Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Blijft een T4 op drie wielen staan

vragen over de T4
Plaats reactie
VWeric
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 okt 2008, 12:37

Blijft een T4 op drie wielen staan

Bericht door VWeric »

Bij het vervangen van de zomerbanden door winterbanden rolde de krik (rangeerkrik op oliedrukbasis ) weg bij het verder opkrikken van mijn T4.
De diameter van de winterband met stalen VW-velg is blijkbaar groter dan die van de zomerband met aluminium velg. Mijn oprit is ook niet geheel vlak (spoorvorming) en de krikarm kwam bij het opkrikken wel erg vertikaal te staan waardoor hij waarschijnlijk wegrolde. In het vervolg maar een vlakkere ondergrond en een blok hout tussen chassis en de zadel van de krik gebruiken om wegrollen en een al te vertikale krikarm te voorkomen.
Gevolg was dat de T4 terugviel in normale niet opgekrikte toestand. De zomerband zat nog met één half losgedraaide bout vast.
Ik heb voor de zekerheid vervolgens maar tevens houtblokken gebruikt om het effect van het eventueel terugvallen op te vangen.
De vraag is was de T4 op drie wielen blijven staan ? In mijn geval een T4 (1999) verlengd, niet beladen alleen met voor de achterdeuren een zware hydraulische rolstoellift.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Blijft een T4 op drie wielen staan

Bericht door stijnh »

voor kant zeker niet, achterkant dal hij ook naar beneden zakken
je moet reken dat als het wiel eraf is dat de draagarmen volledig naar beneden zakken

maar op een scheve ondergrond is het mogelijk dat een wiel van de grond blijft naruurlijk

en een vlakke ondergrond is eigenlijk een must als je veilig wil werken
gebruik een goede krik, en als je er gaat onder liggen zet blokken zoals je zelf al aangaf of een askrik voor de veiligheid

2 ton houd je zelf niet recht
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Blijft een T4 op drie wielen staan

Bericht door frank884 »

gebruik een goed krik, en zeker niet dat ding wat er standaard bij zit om onderweg als je een lekke band hebt die te wisselen, want die sloopt je de dorpel. die gebruik ik alleen voor noodgeval onderweg.

gewoon een kleine hydraulische evt rolkrik en leg bovenop een stevige houtblok zodat je niet metaal op metaal krikt.
ik zet hem altijd voor onder de balkjes achter de voorwielen
en achter onder het U profiel waar de ophanging aan vast zit.
let op dat die goed op de rem staat op een vlakke ondegrond, en evt nog wat voor de wielen van de as die je niet krikt.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Blijft een T4 op drie wielen staan

Bericht door Pascal-141 »

VWeric schreef:De vraag is was de T4 op drie wielen blijven staan ? In mijn geval een T4 (1999) verlengd, niet beladen alleen met voor de achterdeuren een zware hydraulische rolstoellift.
Antwoord : Neen , hij blijft niet staan op 3 wielen , maar smakt zo tegen de grond . Met een beetje geluk is dan alleen je remschijf beschadig , met wat tegenslag zit je er zelf nog mee onder ook (met alle gevolgen van dien)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Blijft een T4 op drie wielen staan

Bericht door stijnh »

ik dacht dat het op een heel steile geschikte helling wel moet lukken maar dit komt toch niet voor

als ik bij ons de oprit (steil) heel schuin oprijd krijg ik 1 achterwiel van de grond

voelt wat onstabiel dan :bonk
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Gaas
Berichten: 408
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:46
Locatie: N.O.P.

Re: Blijft een T4 op drie wielen staan

Bericht door Gaas »

Geen antwoord op je vraag, wel een aanvulling: Ik leg voor de zekerheid altijd een wiel onder de bus, net naast de krik. Als ie dan van de krik sodemietert dan ligt ie op het wiel dat er ligt! Leker veilig! :toppie

Tjoow. :T44EVER
vr.gr. Gaas, voorheen T4 1096, nu.......
Plaats reactie