Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Ik ben zo teleurgesteld en vreselijk verdrietig....
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
- Locatie: Somewhere on the road
- Contacteer:
Ik ben zo teleurgesteld en vreselijk verdrietig....
Mijn wereldsesupergavealtijdfijne T5 is STUK!!!
Hedenochtend gaf de automaat nog een laatste hik, en wilde vanaf dat moment alleen nog maar achteruit.
Met tranen in mijn ogen heb ik toe moeten kijken hoe hij werd afgevoerd naar het grote enge VW-Ziekenhuis in Weesp.
Hier gaat de doktoren bekijken of een transplantatie wenselijk en haalbaar is.
Een enkele kleine waarschuwing is vooraf gegaan, twee weken geleden schoot de automaat bij het overschakelen van "D" naar "S" ineens naar vrijloop om vervolgens met een vreselijke klap weer in de versnelling te schieten en door te rijden. Sindsdien nog even vanuit Tsjechië naar huis toe gereden en afgelopen week nog naar Frankrijk geweest zonder problemen. Wel had ik bij de laatste beurt (20.000 KM geleden) aangegeven dat ik de bak niet meer zo prettig vond schakelen, traag en onregelmatig. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in het volledig overlijden van de automatische versnellingsbak van mij 174 PK T5.
Ik hou jullie op de hoogte m.b.t. het herstel van den automobiel......
Patrick
Hedenochtend gaf de automaat nog een laatste hik, en wilde vanaf dat moment alleen nog maar achteruit.
Met tranen in mijn ogen heb ik toe moeten kijken hoe hij werd afgevoerd naar het grote enge VW-Ziekenhuis in Weesp.
Hier gaat de doktoren bekijken of een transplantatie wenselijk en haalbaar is.
Een enkele kleine waarschuwing is vooraf gegaan, twee weken geleden schoot de automaat bij het overschakelen van "D" naar "S" ineens naar vrijloop om vervolgens met een vreselijke klap weer in de versnelling te schieten en door te rijden. Sindsdien nog even vanuit Tsjechië naar huis toe gereden en afgelopen week nog naar Frankrijk geweest zonder problemen. Wel had ik bij de laatste beurt (20.000 KM geleden) aangegeven dat ik de bak niet meer zo prettig vond schakelen, traag en onregelmatig. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in het volledig overlijden van de automatische versnellingsbak van mij 174 PK T5.
Ik hou jullie op de hoogte m.b.t. het herstel van den automobiel......
Patrick
Met de allervriendelijkste groet,
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
- koerier T5
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:28
- Locatie: zaandam
Hoi Patrick,
Dat is mooi balen man, maar ik geloof dat je nog garantie hebt . Ik zou je alleen adviseren om die abt tuning eraf tehalen als je nieuwe bak er in zit, want buiten je garantie komt ie ongeveer op € 5000 ex btw. En misschien rijd je dan probleemloos naar de 6 ton in 4 jaar tijd
Dat is mooi balen man, maar ik geloof dat je nog garantie hebt . Ik zou je alleen adviseren om die abt tuning eraf tehalen als je nieuwe bak er in zit, want buiten je garantie komt ie ongeveer op € 5000 ex btw. En misschien rijd je dan probleemloos naar de 6 ton in 4 jaar tijd
Koerier T5 / ex nr. 188
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
- Locatie: Somewhere on the road
- Contacteer:
Mijn bus is inderdaad getuned naar 195 pk, dit overigens keurig via de dealer en dus ABT-tuning met behoud van fabrieksgarantie. Erwerd dus gister ook direkt naar boekjes en stempels gevraagd, deze kon ik direct overleggen!
Bij aanschaf van mijn bus is mij verteld dat de automaat geen probleem zou moeten hebben met het kopple, immers dezelfde bak zou worden gebruikt voor de V10 in de Touareg met 750Nm koppel!!
Schade? Een dikke € 4.250,= voor de bak en dan is de oude er nog niet uit en zit de nieuwe er niet in.......
En tuning eruit?? Optie, deze "mag" PON dan terugkopen voor € 1.300,= ex BTW, en dan zal ik het niet hebben over de extra kosten die ik heb gehad (vele liters ATF-olie, vreselijk dure pakking van bak etc. etc) tenslotte heb ik er ook van genoten.
Wordt vervolgd....
Bij aanschaf van mijn bus is mij verteld dat de automaat geen probleem zou moeten hebben met het kopple, immers dezelfde bak zou worden gebruikt voor de V10 in de Touareg met 750Nm koppel!!
Schade? Een dikke € 4.250,= voor de bak en dan is de oude er nog niet uit en zit de nieuwe er niet in.......
En tuning eruit?? Optie, deze "mag" PON dan terugkopen voor € 1.300,= ex BTW, en dan zal ik het niet hebben over de extra kosten die ik heb gehad (vele liters ATF-olie, vreselijk dure pakking van bak etc. etc) tenslotte heb ik er ook van genoten.
Wordt vervolgd....
Met de allervriendelijkste groet,
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Zelfde bak als een Touareg V10 in een T5 ???P@ the T5 courier schreef:Bij aanschaf van mijn bus is mij verteld dat de automaat geen probleem zou moeten hebben met het kopple, immers dezelfde bak zou worden gebruikt voor de V10 in de Touareg met 750Nm koppel!!
Heb je zo'n versnellingsbak van een Touareg al eens gezien ? die is zeker een meter lang en gigantisch groot , als ze zo'n bak in een T5 monteren , dan moet die zeker 3 meter breed worden ...
(Touareg = motor in langsrichting , T5 : motor dwars ...)
touareg bak
Dat je automaat hetzelfde zou zijn als van de Touareg is volgens mij onzin.P@ the T5 courier schreef:Mijn bus is inderdaad getuned naar 195 pk, dit overigens keurig via de dealer en dus ABT-tuning met behoud van fabrieksgarantie. Erwerd dus gister ook direkt naar boekjes en stempels gevraagd, deze kon ik direct overleggen!
Bij aanschaf van mijn bus is mij verteld dat de automaat geen probleem zou moeten hebben met het kopple, immers dezelfde bak zou worden gebruikt voor de V10 in de Touareg met 750Nm koppel!!
Schade? Een dikke € 4.250,= voor de bak en dan is de oude er nog niet uit en zit de nieuwe er niet in.......
En tuning eruit?? Optie, deze "mag" PON dan terugkopen voor € 1.300,= ex BTW, en dan zal ik het niet hebben over de extra kosten die ik heb gehad (vele liters ATF-olie, vreselijk dure pakking van bak etc. etc) tenslotte heb ik er ook van genoten.
Wordt vervolgd....
De Touareg heeft een totaal ander aandrijfconcept dan de T5. Verder heeft de Touareg de motor in langsrichting ingebouwd. Bij de T5 is de motor dwars ingebouwd.
Dus, laat je niks wijsmaken door zogenaamde deskundigen bij de dealer.
Ze zullen je daar als leek wel niet voor vol aanzien en je dan vanalles wijsmaken.
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
- Locatie: Somewhere on the road
- Contacteer:
En ondertussen staat mijn bus maar te staan.... er gebeurt nog helemaal nix, kapotte delen er nog niet uit, geen nieuwe onderdelen besteld, dealers die elkaar het balletje toespelen, een importeur die zegt: had nooit getuned mogen worden.
Vanmiddag maar eens contact gezocht met PON, deze man beloofde mij om direct het "verhaal" uit te gaan zoeken.....
Morgen hoop ik weer meer te weten.
Wie heeft er nog meer in de periode van maart/april/mei 2006 zijn T5 met AUTOMAAT laten tunen via Volkswagen (ABT dus).
Er wordt namelijk geroepen dat deze NOOIT is vrijgegeven voor tuning, terwijl dit bij mij dus wel is gebeurt via de dealer bij PON met stempels etc etc.
Groet Patrick
Vanmiddag maar eens contact gezocht met PON, deze man beloofde mij om direct het "verhaal" uit te gaan zoeken.....
Morgen hoop ik weer meer te weten.
Wie heeft er nog meer in de periode van maart/april/mei 2006 zijn T5 met AUTOMAAT laten tunen via Volkswagen (ABT dus).
Er wordt namelijk geroepen dat deze NOOIT is vrijgegeven voor tuning, terwijl dit bij mij dus wel is gebeurt via de dealer bij PON met stempels etc etc.
Groet Patrick
Met de allervriendelijkste groet,
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
dat is zwaar kl*te
Zo dat is ronduit kloten ,want daar moet je toch weer stevig voor aan het werk om deze schade weer weg te werken ,..en dat terwijl je toch ruim 200000km zonder noemenswaardig problemen reed ,......sterkte gewenst met deze ellende .
mvg sep
mvg sep
Niet omdat ik zout in de wond wil strooien,maar ik vraag mij regelmatig af, waarom men eigenlijk zijn motor wil laten tunen.
Men maakt mij niet wijs, dat dit uit oogpunt van zuinigheid gebeurt.
Ik denk dat de voornaamste reden gezocht moet worden in het extra vermogen (lees :eerder bij de stoplichten weg, en tussensprintjes).
Tevens kan je vraagtekens zetten, of je niet gewoon een zwaardere motor had moeten kopen, zodat je dat extra vermogen gewoon standaard had gehad, ipv het het opfokken van je motor.
Ik heb altijd geleerd, dat hardlopers doodlopers zijn, en ik kan me voorstellen dat je met een getunde zo nu en dan eens eventjes lekker die BMW, of weet ik veel merk er uit wil scheuren.
Echter, hoe je het ook draait of keert, het blijft een bedrijfswagen, waar de meeste dagelijks hun geld mee moeten verdienen.
Als ik mij het goed herriner, zijn er voorbeelden genoeg beschreven op dit forum door leden, die na een lekkere tuning, enige tijd later per autoambulance zijn teruggebracht naar hun dealer.
Een ervaring wijzer, en een paar duizend euro lichter.
Heb er een paar websides op na gelezen (tuningbedrijven), en een ieder beweert dat het voor je motor geen kwaad kan, mits je je verstand en je rechtervoet beheerst gebruikt.
Rijst gelijk de vraag:waarom had ik hem ook alweer laten tunen, tevens houdt het garantie verhaal ook totaal geen stand (u krijgt tig jaar garantie op de software), alsof dat enige invloed heeft.
Niemand spreekt over motorgarantie, tenzij je je knip nog meer opentrekt.
Resume: ik vindt het heel beroerd wanneer je dit overkomt, maar zo langzamerhand kan je je na het lezen van diverse huilverhalen afvragen, of het wel verstandig is, om je blok dusdanig op te waarderen, wanneer je weet dat de kans bestaat dat hij vroeg of laat de geest geeft.
En dan niet stiekum effe je blok terugtunen, naar de normale stand, en met een stalen gezicht de autoambulance oprijden.
Kortom, wie de schoen past, trekt hem aan.
Men maakt mij niet wijs, dat dit uit oogpunt van zuinigheid gebeurt.
Ik denk dat de voornaamste reden gezocht moet worden in het extra vermogen (lees :eerder bij de stoplichten weg, en tussensprintjes).
Tevens kan je vraagtekens zetten, of je niet gewoon een zwaardere motor had moeten kopen, zodat je dat extra vermogen gewoon standaard had gehad, ipv het het opfokken van je motor.
Ik heb altijd geleerd, dat hardlopers doodlopers zijn, en ik kan me voorstellen dat je met een getunde zo nu en dan eens eventjes lekker die BMW, of weet ik veel merk er uit wil scheuren.
Echter, hoe je het ook draait of keert, het blijft een bedrijfswagen, waar de meeste dagelijks hun geld mee moeten verdienen.
Als ik mij het goed herriner, zijn er voorbeelden genoeg beschreven op dit forum door leden, die na een lekkere tuning, enige tijd later per autoambulance zijn teruggebracht naar hun dealer.
Een ervaring wijzer, en een paar duizend euro lichter.
Heb er een paar websides op na gelezen (tuningbedrijven), en een ieder beweert dat het voor je motor geen kwaad kan, mits je je verstand en je rechtervoet beheerst gebruikt.
Rijst gelijk de vraag:waarom had ik hem ook alweer laten tunen, tevens houdt het garantie verhaal ook totaal geen stand (u krijgt tig jaar garantie op de software), alsof dat enige invloed heeft.
Niemand spreekt over motorgarantie, tenzij je je knip nog meer opentrekt.
Resume: ik vindt het heel beroerd wanneer je dit overkomt, maar zo langzamerhand kan je je na het lezen van diverse huilverhalen afvragen, of het wel verstandig is, om je blok dusdanig op te waarderen, wanneer je weet dat de kans bestaat dat hij vroeg of laat de geest geeft.
En dan niet stiekum effe je blok terugtunen, naar de normale stand, en met een stalen gezicht de autoambulance oprijden.
Kortom, wie de schoen past, trekt hem aan.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Ben ik met je eens, maar zoals ik al zei, kan je je afvragen na het lezen van diverse ervaringen of het verstandig is als je tuning toepast.
Hoewel ik geen automaat heb, was mijn dealer ook niet vreselijk blij wanneer een automaat word gekieteld met dat extra vermogen.
En het zal die verkoper verders een worst zijn wanneer je wel tot deze stap besluit, want klant is koning.
Wanneer een klant van mij besluit om zijn huis pimpelpaars met gele stippen te schilderen, zal ik hem dat afraden.
Maar zoals gezegd, je moet je klanten geven wat ze willen, en dat gebeurt dan dus ook.
Hoewel ik geen automaat heb, was mijn dealer ook niet vreselijk blij wanneer een automaat word gekieteld met dat extra vermogen.
En het zal die verkoper verders een worst zijn wanneer je wel tot deze stap besluit, want klant is koning.
Wanneer een klant van mij besluit om zijn huis pimpelpaars met gele stippen te schilderen, zal ik hem dat afraden.
Maar zoals gezegd, je moet je klanten geven wat ze willen, en dat gebeurt dan dus ook.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
-
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:07
- Locatie: Somewhere on the road
- Contacteer:
@ Painter
Beste Painter,
Dank voor je verhaal en mening.
Wil toch ff het een en ander nuanceren.
Naar alle waarschijnlijkheid ben ik 1 van de weinige die met een ANDERE reden de motor heeft laten tunen.
Ik heb vanaf het begin lopen "klagen" dat wanneer ik tussen de 110 en 120 reed dat de automaat nerveus heen en weer bleef schakelen tussen de 5e en 6e versnelling. Ik heb notabene op ADVIES van de dealer motortuning laten uitvoeren om van dit "probleem" af te komen.
Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat ook ik wel eens de snelheid op laat lopen tot behoorlijk illegale hoogte (en dat dus niet in Nederland). Dat kan dus ook makkelijk.... en die topsnelheid ligt dan inderdaad boven de 200 km p/u. Maar stoplichtsprintjes, daar zul je mij niet op betrappen.. (heeft ook geen zin, elk beetje auto doet 0-100 namelijk sneller dan een 2.310 kg zware bus!!). Als ik wil "scheuren" dan pak ik mijn Audi 80 2.8 V6 (met ook 174 pk) wel, gaat veel harder dan het busje, en is daar ook nog veel sneller, maar daar gaat het niet om!
Jammer dat je een dusdanig hard oordeel velt over een zéér serieuze chauffeur en gebruiker van een T5. Ik denk dat iemand die in anderhalf jaar 240.000 km rijdt, geen goedbedoelende hobby-chauffeur is en een beetje doelloos rondscheurt over Neerlands wegen.
Om je een idee te geven over mijn rijstijl: 1stel voorbanden versleten 1x komplete set winterbanden versleten, 1 set (voor)remschijven versleten.
Kom hier regelmatig reacties tegen van gebruikers die nog geen 30.000 km met een setje banden rijden.......
Jammer dat er mensen zijn die een mening vormen op basis van getallen.
Vriendelijke groet,
P@ the T5 courier nr. 217
Dank voor je verhaal en mening.
Wil toch ff het een en ander nuanceren.
Naar alle waarschijnlijkheid ben ik 1 van de weinige die met een ANDERE reden de motor heeft laten tunen.
Ik heb vanaf het begin lopen "klagen" dat wanneer ik tussen de 110 en 120 reed dat de automaat nerveus heen en weer bleef schakelen tussen de 5e en 6e versnelling. Ik heb notabene op ADVIES van de dealer motortuning laten uitvoeren om van dit "probleem" af te komen.
Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat ook ik wel eens de snelheid op laat lopen tot behoorlijk illegale hoogte (en dat dus niet in Nederland). Dat kan dus ook makkelijk.... en die topsnelheid ligt dan inderdaad boven de 200 km p/u. Maar stoplichtsprintjes, daar zul je mij niet op betrappen.. (heeft ook geen zin, elk beetje auto doet 0-100 namelijk sneller dan een 2.310 kg zware bus!!). Als ik wil "scheuren" dan pak ik mijn Audi 80 2.8 V6 (met ook 174 pk) wel, gaat veel harder dan het busje, en is daar ook nog veel sneller, maar daar gaat het niet om!
Jammer dat je een dusdanig hard oordeel velt over een zéér serieuze chauffeur en gebruiker van een T5. Ik denk dat iemand die in anderhalf jaar 240.000 km rijdt, geen goedbedoelende hobby-chauffeur is en een beetje doelloos rondscheurt over Neerlands wegen.
Om je een idee te geven over mijn rijstijl: 1stel voorbanden versleten 1x komplete set winterbanden versleten, 1 set (voor)remschijven versleten.
Kom hier regelmatig reacties tegen van gebruikers die nog geen 30.000 km met een setje banden rijden.......
Jammer dat er mensen zijn die een mening vormen op basis van getallen.
Vriendelijke groet,
P@ the T5 courier nr. 217
Met de allervriendelijkste groet,
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".
P@ the T5 courier
Altijd op zoek naar het lekkerste stukje asfalt in de mooiste omgeving.
Die ook luistert naar de naam "Patrick".