Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vraagje over wastegate nr xxx

vragen over de T4
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

vraagje over wastegate nr xxx

Bericht door franklin44 »

Mijn bus staat nu al een tijdje bij de garage nadat deze uit frankrijk was terug gebracht door de alarm centrale.
Ik kwam de heuvel niet meer op... met kleine caravan midden op de heuvel verloor ik ineens alle druk onder mijn gaspedaal en dus ook het beetje trekkracht wat ik nog had. Ik heb een automaat...
onder begeleiding nog geprobeerd de heuvel op te komen maar na 20 sec weer noodloop.
fout melding wastegate werk niet.
nu staat mijn bus al weer enkele weken bij de garage, en ze kunnen de fout niet vinden.
vacuum en druk van de slangen lijkt te klopen ook de n75 klep werkt.
maar de wastegate treed niet in werking..

Nu heb ik het forum lopen uitpluizen en daar een keer gevonden dat de wastegate niet te controleren is in stilstand.
d.w.z. flink gas geven activeert niet de waste gate.
Hoe zit dit precies, klopt dit en hoe check je dan of de wastegate wel of niet werkt.

gr Franklin
Gebruikersavatar
Jakob -466-
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:28
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: vraagje over wastegate nr xxx

Bericht door Jakob -466- »

Hoi Franklin,

Als het goed is heb je wel trekkracht nadat je opnieuw gestart hebt. Zogauw je het vermogen gaat aanspreken, zoals een heuvel oprijden, verlies je het vermogen.
Ik heb denk hetzelfde probleem gehad te hebben. De wastgate stang zit vast op een blokje die met 2 boutjes vast dient te zitten. Er is een kans aanwezig dat een van de boutjes eruit is gelopen. Boutjes controleren, vastzetten en dan .... Mogelijk dat dit het is.

Gr, Jakob - 466-
Geniet van het leven, het duurt maar even!
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: vraagje over wastegate nr xxx

Bericht door franklin44 »

Dat was inderdaad ook mijn ingeving nadat ik hier iets over gelezen had op het forum.
de boutjes zitten vast en de wastegate schijnt te werken als je hem rechtstreeks bediend
het probleem is dat het systeem als geheel blijbaar niet werkt dwz, de wastegate gaat niet open bij stationair flink gas geven.
althans dat is wat ik terug krijg van de garage.....@;-(
Ik weet ook niet in hoeverre het systeem mechanish is of door de regelcomputer wordt aangestuurd.
gr franklin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vraagje over wastegate nr xxx

Bericht door Roger B. (11)61 »

welke motor ligt er in jouw T4?? (dat is niet alleen hier erg relevant maar bij vrijwel elke technische vraag en meer dan de helft van de vraagstellers verzuimd deze info erbij te geven....)

jongens (en meisjes) zet toch even in je onderschrift welk bouwjaar en motortype je rijdt of denk er aan bij het stellen van een vraag deze info te vermelden, zo voorkom je ook dat je antwoorden krijgt die niet van toepassing zijn (of misschien zlefs schade kunnen veroorzaken) bij jouw type T4............

controlleren of de wastegate werkt bij stilstaan (onbelaste motor) ...geen idee of de turbo dan al genoeg levert om te hoge druk te halen.....

maar een zekere manier is manometer aansluiten op je inlaatkanaal NA de turbo, en gaan rijden en dan kijken wat de turbo druk doet.

ik weet niet of een t4 een aansluiting heeft voor meetdoeleinden, maar dat is ook nog wel te maken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: vraagje over wastegate nr xxx

Bericht door franklin44 »

Oeps motortype, ACV van 2002 of 2003 in iedergeval de 75 kw uitvoering met automaat.
motor nummer is namelijk niet bekend.

gr Franklin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: vraagje over wastegate nr xxx

Bericht door Roger B. (11)61 »

motornummer is ook niet nodig Franklin, maar dat het een ACV is met 75kw en automaat kan voor sommigen hier een extra hint zijn voor wat er mis kan zijn....

het is geen 150pk, dus geen variabele geometrie turbo waar iets mis mee kan zijn,

dat het een TDI is en geen 2,4 of 1,9 sluit wellicht ook mogelijkheden uit, snap je dat dat ook voor jezelf dus makkelijker is, anders krijg je allerlei tips die niet op jou TDI van toepassing zijn, schiet ook niet echt op dan, toch?

maar ik zou eens tijdens het rijden de turbodruk (laten) controlleren..... via manometer zoals ik zei, maar wellicht kan het ook electronisch via VAGcom of de dealer-computer.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: vraagje over wastegate nr xxx

Bericht door René »

De waste gate MOET ook funtioneren bij stationair. Het maakt voor de motor immers niets uit wanneer hij vermogen moet gaan leveren
of dit nu makkelijk gaat (stationair) of heel moeilijk (de berg op met caravan) Kan dit zelfs laten horen bij mijn auto, die blaast heel even af als de turbodruk even te hoog wordt. (zelfs bij stationair).

Enigste manier is rijdend een logje maken en kijken wat er gebeurd met je drukken in het inlaat traject. Dan kun je hier mee verder zoeken.

(zie tevens het andere artikel met voorbeeld erbij)

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33885
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vraagje over wastegate nr xxx

Bericht door Multivan Generation »

René,
kun je eens uitleggen hoe het kan dat er turbodruk geloosd wordt bij stationair toerental?
Wat is daar de reden van?

Ik snap dat er stationair ook uitlaatgassen geproduceerd worden, en hierdoor de uitlaatgasturbo gaat draaien,
maar wat is dat de technische reden dat hij de wastegate gaat openen? Zo hoog loopt de druk dan toch ook niet op, lijkt me..

Ik kan het niet verklaren, ik hoop jij wel...
Alvast dank voor het antwoord..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: vraagje over wastegate nr xxx

Bericht door René »

Stationair ( op de plek zelf) bedoel ik mee niet rijdend.
Maar gewoon in zijn vrij gas geven

Dus precies zo als de melder het bedoelt : de wastegate gaat niet open bij stationair flink gas geven.
althans dat is wat ik terug krijg van de garage.....@;-(


René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33885
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vraagje over wastegate nr xxx

Bericht door Multivan Generation »

Berrie en Rene schreef:Stationair ( op de plek zelf) bedoel ik mee niet rijdend.
Maar gewoon in zijn vrij gas geven

Dus precies zo als de melder het bedoelt : de wastegate gaat niet open bij stationair flink gas geven.
althans dat is wat ik terug krijg van de garage.....@;-(


René
was een snelle reactie :toppie
Ik begreep hem al niet.. :nuts

Ik had even begrepen, dat bij niet rijdend en geen gasgeven de wastegate af en toe open zou gaan...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: vraagje over wastegate nr xxx

Bericht door René »

Ach, daar is dit forum voor, bij vragen, even vragen....... :adhd
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33885
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vraagje over wastegate nr xxx

Bericht door Multivan Generation »

:toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: vraagje over wastegate nr xxx

Bericht door stijnh »

@franklin44

lees ook het toppic "turbo" eens na
misschien heb je er wat aan

mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: vraagje over wastegate nr xxx

Bericht door stijnh »

@franklin44
hoe zit het met de staat van je druk slangen?

heb je al kunnen uitlezen met laptop?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
franklin44
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 feb 2008, 22:54

Re: vraagje over wastegate nr xxx

Bericht door franklin44 »

Stijnh

mijn bus staat bij de garage al twee weken, en daar is het probleem tot nu toe nog niet gelokaliseerd.
vandaag zou er een proefrit gemaakt worden met analyse aparatuur.
de garage is helaas ver weg voor mij 200 km :muur
als ik de bus terug heb kan ik zelf eens een keer experimenteren met mijn laptop.

gr franklin
Plaats reactie