Hieronder de tekst die ik indertijd aangeleverd heb (is tevens te vinden op deze site onder T4 en T5 en de wet). In tegenstelling tot wat er gemeld wordt is het geen wassen neus. De fabrikant die dit product op de markt brengt zal er wel degelijk voor moeten dat het niet alleen een stickertje is, maar dat er daadwerkelijk getets is bij een gerenomeerde certificeringsinstelling. Mocht je ooit een ongeval met letsel veroorzaken waar een niet gekeurde pushbar bij betrokken is (of een waar je geen papieren van kunt overleggen) heb je de kans dat je door een letselschade advocaat aan de hoogste boom gehangen wordt.
Testen van zo'n product is relatief duur (wat weer wordt verrekend in de productprijs), daarom zeggen veel mensen dat het niet zo'n vaart zal lopen en dat het allemaal niet nodig is. Let op mensen het staat reeds in de wet je kunt er donder op zeggen dat het op een bepaald moment als APK eis of controle punt opgenomen gaat worden.
Een ding weet ik zeker als je er zelf zeker van wilt zijn of je een goedgekeurd product koopt vraag je gewoon vooraf om het certificaat. Cobra(via de dealer, vw garage en via diverse ander kanalen te verkrijgen) is zeker een van de merken die wel een goedgekeurd exemplaar hebben van de andere merken weet ik het niet zo uit mijn hoofd maar er zijn er vast nog wel enkele die een goedgekeurd exemplaar kunnen leveren. In het algemeen is het zo dat alleen de grote fabrikanten voldoende financiele middelen hebben om zulke test te laten uitvoeren en dat de handel er geen geld voor heeft. Kijk dus uit met namaak en kopieen of faketroep uit China.
Een advies: Geef liever iets meer uit voor een zeker te weten goedgekeurd exemplaar met papieren dan voor een nepper met alle risico van dien.
Ik heb geprobeerd zo neutraal mogelijk informatie te geven zonder iemands handel te schaden maar wel met duidelijke en terzake deskundigheid qua wetgeving en tests inzake pushbars m.a.w. ik weet waar ik over praat.
Tekst uit T4/T5 en de wet
Hierbij een uittreksel uit het voertuigregelement betreffende de nieuwe wetgeving voor bullbars’s.
Belangrijk voor iedere T4 of T5 berijder die na 25 mei een bullbar wil aanschaffen en monteren op zijn auto!! Er mogen na deze datum wettelijk alleen nog bullbars gemonteerd worden die voorzien zijn van een EU certificaat.
Deze informatie is ook te vinden
http://wetten.overheid.nl onder voertuigreglement.
(Tekst geldend op: 16-05-2007)
Artikel 1a.9
1.
Met ingang van 25 mei 2007 is het verboden nieuwe personenauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg of nieuwebedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg, niet zijnde bussen, in voorraad te hebben, te koop aan te bieden of af te leveren, indien deze wat betreft frontbeschermingsinrichtingen niet voldoen aan richtlijn 2005/66/EG, en, voor zover daarin is voorzien, niet vergezeld gaan van een geldig certificaat van overeenstemming als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van richtlijn 70/156/EEG.
2.
Met ingang van 25 mei 2007 is het verboden frontbeschermingsinrichtingen die als technische eenheden bestemd zijn voor personenauto’s of bedrijfsauto’s als bedoeld in het eerste lid, in voorraad te hebben, te koop aan te bieden of af te leveren, indien deze niet voldoen aan richtlijn 2005/66/EG.
3.
Met ingang van 31 december 2012 is het verboden nieuwe personenauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 2500 kg en bedrijfsauto’s die van een personenauto zijn afgeleid, met een toegestane maximummassa van niet meer dan 2500 kg te koop aan te bieden, in voorraad te hebben of af te leveren, indien deze niet voldoen aan punt 3.1 of 3.2 van bijlage I van richtlijn 2003/102/EG.
4.
Met ingang van 1 september 2015 is het verboden nieuwe personenauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 2500 kg en bedrijfsauto’s die van een personenauto zijn afgeleid, met een toegestane maximummassa van niet meer dan 2500 kg te koop aan te bieden, in voorraad te hebben of af te leveren, indien deze niet voldoen aan punt 3.2 van bijlage I van richtlijn 2003/102/EG