maar ze zijn er wel niet goedkoper op geworden, in de 40 euro (icl btw) en dan met een korting van 20%
morgen of dit weekend inbouwen en testen of het nu werkt
je moet niet veel demonteren om aan de kachel te kunnen , ik neem juist die kap over de batterijruimte weg en een rechtopstaand plastic paneel dat eronder zitkroonhome schreef:Hoi Stijnh,
Gefeliciteerd met het weer op orde krijgen van je waterverwarmer :klappen
Waar heb je de gloeibougie vandaan? Is deze van VW met nummer 7M3 963 319A of van Eberspacher?
Wat heb je allemaal moeten verwijderen om fatsoenlijk bij de waterverwarmer te komen, om deze open te schroeven? Misschien iets voor Tips&Trucs op dit forum.
Groetjes,
Arjan
dank jeKeely 798 schreef:Ik neem aan dat je deze ook al hebt gevonden?
http://213.239.212.66/wiki/Zuheizer_%28 ... chalter%29
Hiermee kun je de werking middels lampjes en een schakelaar zien
Succes George Haga
inderdaad, het nadeel is die pulsRoger B. schreef:Ik denk dat er niet veel signalen van de kachel komen die bevestigen dat ie werkt, de brandstofpomp waarschijnlijk een van de weinige zoniet de enige.
Maar het signaal naar de brandstofpomp is een puls, en de frequentie van deze puls varieert, begint met lage frequentie, bouwt dan op en als ie lager vermogen wil draaien gaat ie weet met lagere frequentie de pomp aansturen.
inderdaad de electronica zal het niet prettig vinden maar met een diode ertussen neem je alleen maar spanning af en ga je voor de rest niks beïnvloedenRoger B. schreef:ik heb een aantal jaren geleden een scope gekocht via -ik meen -marktplaats, voor 75 euro destijds, goed ding van Philips met tweekanaals aansturing en alles erop, geen computergestuurd ding, maar wel prima geschikt om een signaal zichtbaar te maken.
Ik denk dat je in principe niet hoeft gelijk te richten, ik denk dat het een 12 volt top-top blokspanning is van 0-12 volt met variërende frequentie. Een condensatortje zou het ergte knipperen van je ledje voorkomen denk ik, kan alleen zijn dat ie bij het opstarten dan wat zwak brandt. Een andere vraag die je je kunt stellen is of de electronica van de kachel het prettig vindt als er iets parallel aan de brandstofpomp geschakeld wordt.
Je kunt dan zien dat hij een puls krijgt maar niet dat die daadwerkelijk warm wordt. Dit zou je bv kunnen meten door een sensor op de uitlaat te monteren die dan een signaal geeft naar een kontrole lampje op het dashbord.Roger B. schreef:Ik denk dat er niet veel signalen van de kachel komen die bevestigen dat ie werkt, de brandstofpomp waarschijnlijk een van de weinige zoniet de enige.
Maar het signaal naar de brandstofpomp is een puls, en de frequentie van deze puls varieert, begint met lage frequentie, bouwt dan op en als ie lager vermogen wil draaien gaat ie weet met lagere frequentie de pomp aansturen.
zeer graag gedaan hoor! daar dient dit forum voor hékroonhome schreef:Hallo allemaal,
Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en aan het repareren geslagen.![]()
Van te voren een gloeibougie (Eberspacher) besteld bij AD (Auto Electra). Volgens mij had ik het zelfde probleem als Stijnh dat de waterverwarmer helemaal niets deed. Ik heb de instructie van Stijnh opgevolgd en kreeg met enige geduld en het juiste gereedschap de kachel open. Het vervangen van de gloeibougie was redelijk vlot gedaan. De verrassing was groot dat het daarna weer werkte, bij deze wil ik Stijnh dan ook zeer bedanken voor deze oplossing! :klappen
Groetjes,
Arjan