Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Banden slijtage / bandenspanning

vragen over de T5
Plaats reactie
carbonellie
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2008, 17:10

Banden slijtage / bandenspanning

Bericht door carbonellie »

De banden van mijn T5 2008 slijten in het midden erg snel vind ik (nu 23000 km gereden) nog 3mm over op het middengedeelte van de band
Banden zijn Continental 255/ 18"
Wat is nu de juiste bandenspanning? mijn bus is niet verlaagd en niet overdreven zwaar beladen.
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Banden slijtage / bandenspanning

Bericht door edjeraketje »

De slijtage vind ik nog wel meevallen. In de grotere maten zal het ook sneller slijten. Is bij jou de midden meer gesleten dan de buitenzijdes dan zou je de spanning met 0,2 bar kunnen verlagen. Rijd zelf ook met 255/45/18 en heb mijn voorbanden op 3,3 en achter op 3,7 zeg er wel bij dat ik gemiddeld 3 ton weeg. En vervang ook 2 keer per jaar mijn voorbanden met een 20.000 km per set. Rijd de laatste 3 sets op de Falken FK-452, een band met goede rijeigenschappen en nog betaalbaar ook.
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
carbonellie
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 nov 2008, 17:10

Re: Banden slijtage / bandenspanning

Bericht door carbonellie »

Das een antwoord waar we wat aan hebben, ik heb de spanning voor verlaagd naar 3,0 en achter 3,3 (was 3,3 voor, 3,5 achter)
Thanks.
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: Banden slijtage / bandenspanning

Bericht door johnny van de voorde »

Hey,

Een band die in het midden meer slijt dan aan de buitenzijde staat te hard !

Een band die aan beide zijkanten meer slijt dan in het midden van het loopvlak, staat te slap.

Met wat jij als verschil aangeeft zou Ik met 0,2 tot 0,3 bar verlagen. Zo word ook je bus ietsje "zachter" . Dit is trouwens mooi meegenomen qua comfort.

Let wel, het verbruik zal stijgen met slappere banden, maar het verschil zal bijna niet merkbaar zijn.

John. :zwaai
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Banden slijtage / bandenspanning

Bericht door edjeraketje »

johnny van de voorde schreef:Hey,

Een band die in het midden meer slijt dan aan de buitenzijde staat te hard !

Een band die aan beide zijkanten meer slijt dan in het midden van het loopvlak, staat te slap.

Met wat jij als verschil aangeeft zou Ik met 0,2 tot 0,3 bar verlagen. Zo word ook je bus ietsje "zachter" . Dit is trouwens mooi meegenomen qua comfort.

Let wel, het verbruik zal stijgen met slappere banden, maar het verschil zal bijna niet merkbaar zijn.

John. :zwaai
Daar komt dan nog bij dat wanneer je met een bredere band hogere snelheden rijd, het middelste deel door de centrifugale krachten naar buiten geperst wordt. Bij de wangen is dit niet het geval omdat hier meer stevigheid is. Het is in veel gevallen toch "de gulden middenweg"bewandelen. Maak je ze zachter dan kan het zijn dat je bus minder strak stuurt, doe je ze te hard dan bespaar je ( misschien) brandstof maar kost het je meer slijtage in je middenvlak. Ben ook van mening dat een goede uitlijning ook voordeel geeft bij de brandstof besparing. Veel nieuwe bussen worden volgens fabrieksspec afgeleverd( wat al niet super is) en in veel gevallen komt er dan ook nog een X aantal kilo's gewicht in, wat zou er dan nog van kloppen :nuts
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Banden slijtage / bandenspanning

Bericht door Guus NLB »

Rij ook met 255/45x18. Heb ze vóór altijd op zo'n 3.1 staan. Merk wel dat ie 'n stuk beter stuurt met vóór op 3.5 !!!
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Banden slijtage / bandenspanning

Bericht door Inbouwer »

Als je rond om met dezelfde bandenmaat rijdt wissel dan voor en achter een om. Let wel op dat je altijd de banden aan dezelfde kant laat zitten, want anders ga je de draairichting van de band veranderen. Dus links voor wisselen met links achter en rechts voor wisselen met rechts achter. :ikrij

De achterbanden zullen vaker slijten in het midden en de voorbanden harder aan de zijkanten. Door af en toe te wisselen (voor en achter) kun je zorgen dat je optimaal je banden kunt gebruiken. Let wel op de beste banden moeten achter zitten, want grip verliezen op de achterzijde betekend dat de auto achterste :nuts voren wil gaan als het fout gaat. :politie

Na het wisselen wel opletten op het juist aantrekmoment van de bouten en de juiste bandenspanning voor de voor en achterkant. :wjw
Plaats reactie