Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verbruiksmeter?

vragen over de T5
Plaats reactie
dirk
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:36
Locatie: Hoogwoud
Contacteer:

verbruiksmeter?

Bericht door dirk »

Als ik gewoon rustig optrek 130pk aut staat de verbruiksmeter (of hoe dat ook mag heten)op 49,9l per 100 km.
Wie heeft ook een 130 aut en wat geeft de jouwe aan 1:2 dat zuipt mijn camaro 5.0 l nog niet eens!

Dirk
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: verbruiksmeter?

Bericht door Donald4Motion »

dat moet je meer zo zien...

Als je optrekt gebruikt je wagen gewoon het meest, dus als jij in z'n 1 blijft rijden dan verbruikt die dit zeker weten wel :nuts
je ziet ook wel dat elke versnelling die je hoger, gaat minder gaat verbruiken.


Het gemiddelde verbruik klopt meestal ook niet met je aangegeven gemiddelde maar het is toch leuk om die gegevens te zien.
:wjw


trouwens die 49,9L/100Km is trouwens het meest wat er door je verstuivers kan.
de andere kant is net zo raar want als je met 160kmPu je gaspedaal lift dan is het verbruik 0L/100Km, maar je motor blijft wel lopen :bonk
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: verbruiksmeter?

Bericht door painter »

dirk schreef:Als ik gewoon rustig optrek 130pk aut staat de verbruiksmeter (of hoe dat ook mag heten)op 49,9l per 100 km.
Wie heeft ook een 130 aut en wat geeft de jouwe aan 1:2 dat zuipt mijn camaro 5.0 l nog niet eens!

Dirk
Dus als jij 200 km rijdt is je tank leeg,
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: verbruiksmeter?

Bericht door Kobus »

Als ik 's morgens stapvoets de straat uit hobbel geeft ie 99,9 l/km aan. Na 100 m doet ie gelukkig weer normaal. Een enthousiast begin van de dag, zal ik maar zeggen. De verbruiksmeter is overigens een rasoptimist; ik wou dat de bus zo weinig verbruikte als de meter aangeeft (behalve die 99,9 l/km dan...).
stop the rat race
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: verbruiksmeter?

Bericht door HP Hulscher »

Wel interessant om eens te zien hoeveel je verbruikt als je een zware voet hebt toch ? Maar zodra je de gewenste snelheid hebt bereikt valt het verbruik terug. En als ie warm is nog een stukje verder, dat scheelt ook nogal. De T5 als boodschappenwagen is een hele dure oplossing derhalve, maar dat zal voor de meeste merken gelden denk ik. Gek genoeg is mijn verbruiksmeter redelijk accuraat! Ik las hier altijd dat er niks van klopte, maar het scheelt maar weinig. Ik rij zo ongeveer 9 op 100 gemiddeld. Waar nog steeds geen hout van klopt is de dieselmeter! Hoe moeilijk kan dat zijn zou je denken, maar al vanaf mijn eerste T4 moet je de schaalverdeling helemaal vergeten. Halfvol op de meter is volgens mij ongeveer een kwart in de tank, misschien iets meer. Nou ja, daar valt mee te leven :)
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: verbruiksmeter?

Bericht door Donald4Motion »

HP Hulscher schreef:Wel interessant om eens te zien hoeveel je verbruikt als je een zware voet hebt toch ? Maar zodra je de gewenste snelheid hebt bereikt valt het verbruik terug. En als ie warm is nog een stukje verder, dat scheelt ook nogal. De T5 als boodschappenwagen is een hele dure oplossing derhalve, maar dat zal voor de meeste merken gelden denk ik. Gek genoeg is mijn verbruiksmeter redelijk accuraat! Ik las hier altijd dat er niks van klopte, maar het scheelt maar weinig. Ik rij zo ongeveer 9 op 100 gemiddeld. Waar nog steeds geen hout van klopt is de dieselmeter! Hoe moeilijk kan dat zijn zou je denken, maar al vanaf mijn eerste T4 moet je de schaalverdeling helemaal vergeten. Halfvol op de meter is volgens mij ongeveer een kwart in de tank, misschien iets meer. Nou ja, daar valt mee te leven :)

Mijn record verbruik weet ik al, dat is gemiddeld 18 liter op 100Km en mijn zuinigste score is bijna 10Liter op 100Km
gemiddeld rij ik tussen de 1op8,5 en 1op9,5, en ik heb een zware voet :ikrij

:bonk
Remy
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 jan 2007, 12:59
Locatie: Born

Re: verbruiksmeter?

Bericht door Remy »

Tijdens het wegrijden heb je veel energie nodig en heb je nog relatief weinig snelheid vandaar die idioot hoge verbruikscijfers.
Als je gas loslaat en dus afremt op de motor (dus koppeling niet ingetrapt en versnelling niet in neutraal) is het verbruik inderdaad 0. Pas als je motortoerental ergens in de buurt van de 1200 rpm komt begint de motor weer brandstof te gebruiken omdat hij anders afslaat. Dus wil je zuinig rijden moet je afremmen op je motor en niet ontkoppelen.

Mijn verbruiksmeter was ook zo'n 10% te optimistisch.
Omdat ik in bezit ben van een diagnose interface heb ik middels mijn laptop de setting hiervan aangepast en nu is hij echt nauwkeurig (gecontroleerd gedurende minstens 9 maanden).
Wat hij nu aangeeft wordt ook werkelijk verbruikt.
Alleen mijn tanknivo meter geeft nog niet echt lineair aan wat ik in mijn tank heb, als de meter ergens halfweg staat heb ik zo'n 50 liter verbruikt. Hier moet ik nog een goede setting zien te vinden.

Groetjes,
Remy
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: verbruiksmeter?

Bericht door HP Hulscher »

das interessant! mijn verbruiksmeter klopt dan al aardig, maar ik wist niet dat de dieselmeter aangepast kon worden. Daar kan je rijk van worden, want ik geloof dat er geen vwbus op aarde rondrijdt met een betrouwbare brandstofmeter!
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: verbruiksmeter?

Bericht door EricP »

Als je er 10% bij optelt, klopt hij vrij goed de verbruiksmeter.
7.2 is in het echt 8.0 l/100 km
Alleen de meter voor de tank inhoud is vrij onbetrouwbaar: reed vorige week met nog ca 1/8 in de tank (net in het rode gebied, 70 km volgens de BC) en er ging 79,8 l in :ie :ie
Hoe ik nog 70 km (in het echt nog 30) op 2,2 liter kan doen bij130 km/h is mij nog steeds een raadsel

Groet EricP
Damy

Re: verbruiksmeter?

Bericht door Damy »

volgens mij staat er in het boekje tankinhoud 80 Liter, dit is dus zonder vulpijp...
Ik heb er wel eens 83 Liter in gekregen.....actieradius stond op 0 KM
CASINI
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 mar 2007, 11:45
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: verbruiksmeter?

Bericht door CASINI »

Hoi

net terug van een lange reis en weer zit ik met de vraag:

Volgens boordcomp. nog 240 km tegaan en lampje brand net niet dus klopt geen fluit van toch !

MvG Nick
Je zit tegenwoordig langer vast in het verkeer dan in de bajes.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: verbruiksmeter?

Bericht door Kobus »

Ik reed laatst een stukje heuvelaf, in z'n vrij, stationair draaiend. Met het oplopen van de snelheid liep ook het verbruik op, terwijl ie gewoon stationair bleef draaien.... :bonk De verbruiksmeter is dus zo'n beetje even betrouwbaar als de dieselmeter.
stop the rat race
Plaats reactie