Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voor de belgen onder ons ivm inschrijven camper

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Voor de belgen onder ons ivm inschrijven camper

Bericht door mettesboy »

Wie o wie kan mij helpen, of een goeie link doorgeven?
Van mijn werk 'krijg' ik eens om de 5 jaar een bedrijfswagen, als ik een lichte vracht kies komt dat de baas (en als gevolg ook mezelf, minder loon inleveren) zeer goed uit.
Aangezien we thuis met twee kinderen zijn, houdt dat momenteel een lange T5 transporter dubbele cabine in (want in de koffer gaat dan nog wel wat gerief). Hiermee moet ik nog een anderhalf jaartje bollen.Aangezien die wagen volledig privé mag gebruikt worden, en we na die vijf jaar de mogenlijkheid hebben om deze aan een appel en een ei zelf aan te schaffen, probeer ik nu voor de volgende aankoop iets te zoeken dat toch nog in de aard van een lichte vracht kan worden ingeschreven. En, heel belangrijk, ik zou iets willen zonder tussenschot waar we toch met z'n vier inkunnen.

Een kampeerwagen kan zo blijkbaar ingeschreven worden (dacht ik toch) en toch het ganse jaar gebruikt worden. Nu is een california veels te duur vind ik (zeker de 2.5, wat ik op z'n minst er wel in wil) en die is er alleen met korte wielbasis blijkt.
Volgens de wet is een kampeerwagen het volgende:

"kampeerwagen", is een voertuig van categorie M voor speciale doeleinden waarvan de constructie woonaccommodatie omvat die ten minste bestaat uit de volgende uitrustingen :
zitplaatsen en een tafel,
slaapaccommodatie die met behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd,
kookgelegenheid,
en opbergfaciliteiten.
Deze uitrusting moet vast zijn bevestigd; de tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk opklapbaar is;

Is het dan voldoende om bv een lange caravelle aan te schaffen, er gewoon zo'n driezits neerklapbare bank in te laten, aan de zijkant een vast kookblokje en een belachelijk klein kastje in te zetten? een tafel zal wel los mogen vermoed ik? even laten keuren en klaar,? of komt daar nog veel meer bij kijken.
Of misschien nog makkelijker, een california beach (mochten ze dat ooit in belgie invoeren) nemen en daar een vast keukenblok in zetten?

Plus een ander hekel vraagje:
eigenlijk zou ik dan nog liefst een 4motion nemen, maar naar ik hier en daar verneem kan dat nooit als lichte vracht? tenzij er een schot instaat?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Rollin-Vilda
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:43
Locatie: Herne, België
Contacteer:

Re: Voor de belgen onder ons ivm inschrijven camper

Bericht door Rollin-Vilda »

Je kan best eens contact opnemen met Kevin Schoolmeesters van Wegen en Verkeer, die weet dat allemaal. Maar begin niet over "minieme kastjes". Het administratief omzetten van lichte vracht naar camper heeft me bijna een jaar geduurd, maar dat kwam doordat de dealer verkeerde papieren bij de wagen had geleverd.

Waarom een 4motion niet als lichte vracht zou mogen dienen is me een raadsel, het is en blijft een camionette, nietwaar ? Op de keuring kunnen ze je wellicht ook verder helpen. Ik vond dat ze eerder de geest van de wet probeerden toe te passen dan de letter, met andere woorden, als ze de indruk hebben dat het echt als camper is bedoeld kijken ze niet eens of er wel een klaptafeltje inzit (ik had dat niet eens). Maar als je een klaptafel maakt van 20 op 20 cm en een kastje waar nauwelijks een zoutvaatje in past vrees ik toch dat je je huiswerk opnieuw zal mogen doen.

Rollin
XAVIER
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2007, 17:21
Locatie: IZEGEM

Re: Voor de belgen onder ons ivm inschrijven camper

Bericht door XAVIER »

hallo,

inderdaad een california word in belgie als camper ingeschreven, op voorwaarde dat het geen 4 motion is en dat je de optionele 5e zetel niet neemt. dus enkel met 4 gordels. de andere modelen kort of lang kunnen als lichte vracht ingeschreven worden mits er een tussenschot inzit, die de vloer netjes in 2 verdeeld. Bij een korte moet de achterzetel wat vooruit zodat je dus minder been ruimte heb, bij een lange blijft die rij zetels gewoon staan, dus heb je de standaard beenruimte en een laadruimte van 1.90m.
De california is inderdaad duurder maar wat een plezier je hier aan beleef :adhd wat een auto :ikrij :yes

salut xavier
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Voor de belgen onder ons ivm inschrijven camper

Bericht door mettesboy »

inderdaad, een 4motion california is geen lichte vracht,

zijn er mensen die een dubbele cabine met tussenschot in combinatie met een hefdak hebben?
of kan/mag dit niet?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
wannes
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2008, 14:15

Re: Voor de belgen onder ons ivm inschrijven camper

Bericht door wannes »

Hey,

Ik heb daar ook al eens over zitten denken. Ik ken iemand die in zijn multivan idd een zo een keukenblokje met kookvuur, kast e.d. heeft ingebouwd en die is door de keuring geraakt om een camper te worden. Iemand anders die ik ken had een volledige jumper omgebouwd naar een volwaardige mobilhome en die is niet door de keuring geraakt. Het grappige was dat hij ook niet meer gekeurd kon worden als camionette omdat er teveel verbouwd was. Er is dus geen lijn in te trekken.

Wat dat tussenschot betreft, dat moet dus niet. De enige voorwaarde is dat de laadruimte zoveel % is van de wielbasis. Maar er staat nergens in de wet dat er een tussenwand moet staan. Er staat wel iets van een afscheiding ofzo (ik weet het nu niet juist maar, een tijd geleden heb ik dat allemaal eens doorplozen en bij enkele kenners op gebied van wetgeving mijn licht gaan opsteken) maar die afscheiding mag dus ook gevormd worden door de rugleuning van de zetels. En dan heb je dus een open bus die je toch als lichte vracht kan inschrijven.

Een hefdak heeft geen invloed op het al dan niet zijn van een lichte vracht.
Laatst gewijzigd door wannes op 22 sep 2008, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Voor de belgen onder ons ivm inschrijven camper

Bericht door mettesboy »

Dit klopt niet hoor, dit vond ik op : http://minfin.fgov.be/portail1/nl/press ... tes_nl.pdf

Bestelwagens met dubbele cabine:
Ø de laadruimte moet, naast het voldoen aan de verhouding van 50 %
laadruimte/wielbasis en aan de aanwezigheid van een vaste horizontale laadvloer
zonder verankeringspunten voor bijkomende banken, zetels of veiligheidsgordels
over de hele oppervlakte, dwingend volledig afgesloten zijn van de
passagiersruimte over de volle breedte en hoogte van de binnenruimte door een
niet afneembare, ononderbroken scheidingswand uit een hard materiaal.
Het toezicht op de technische kenmerken eigen aan de fiscale definitie zal uitgevoerd
worden door de technische controle die elk bedrijfsvoertuig (zowel nieuw als tweedehands)
bij zijn inverkeerstelling moet ondergaan.
Voertuigen die als lichte vrachtauto in de reglementering van de DIV zijn ingeschreven en
niet voldoen aan de vermelde voorwaarden worden beschouwd als personenauto en
bijgevolg ook als dusdanig belast.
Voor meer informatie :
FOD Financiën
Tel : 02 33 66 999
http://www.minfin.fgov.be (rubriek “informatie”“
brochures van het departement”)

spijtig, indien je slechts 3 zitplaatsen hebt dan mag ,maar niet met 2 rijen zetels
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
wannes
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2008, 14:15

Re: Voor de belgen onder ons ivm inschrijven camper

Bericht door wannes »

ah, oeps. Ik had het indertijd gevraagd voor, zoals je aanhaalt, 2+1 plaatsen. En daar is het dus niet voor nodig dat er een wand geplaatst wordt. Ik dacht dat het wel hetzelfde verhaal zou zijn voor de dubbele cabine. Omdat ik ervan uitging dat het voornamelijk de lengte van de vrije laadvloer was die van belang was. Misschien heeft het wel het een en ander te malen om de ombouw van SUV's tegen te gaan.
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Voor de belgen onder ons ivm inschrijven camper

Bericht door mettesboy »

Daar heeft het inderdaad helaas mee te maken!

Vind het eigenlijk een beetje dom. Een bedrijf dat bv met 8 werknemers op locatie gaat moet op deze manier 2 busjes inzetten (als ze lichte vracht willen behouden).
En het nut van een busje voor bv lange voorwerpen is helemaal weg nu.
Vind het nogal sneu dat ik bv geen pijp van 3 meter in mijn busje krijg terwijl dit bv wel kan in de twingo van m'n buurman.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Plaats reactie