Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Stabilisatorstang
Stabilisatorstang
Er wordt in topics over verlagen wel eens geschreven over een stabilisatorstang monteren. Dat heeft een gunstiger effect op de wegligging (minder overhellen) dan verlagen. Kan iemand mij daar meer over vertellen?
Ik wil graag weten of je zo'n stang eenvoudig zelf kunt monteren, of ze te krijgen zijn bij de dealer of goedkoper via E-bay/Marktplaats?
Met andere woorden: ik sta open voor suggesties en ervaringen.
Alvast bedankt voor de reacties
Ik wil graag weten of je zo'n stang eenvoudig zelf kunt monteren, of ze te krijgen zijn bij de dealer of goedkoper via E-bay/Marktplaats?
Met andere woorden: ik sta open voor suggesties en ervaringen.
Alvast bedankt voor de reacties
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Stabilisatorstang
Stabilisator stang achter is er in 3 diktes. Hoe dikker de stang hoe meer weerstand tegen het overhellen.
Je hebt verder twee extra steunen nodig die je aan de carrosserie moet vastmaken met blindklinkmoeren. Ook 4 beugels om de stabi op te hangen. geloof dat er wel ergens een "beschrijving" was hoe je het moet monteren, dat stelt op zich niet echt veel voor. In je achterbrug komen ook twee blindklinkmoeren, zo kun je de stabi vast zetten op je achteras.
René
Je hebt verder twee extra steunen nodig die je aan de carrosserie moet vastmaken met blindklinkmoeren. Ook 4 beugels om de stabi op te hangen. geloof dat er wel ergens een "beschrijving" was hoe je het moet monteren, dat stelt op zich niet echt veel voor. In je achterbrug komen ook twee blindklinkmoeren, zo kun je de stabi vast zetten op je achteras.
René
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Stabilisatorstang
Yep, Peter (Multivan Generation) heeft er een gemonteerd in drie keer de tijd die ie er normaal voor nodig zou hebben en de andere tijd gebruik om er veel foto's van te maken. (Uiteraard) heeft ie er een verslag van gemaakt en dit staat waarschijnlijk op zijn website en misschien ergens hier in een topic.
Verlagen helpt niet zo heel veel tegen overhellen, maar maakt de vering wel stugger =oncomfortabeler
een stabi-stang doet niets aan het veercomfort, maar wel tegen zijdelings overhellen.
het is een U-vormige staaf die met het "horizontale deel" aan je chassis zit en in de bevestiging kan draaien (bij in- en uitveren)
de uiteinden zitten resp. links en rechts aan de draagarm bevestigd. als de bus nu zou overhellen dan wil een poot omlaag en de andere omhoog t.o.v. het aan het chassis gemonteerd deel van de stang, hiervoor moet de stang torderen.
de genoemde leverbare diktes bepalen de kracht die nodig is om te torderen en dus hoeveel een bus overhelt bij gelijke zijdelingse kracht op de carosserie
Verlagen helpt niet zo heel veel tegen overhellen, maar maakt de vering wel stugger =oncomfortabeler
een stabi-stang doet niets aan het veercomfort, maar wel tegen zijdelings overhellen.
het is een U-vormige staaf die met het "horizontale deel" aan je chassis zit en in de bevestiging kan draaien (bij in- en uitveren)
de uiteinden zitten resp. links en rechts aan de draagarm bevestigd. als de bus nu zou overhellen dan wil een poot omlaag en de andere omhoog t.o.v. het aan het chassis gemonteerd deel van de stang, hiervoor moet de stang torderen.
de genoemde leverbare diktes bepalen de kracht die nodig is om te torderen en dus hoeveel een bus overhelt bij gelijke zijdelingse kracht op de carosserie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Stabilisatorstang
Anders hier eens ff kijken, staat genoeg info met artikel nrs enzo, zelfs prijzen. Weet niet hoe up to date de prijzen zijn.
René
http://www.t4-wiki.de/wiki/Stabilisator
René
http://www.t4-wiki.de/wiki/Stabilisator
Re: Stabilisatorstang
Bedankt jongens, vooral op die Duitse wiki stond veel. Heb inmiddels ook de beschrijving van Peter gelezen.
Al bij al is het duurder dan ik dacht, kun je wel lekker driften als je een dikke achter pakt en een originele voor als ik het goed heb gelezen. Weet iemand of dat echt hinderlijk is en beter om ook de voorste te wisselen?
De voorste stang wisselen tegen een dikker exemplaar, is schijnbaar geen makkelijk karwei. Iemand hier ervaring mee?
Al bij al is het duurder dan ik dacht, kun je wel lekker driften als je een dikke achter pakt en een originele voor als ik het goed heb gelezen. Weet iemand of dat echt hinderlijk is en beter om ook de voorste te wisselen?
De voorste stang wisselen tegen een dikker exemplaar, is schijnbaar geen makkelijk karwei. Iemand hier ervaring mee?
Re: Stabilisatorstang
driften met een (voorwielaangedreven)bus ? het stuurt in iedergeval wel lekker strak
-
- Berichten: 2139
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Stabilisatorstang
Het meeste werk, als je niet over een blindklinktang beschikt is de 2 beugels met elk 6 blindklinkbouten te bevestigen.Berrie en Rene schreef:Stabilisator stang achter is er in 3 diktes. Hoe dikker de stang hoe meer weerstand tegen het overhellen.
Je hebt verder twee extra steunen nodig die je aan de carrosserie moet vastmaken met blindklinkmoeren. Ook 4 beugels om de stabi op te hangen. geloof dat er wel ergens een "beschrijving" was hoe je het moet monteren, dat stelt op zich niet echt veel voor. In je achterbrug komen ook twee blindklinkmoeren, zo kun je de stabi vast zetten op je achteras.
René
Bij voorkeur op de brug, uurtje werk en het resultaat is er. Rij zelf een Camper 2000kg en alle waggelen is weg!
Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Re: Stabilisatorstang
@dennisvt4: uit het verhaal op de Duitse wiki pagina begrijp ik dat de bus van onder- naar overstuur is gegaan na montage van een dikke achterstabilisator en een originele voor: de achterkant wil de voorkant inhalen en als je dat gecontroleerd volhoud is het driften. Dus volgens die Duitser moet dat lukken.
Flotte Kurvenfahrt macht jetzt richtig Spass. Das extreme Untersteuern ist weg. Der Geradeauslauf auf der Autobahn ist auch besser. Ohne Stabi hatte ich immer das Gefühl dass das Fahrzeug von einem Bein auf das Andere (links nach rechts u.z.) hüpft.
Trotz der doch recht hohen Kosten (siehe unten) ist die Nachrüstung ganz offensichtlich eine lohnenswerte Investition.
Aber: Bei der Nachrüstung eines Hinterachsstabilisators ist von VW zwingend der Einsatz des großen Stabilisators (27 mm) an der Vorderachse gefordert. Dieser ist - so zeigt auch die Erfahrung aus den T4-Foren - fahrwerkstechnisch sinnvoll, weil sich das Kurvenfahrverhalten mit dem Stabilisator hinten von unter- in Richtung übersteuernd verändert. Dabei spielt natürlich die Stärke des Hinterachsstabilisators eine erhebliche Rolle. Je größer der Stabdurchmesser ist, desto stärker wird die Übersteuertendenz.
Zitat MarkoLiquido im T4Forum:
Da ich vorn nur den dünneren originalen Stabi drin hab, und diesen hinten mit dem fetten 28er kombiniert habe, hab ich mein Kurven-Fahrverhalten von relativ neutral (leicht untersteuernd, da Fronttriebler) in Richtung übersteuernd verschoben. Soll heißen, in Extremsituationen (scharfes Einlenken bei höherer Geschwindigkeit) neigt mein Bus nun dazu, hinten auszubrechen.
Weet iemand hier iets meer over? Dat het behoorlijk lastig is om bij de vooras een stang te vervangen.
Vorderachse
Der Aufwand für den Aus-, Ein- bzw. Umbau ist an der Vorderachse ganz erheblich, weil eine Menge Teile vorher abgebaut werden müssen. Eine detaillierte Anleitung ist gewünscht ;-)
Flotte Kurvenfahrt macht jetzt richtig Spass. Das extreme Untersteuern ist weg. Der Geradeauslauf auf der Autobahn ist auch besser. Ohne Stabi hatte ich immer das Gefühl dass das Fahrzeug von einem Bein auf das Andere (links nach rechts u.z.) hüpft.
Trotz der doch recht hohen Kosten (siehe unten) ist die Nachrüstung ganz offensichtlich eine lohnenswerte Investition.
Aber: Bei der Nachrüstung eines Hinterachsstabilisators ist von VW zwingend der Einsatz des großen Stabilisators (27 mm) an der Vorderachse gefordert. Dieser ist - so zeigt auch die Erfahrung aus den T4-Foren - fahrwerkstechnisch sinnvoll, weil sich das Kurvenfahrverhalten mit dem Stabilisator hinten von unter- in Richtung übersteuernd verändert. Dabei spielt natürlich die Stärke des Hinterachsstabilisators eine erhebliche Rolle. Je größer der Stabdurchmesser ist, desto stärker wird die Übersteuertendenz.
Zitat MarkoLiquido im T4Forum:
Da ich vorn nur den dünneren originalen Stabi drin hab, und diesen hinten mit dem fetten 28er kombiniert habe, hab ich mein Kurven-Fahrverhalten von relativ neutral (leicht untersteuernd, da Fronttriebler) in Richtung übersteuernd verschoben. Soll heißen, in Extremsituationen (scharfes Einlenken bei höherer Geschwindigkeit) neigt mein Bus nun dazu, hinten auszubrechen.
Weet iemand hier iets meer over? Dat het behoorlijk lastig is om bij de vooras een stang te vervangen.
Vorderachse
Der Aufwand für den Aus-, Ein- bzw. Umbau ist an der Vorderachse ganz erheblich, weil eine Menge Teile vorher abgebaut werden müssen. Eine detaillierte Anleitung ist gewünscht ;-)
- Multivan Generation
- Berichten: 33915
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Stabilisatorstang
op hetzelfde forum heeft iemand dat gedaan bij de rubriek mijn eigen bus of zoiets.
Het subframe aan de voorzijde moet er dan vanonder..
artikel volgt nog
Het subframe aan de voorzijde moet er dan vanonder..
Ik heb alleen nog maar wat plaatjes hier op het forum geplaatst,Heb inmiddels ook de beschrijving van Peter gelezen.
artikel volgt nog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Stabilisatorstang
Vandaag heb ik een stabilisator van 26mm gemonteerd. Resultaat: een hele "andere auto". Rechtuitstabiliteit is veel en veel beter, krappe bochten zonder onderstuurneiging, gewoonweg veel strakker sturen. Kan het iedereen aanraden.
Het is wel een zwaar karwei om de stang aan te brengen, met name voor de bevestiging van de blindklinkmoeren is veel kracht nodig om die vast te zetten. De 8mm moeren heb ik met een bout, een moer en 2 ringen aangebracht (volgens tip op Duitse Wiki). Dat gaat vrij goed, maar kost ook veel kracht.
Peter, bedankt voor de goede beschrijving en tips.
Het is wel een zwaar karwei om de stang aan te brengen, met name voor de bevestiging van de blindklinkmoeren is veel kracht nodig om die vast te zetten. De 8mm moeren heb ik met een bout, een moer en 2 ringen aangebracht (volgens tip op Duitse Wiki). Dat gaat vrij goed, maar kost ook veel kracht.
Peter, bedankt voor de goede beschrijving en tips.
- Multivan Generation
- Berichten: 33915
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Stabilisatorstang
@ Joop,
graag gedaan hoor.
Pas op dat die in de achterste draagarmen niet loskomen,
zie andere topic hierover
graag gedaan hoor.
Pas op dat die in de achterste draagarmen niet loskomen,
zie andere topic hierover
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...