Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

banden en velgen nieuwe poging

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

banden en velgen nieuwe poging

Bericht door HP Hulscher »

ik heb 16'' ronalvelgen met 215/65 erom. Nu heb ik nieuwe banden nodig, en ik vraag me af of ik er zomaar 205/65 omheen kan leggen. Bij de kwikfit (ff voor info langsgeweest) stelde de monteur zelf voor er 205 onder te doen. Maar ik wil eerst ff zeker weten dat dat geen problemen geeft. Het gaat me er nu om of het qua specs allemaal kan, een 205 band op die velg. En de 65 in 215/65/16, dat is een percentage. Betekent dat dat als ik een 205/65 onder leg, dat mijn kilometerteller gaat afwijken? Ik ben even aan het rekenen geslagen, maar om dezelfde bandhoogte te krijgen zou ik een 205/68.17/16 band nodig hebben, en die bestaat volgens mij niet :nuts Het gaat natuurlijk om hele kleine afwijkingen, en echt nauwkeurig was die kilometerteller al niet, maar ik wil het gewoon ff zeker weten. ik zit te denken aan de
Continental VancoFourSeason 205/65 R16C 107/105T 8PR Dubbel merk 103 H uitloop. Die kan ik krijgen voor 161 euro incl. BTW en verzending.

met groet,

HP
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: banden en velgen nieuwe poging

Bericht door Donald4Motion »

Moet volgens mij wel kunnen, zolang je band niet te getrokken eroverheen ligt.
Je moet wel een soort velg beschermrand houden zegmaar.
Dus met die maar die je nu hebt ziet de band er iets te bol uit.

Hier is een link waar je je afwijking kan afmeten(Had ik van Bartt4 gehad :knipoog )
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm
alfagek
Berichten: 541
Lid geworden op: 25 okt 2008, 17:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: banden en velgen nieuwe poging

Bericht door alfagek »

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Deze link kan je de maten controleren, gebruik ik altijd.

Gr, Bob.
T6 - 204 DSG LWB Indium grey metallic met 20"
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: banden en velgen nieuwe poging

Bericht door Guus NLB »

Niet moeilijk doen: http://ejelta.com/tiresize/index.html

Complete overzichten met alle maten in een schema. :toppie
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: banden en velgen nieuwe poging

Bericht door ferry395 »

He mannen

Volgens mij vraagt hij of de banden passen op de velgen. ( tenminste dat denk ik hahahah)
Maar wat is de J waarde van je velg die is van groot belang daar jan je aan zien welke maat band eronder kan.
Mvgr ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: banden en velgen nieuwe poging

Bericht door Donald4Motion »

Maar op mijn maat velg kan een 265t/m215 band dus ook al heb je de 'J' ,dan is de keuze nog reuze.
het rijmt nog ook hé :gekte
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Re: banden en velgen nieuwe poging

Bericht door raymondo »

wat zou het nut zijn van smallere banden??? als dat beter is had vw het zelf wel gedaan denk ik... je banden kunnen wel iets goedkoper zijn maar je moet dan zowiezo 4 kops uitlijnen wat je sporing word anders. En dan ben je denk ik duurder uit alles bij elkaar. en ik denk dat je automaat nog zenuwachtiger rijd met smaller lagere banden.... ik word al lijp met originele banden eronder....dan schakelt die zo snel achter elkaar....
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: banden en velgen nieuwe poging

Bericht door HP Hulscher »

Dank voor de linkjes, das wel handig! Ik weet eigenlijk niet wat de originele bandenmaat van de T5 is, en ik weet ook niet wat de J waarde van de velg is, die was 2de hands... Moet dat erop staan ergens? Ik had onder mijn vorige T5 17 inch velgen, ook van Ronal (precies dezelfde trouwens, en ik heb ze nog, mocht je interesse hebben) en die heb ik over laten zetten toen ik deze bus kocht. Ik werd een beetje moe van de prijs van die banden, en toen kwam ik dezelfde velgen tegen, maar dan 16 inch, dus die heb ik toen gekocht (2dehands, met banden er nog op). Nu ik aan nieuwe banden toe ben was ik weer aan het zoeken, en met de 205 breedte heb ik wat meer keus dan met de 215. Bovendien is het verbruik wat lager met smallere banden. Maar als 215 de maat is die bij deze velg hoort, dan doe ik die er weer om. Maar ik moet dus weten wat de J waarde van mijn velg is... Ik zal eens kijken of dat er ergens op staat.
Dit is de velg in elk geval, voor het geval iemand 'm herkent :) (dit is de 17 inch versie, ik heb nu dus de 16 inch onder de bus)

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/w4f ... NKE6Xn4mNQ
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: banden en velgen nieuwe poging

Bericht door ferry395 »

Hoi

De ja waarde staat aan de binnenkant van de velg ,dus even velg eraf dan aan de binnenkant van de velg waar je bouten doorheengaan kijken ( mischien een doekje) daar staat hoogst waarschijnlijk een et waarde nog wat getallen en een j waarde ik denk zelf dat je een 7 j velg heb of 7,5 en daar moet een 205 omheen passen.
Succes met zoeken en oja op http://www.autobandenmarkt.nl staan ze ook vrij goedkoop.
mvgr ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: banden en velgen nieuwe poging

Bericht door HP Hulscher »

dank! Ik ga eens even kijken dit weekend!
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Plaats reactie