Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje rookt zwart en stinkt naar diesel

vragen over de T4
Plaats reactie
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Busje rookt zwart en stinkt naar diesel

Bericht door Rogier663 »

Nou mijn busje 102pk tdi is de laatste tijd toch wel wat meer gaan roken 305.000km dan ie ervoor deed. Hij is wel voorzien van een chipje maar de laatste tijd is het wel erg zwart achter me, bij optrekken heel erg en bij constante snelheid ook wel klein zwart pluimpje. Als ik net start, wegrij en binnen 1km voor bijvoorbeeld een stoplicht moet wachten en daarna weer wegrij is de rook blauwig/zwartig maar dat zie ik daarna niet meer dan wordt het alleen maar zwart.

Mijn bussie stinkt wel behoorlijk naar de diesel als ie gewoon geparkeerd staat.

Het brandstof verbruik is niet merkbaar hoger geworden, half jaar geleden luchtfilter vervangen voor een niet al te duur exemplaar bij de automaterialen zaak...

Iemand een idee?? Er werd gefluisterd verstuivers maar de plaatselijke VW dealer zegt dit nog nooit aan de hand gehad te hebben, zij vermoeden (alles telefonisch) dat het eerder de brandstofpomp is die niet goed zou staan of versleten is ofzo. Distributie is zo'n 60.000 geleden vervangen en dit is sinds een 10.000 km ongeveer...

Gr. Rogier 663
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Busje rookt zwart en stinkt naar diesel

Bericht door Harry 341 »

Ik ga toch voor de verstuivers.En de L smoes dat ze dat nog niet eerder meegemaakt hebben??
Verstuivers hebben echt het eeuwige leven niet,maar ja,een pomp is natuurlijk wel ff duurder.
Ik had bij +/- 250.000 dezelfde klachten.Na montage van 5 nieuwe verstuivers geen last meer gehad.Staat nu op 360.000
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Rogier663
Berichten: 246
Lid geworden op: 02 dec 2007, 20:03

Re: Busje rookt zwart en stinkt naar diesel

Bericht door Rogier663 »

Hoi Harry,

Verstuivers kosten volgens de VW ook een vermogen, ze vertelde mij zo'n 600,- per stuk?????????
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Busje rookt zwart en stinkt naar diesel

Bericht door dennisvt4 »

reviesie van verstuivers koste mij rond de 150 euro per stuk
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
erikt4
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 mei 2007, 23:12
Locatie: maarssen

Re: Busje rookt zwart en stinkt naar diesel

Bericht door erikt4 »

ze hebben mij altijd gezegd dat zwarte rook een onvoledige verbranding is.ik zou eerst is naar je luchtfilter kijken voordat je allerlei dure fratsen uithaalt.

groetjes erik
van alles wat ik in mijn leven ben kwijtgeraakt,mis ik mijn verstand het meest
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Busje rookt zwart en stinkt naar diesel

Bericht door chv »

Is het nu blauwe rook of zwarte rook?
Zwarte rook betekent dat je verbranding onvolledig is, dwz de verhouding lucht/brandstof is niet goed.
Blauwe rook betekent dat er olie in je cylinders komt die vervolgens verbrand wordt.
Bij mijn 1,9 Turbodiesel had ik zwarte rook uit mijn uitlaat doordat de nokkenas niet meer op tijd stond t.g.v een afgebroken boutje.

Het wordt in elk geval een dure grap
Of 5 x een verstuiver revisie
Of een brandstofpomp revisie (koste voor mijn 1,9 ook al 750,- euro)

Sterke ermee
chv
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Busje rookt zwart en stinkt naar diesel

Bericht door Roger B. (11)61 »

Bij 325000 had ik problemen (nog steeds) met mijn TDI, inmiddels weet ik wat mijn probleem hoogstwaarschijnlijk is, maar doet er even niet toe. Ik ben toen bij een Bosch dienst geweest omdat de dealer gezegd had dat mijn brandstofpomp kapot zou zijn...

Antwoord van de Bosch service:

Bij kilometerstanden onder de pakweg 450000 komt dit vrijwel nooit voor, tenzij er vuil in komt, bij die motoren. Test eerst eens je verstuivers en compressie, en als dat allemaal niet verkeerd is kun je altijd nog naar de pomp kijken, Nieuw kost ie tegen de 3000 meen ik, revisie kost een kleine 1000 en ruil pakweg 1300....

Verstuivers kun je bij een bosch dienst laten testen, dan kan reparatie/vervangen altijd nog. Nieuw lijkt me onzin, is veel duurder (al lijkt 600 per stuk me overdreven) dan revisie en niet beter, bij revisie wordt de behuizing behouden en alle bewegende delen en nozzles vervangen.

De oorzaak van het roken kan heel breed zijn.

electronisch (iets veroorzaakt een te grote hoeveelheid inspuiting of op verkeerd tijdstip)
te weinig lucht door verstopping.
weet niet of openstaande EGR erg veel extra rook veroorzaakt?
verkeerd verstuiverbeeld
fout in brandstofpomp die te grote /niet tijdige inspuiting veroorzaakt

Ik zou beginnen met de dingen die eenvoudig gecontrolleerd kunnen worden en/of goedkoop verholpen, als dat niet helpt kun je naar de duurdere/moeilijk te onderzoeken onderdelen verder kijken
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Busje rookt zwart en stinkt naar diesel

Bericht door bartt4 »

Geen slang van je interkoeler of lek? als je turbo namelijk te weinig druk blaast krijg je ook te weinig lucht en dus zwarte rook ivm verkeerde verbranding.
RUBBEREXPRESS
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Busje rookt zwart en stinkt naar diesel

Bericht door stijnh »

geen foutmeldingen?
sensoren of regelaars die hun werk niet meer behoorlijk doen?
of in de kabels ervan?

al aan de computer gehangen?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie