Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
standkachel 2500 tdi
standkachel 2500 tdi
In de moterruimte van mijn t4 2500 tdi 102 pk zit een standkachel.Volgens het instuctieboekje om het koelwater te verwarmen.
vraag; wanneer moet deze kachel aanslaan,hoe lang blijft deze aan?
Kun je deze kachel ook zo aansluiten en schakelen dat hij aangaat als de auto stil staat
vraag; wanneer moet deze kachel aanslaan,hoe lang blijft deze aan?
Kun je deze kachel ook zo aansluiten en schakelen dat hij aangaat als de auto stil staat
- black caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
- Locatie: limburg
Re: standkachel 2500 tdi
zie topic viewtopic.php?f=2&t=16286&p=89083&hilit ... hel#p89083 van enkele dagen geleden
motor bijverwarmer gaat werken bij buitenlucht temp van 4°c dacht ik en stopt als koelwater op temperatuur is.
motor bijverwarmer gaat werken bij buitenlucht temp van 4°c dacht ik en stopt als koelwater op temperatuur is.
groetjes black caravelle 111kW
Re: standkachel 2500 tdi
Bijna goed,
start vanaf 6* en lager en stopt als de watertemp. in de bij verwarmer 50* is.
start vanaf 6* en lager en stopt als de watertemp. in de bij verwarmer 50* is.
Groet, Oskar.
- black caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
- Locatie: limburg
Re: standkachel 2500 tdi
en volgens elsa 5°
ik heb al alle temp gelezen ts 3 en 7 graden
ach ja , op een graad komt het nu ook niet
ik heb al alle temp gelezen ts 3 en 7 graden
ach ja , op een graad komt het nu ook niet
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: standkachel 2500 tdi
da's ook niet goed geregeld dan....
Als je bij flinke vorst ergens met een tdi stil staat met draaiende motor loopt de motortemp in een minuut of tien terug naar een graad of 70 omdat ie het niet bij houdt om de boel warm te houden (caddy SDI van mijn baas had dat in elk geval (en nee niet thermostaat kapot want boven nul kon ie uren stationair staan en bleef ie gewoon 90graden)) Dan zou je bijverwarming dus kunnen zorgen dat ie 90 graden blijft, en dan vinden ze het weer nodig het ding bij 50 graden uit te zetten..................
blijft ie wel doorverwarmen boven 50 graden als ie als standkachel gebruikt wordt?
Als je bij flinke vorst ergens met een tdi stil staat met draaiende motor loopt de motortemp in een minuut of tien terug naar een graad of 70 omdat ie het niet bij houdt om de boel warm te houden (caddy SDI van mijn baas had dat in elk geval (en nee niet thermostaat kapot want boven nul kon ie uren stationair staan en bleef ie gewoon 90graden)) Dan zou je bijverwarming dus kunnen zorgen dat ie 90 graden blijft, en dan vinden ze het weer nodig het ding bij 50 graden uit te zetten..................
blijft ie wel doorverwarmen boven 50 graden als ie als standkachel gebruikt wordt?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: standkachel 2500 tdi
zal bij elk model wel andere regeling zijn denk ik
bij de verwarmer d3w bij transporter is het zo
De vloeistofkachel D3W is bedoeld voor het verwarmen van koelvloeistof en het ondersteunen van de verwarmingscapaciteit van de motor.
Afhankelijk van de warmtebehoefte in het verwarmingscircuit kunnen zich verschillende toestanden instellen:
Na het starten van de motor wordt bij een buitentemperatuur onder 5 °C en een koelvloeistoftemperatuur onder 75 °C de kachel ingeschakeld.
Bedraagt de warmteopname 3000 W (100% verwarmingscapaciteit), dan werkt de kachel in vollast.
De koelvloeistoftemperatuur stijgt tot maximaal 85 °C.
Is een koelvloeistoftemperatuur van ca. 85 °C bereikt, dan werkt de kachel in deellast.
Is de warmtebehoefte groter dan 1500 W (50% verwarmingscapaciteit), dan daalt de koelvloeistoftemperatuur. Bij het bereiken van ca. 78 °C werkt de kachel weer in vollast.
Neemt de koelvloeistoftemperatuur door een te kleine warmte-behoefte verder toe, dan begint bij ca. 88 °C de kachel met de naloop en wordt de kachel na ca. 100 seconden uitgeschakeld.
bij de verwarmer d3w bij transporter is het zo
De vloeistofkachel D3W is bedoeld voor het verwarmen van koelvloeistof en het ondersteunen van de verwarmingscapaciteit van de motor.
Afhankelijk van de warmtebehoefte in het verwarmingscircuit kunnen zich verschillende toestanden instellen:
Na het starten van de motor wordt bij een buitentemperatuur onder 5 °C en een koelvloeistoftemperatuur onder 75 °C de kachel ingeschakeld.
Bedraagt de warmteopname 3000 W (100% verwarmingscapaciteit), dan werkt de kachel in vollast.
De koelvloeistoftemperatuur stijgt tot maximaal 85 °C.
Is een koelvloeistoftemperatuur van ca. 85 °C bereikt, dan werkt de kachel in deellast.
Is de warmtebehoefte groter dan 1500 W (50% verwarmingscapaciteit), dan daalt de koelvloeistoftemperatuur. Bij het bereiken van ca. 78 °C werkt de kachel weer in vollast.
Neemt de koelvloeistoftemperatuur door een te kleine warmte-behoefte verder toe, dan begint bij ca. 88 °C de kachel met de naloop en wordt de kachel na ca. 100 seconden uitgeschakeld.
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: standkachel 2500 tdi
kijk, daar geef je dus aan dat ie pas bij 88 graden uit gaat, dat vind ik een normalere temperatuur, dan hou je de TDI wel op bedrijfstemperatuur als het koud is (binnen beperkingen uiteraard) 50 graden lijkt me erg laag voor zo'n bijverwarmer om er al mee te kappen, die 50 graden kan een TDI ook wel relatief eenvoudig aan, daarboven krijgt ie moeite als het koud is....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: standkachel 2500 tdi
@ Stijnh, precies een D4WZ regeld weer in een ander gebied maar deze is dan ook weer bedoeld als stand en zuheizer.
Terwijl een D3 eigenlijk alleen is bedoeld als bij verwarmer.
@ Roger, ik praat ook over 50* retour temp de kachel in, de uitstroom temp is zeker hoger, en een D3WZ is ook eigenlijk alleen bedoeld als motor verwarmer.
Terwijl een D3 eigenlijk alleen is bedoeld als bij verwarmer.
@ Roger, ik praat ook over 50* retour temp de kachel in, de uitstroom temp is zeker hoger, en een D3WZ is ook eigenlijk alleen bedoeld als motor verwarmer.
Groet, Oskar.
Re: standkachel 2500 tdi
Hallo,
Ik heb ook zo een kachel met uitlaat die zichtbaar is in de wielkast.
Nu lees ik dat het eigenlijk een bij-verwarmer voor de motor.
Dus ik kan eigenlijk die kachel zelf niet opstarten, of laten opspringen een half uurtje voor het vertrekken?
mvg,
Ik heb ook zo een kachel met uitlaat die zichtbaar is in de wielkast.
Nu lees ik dat het eigenlijk een bij-verwarmer voor de motor.
Dus ik kan eigenlijk die kachel zelf niet opstarten, of laten opspringen een half uurtje voor het vertrekken?
mvg,
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 -
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
- Multivan Generation
- Berichten: 33892
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: standkachel 2500 tdi
nee inderdaad, maar dan zou je hem om moeten bouwen naar standkachel.
Daar zijn namelijk ombouw/uitbreidsetjes voor te verkrijgen..
Is eigenlijk wel leuk om te lezen:
In de zomer gaan er steeds meer vragen over airco,
en in de winter gaan er steeds meer vragen over verwarming, standkachel etc...
Even een tip: als je onderdelen zoekt, redeneer dan precies omgekeerd
Airco onderdelen in de winter kopen en verwarmings onderdelen in de zomer, althans op ebay.de,
dat scheelt soms honderden euro's
Daar zijn namelijk ombouw/uitbreidsetjes voor te verkrijgen..
Is eigenlijk wel leuk om te lezen:
In de zomer gaan er steeds meer vragen over airco,
en in de winter gaan er steeds meer vragen over verwarming, standkachel etc...
Even een tip: als je onderdelen zoekt, redeneer dan precies omgekeerd
Airco onderdelen in de winter kopen en verwarmings onderdelen in de zomer, althans op ebay.de,
dat scheelt soms honderden euro's
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: standkachel 2500 tdi
Dan meteen maar de airco vraag, kun je die achteraf inbouwen in een 1.9 td (begin 96)
fotogalerij 1120
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: standkachel 2500 tdi
Achteraf inbouwen zal wel mogelijk zijn , maar is zeker niet aan te raden wanneer bij de(standaard) 1.9 TD motor (wegens het beperkte vermogen van de motor , en gezien het hoge vermogen dat een aircopomp vraagt )Reny schreef:Dan meteen maar de airco vraag, kun je die achteraf inbouwen in een 1.9 td (begin 96)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: standkachel 2500 tdi
zucht, dan blijf ik zomers wel rijden met de raampjes open en in de winter de ramen droog zemen
maar bedankt voor het antwoord
maar bedankt voor het antwoord
fotogalerij 1120
Re: standkachel 2500 tdi
Bedankt voor je reactie,Multivan Generation schreef:nee inderdaad, maar dan zou je hem om moeten bouwen naar standkachel.
Daar zijn namelijk ombouw/uitbreidsetjes voor te verkrijgen..
Is eigenlijk wel leuk om te lezen:
In de zomer gaan er steeds meer vragen over airco,
en in de winter gaan er steeds meer vragen over verwarming, standkachel etc...
Even een tip: als je onderdelen zoekt, redeneer dan precies omgekeerd
Airco onderdelen in de winter kopen en verwarmings onderdelen in de zomer, althans op ebay.de,
dat scheelt soms honderden euro's
Is het enkel elektronisch ombouwen, of ook de standkachel zelf ook?
grtzz
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 -
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto