed idee, zal ik doen
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: inlaatspruitstuk moment bouten

Bericht door Harry 341 »

Hoi,25 NM
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: inlaatspruitstuk moment bouten

Bericht door kroonhome »

Hallo allemaal,

Ik heb ook het inlaat spruitstuk en de rest schoon gemaakt, is trouwens een heel smerig klusje maar dat ter zijde. Het is erg lastig om de inbus bouten (8x) los te krijgen en bijna nog lastiger om ze naderhand weer er in te krijgen en vast te zetten omdat de ruimte zeer beperkt is en ook omdat je er geen zicht op hebt. Zonder spiegeltje en veel licht lukt het niet. Het vastzetten heb ik met een kleine ratel sleutel met verlengstukje kunnen doen, het vastzet moment is geheel gevoelsmatig :groteogen
Ik vraag me af hoe ze dat in een garage oplossen. De volgende pakkingen heb ik vernieuwd:
- 1x voor het spruitstuk op het motorblok
- 1x tussen de EGR klep en het spruitstuk
- 2x voor boven en onder het EGR plaatje
Kosten voor de pakkingen ca. € 15,-, EGR plaatje van RVS zelf gemaakt. Ik blijf natuurlijk nieuwsgierig hoe de professional dit oplost :ie

Groetjes,
Arjan :ikrij
:T44EVER
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: inlaatspruitstuk moment bouten

Bericht door stijnh »

Harry 341 schreef:Hoi,25 NM
grtz.Harry
bedank Harry!!!

vanwaar heb jij dat want ik kon dat nergens vinden, ook niet op de t4wiki
http://213.239.212.66/wiki/Abgasr%C3%BC ... inigung%29

daar staat ook 25NM maar dat is voor andere bouten

je bent toch zeker dat het over de juiste bouten gaat?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: inlaatspruitstuk moment bouten

Bericht door Harry 341 »

Stijn...... :nuts sorry :gif ...verkeerde spruitstuk.Alleen het uitlaat spruitstuk staat erin...(vraagbaak)
grtz.Harry
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: inlaatspruitstuk moment bouten

Bericht door stijnh »

Harry 341 schreef:Stijn...... :nuts sorry :gif ...verkeerde spruitstuk.Alleen het uitlaat spruitstuk staat erin...(vraagbaak)
grtz.Harry
toch bedankt om op te zoeken

ik vrees dat het moeilijk te vinden is maar ik wil liever niet gokken
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: inlaatspruitstuk moment bouten

Bericht door Roger B. (11)61 »

wat VOORAL belangrijk is, is dat je de boutjes allemaal even vast zet, en niet TE vast. en gelijkmatig (niet aan een kant beginnen en per bout volledig vast en zo naar de andere kant werken maar verdeeld over de oppervlakte aanzetten en in een volgende ronde pas vast zetten.)

Vaak staat er in een werkplaatshandboek ergens een lijst met boutdiameters en de momenten die daar voor gebruikt mogen worden. Als voor een bout dan niet een specifiek moment opgegeven wordt kun je die gebruiken.

misschien dat je zo'n tabel wel al gevonden hebt.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: inlaatspruitstuk moment bouten

Bericht door Multivan Generation »

Stijn,
ik zou bij het terugplaatsen kruislings werken.
Is maar een tip..

En ik zou ook 25 Nm gebruiken,
het lijken met dezelfde bouten in- en uitlaatspruitstuk..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: inlaatspruitstuk moment bouten

Bericht door stijnh »

bedankt voor de tips iedereen

dus als er niemand meer komt opdagen met het juiste moment ga ik die bouten vastzetten aan 25Nm

dat kruislings vastzetten dat is dus zoals cilinderkopbouten van binnen naar buiten? of niet?
best eerst alles met 10NM vastzetten en dan aan 25Nm of nog een tussenstap?

er zijn hier veel mechaniekers die dit soort dingen al vaak gedaan hebben, lijkt 25 NM voor een M8(ik denk toch dat het M8 is) bout aan de moter een acceptabele waarde?

velen zullen zeggen dat ik moeilijk doe maar ik wil het zo goed mogelijk doen daarmee...


mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Re: inlaatspruitstuk moment bouten

Bericht door JJ@ »

vast is vast stynh
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: inlaatspruitstuk moment bouten

Bericht door Roger B. (11)61 »

Op zich is het niet verkeerd om het aanzetten ook op moment te doen, wordt over het algemeen niet gedaan overigens, maar kwaad kan het zeker niet, zeker als je het gevoel niet in de vingers hebt en bang bent bij de eerste ronde al te vast te gaan.
Dus eerst 10Nm (als je een momentsleutel hebt die dat kan) en daarna nogmaals rond voor de 25Nm is prima.

Over het kruislings aanzetten... van binnen naar buiten gelijkmatig is prima, overigens is het lang niet bij alle cilinderkoppen zo dat dit kruislings van binnen naar buiten gedaan wordt, dat verschilt per fabrikant en motortype.

zoals Peter al zei zijn de bouten van in- en uitlaatspruitstuk (min of meer) gelijk, je kunt dus prima de zelfde momenten aanhouden.

Je kunt beter TE voorzichtig zijn dan lukraak lomp zo'n bout aanknallen en de bout overdraaien, dus vragen is nooit verkeerd.

@JJ@:
Vast is vast is een leuke term voor mensen die gevoel voor sleutelen hebben, iemand die er niet mee bekend is zal een bout op "vast is vast"altijd veel te vast draaien
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie