Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hulp en/of tips gevraagd bij aankoop T4 uit 1996

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gouda's Glorie
Berichten: 79
Lid geworden op: 24 dec 2008, 14:13
Locatie: Gouda

Re: Hulp en/of tips gevraagd bij aankoop T4 uit 1996

Bericht door Gouda's Glorie »

Bedankt voor je uitgebreide reactie Roger. Hiermee kan ik denk ik wel iets.

Iemand nog een TD in de aanbieding?
Laatst gewijzigd door Gouda's Glorie op 25 dec 2008, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Hulp en/of tips gevraagd bij aankoop T4 uit 1996

Bericht door frank884 »

Roger,
Ik ben persoonlijk niet kapot van om met de motoren te prutsen zodat ze meer vermogen leveren
als datgene waarvoor ze gebouwd zijn.
als ik een blauwe I(88pk) te licht zou vinden koop ik een ACV bijvoorbeeld.
Hogere vermogens/krachten op dezelfde onderdelen zetten is volgens mij kans op meer slijtage
als je er verstandig mee omgaat zal het geen kwaad kunnen,
maar als je dat doet en er nog onverstandig mee omgaat dan gaat het ook wel extra hard met de slijtage er zijn vaak mensen die van een transporter een racewagen willen maken op die manier, en dus al op een wijze rijden met die wagen zoals ik dat niet zou doen.
en als je een wagen gebruikt koopt (je weet niet hoe ermee is gereden) die zo 380.000 heeft gedraaid, en opgevoerd dan hoef ik hem dus niet.
Als voorbeeld: een golfje verlaagd met spoilers en platte banden enz enz
daarvan is de kans veel groter dat die afgeragd is als een brave kale standaard golf.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: Hulp en/of tips gevraagd bij aankoop T4 uit 1996

Bericht door Ron---63--- »

Hoi Goudas Glorie Andre,
Allereerst welkom op weetjewel, je zult hier veel wijzer worden :yes

Je zoektoch in jouw prijsklasse is erg moeilijk,
TDI, weinig km, verlengd en niet te oud natuurlijk.

Ik heb ff de moeite genomen om het net af te speuren, na lekker gewokt te hebben :knipoog

Misschien had je deze bussen zelf al gezien maar anders hoop ik dat er wat bij zit voor je....

Succes :jumpklap

Groet Ron 63

http://www.marktplaza.nl/Volkswagen-Tra ... 330847.php

http://link.marktplaats.nl/214120710 eerste eigenaar !!

http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... ransporter
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Gouda's Glorie
Berichten: 79
Lid geworden op: 24 dec 2008, 14:13
Locatie: Gouda

Re: Hulp en/of tips gevraagd bij aankoop T4 uit 1996

Bericht door Gouda's Glorie »

Bedankt Ron,

Die groene T4 2.5 TDI spreekt me zeer aan. Niet helemaal mijn kleur, maar wel een mooie wagen. Ik heb de eigenaar een mailtje gestuurd.

Deze heb ik zelf nog gevonden: http://link.marktplaats.nl/216619758

Hetgeen ik zoek, is een verlengde bus met het liefst enkele cabine. Als er een dubbele in zit, dan haal ik die er sowieso uit. Bijvoorkeur 2 deuren achter[/b ipv een klep en de kleur doet er niet zo toe, maar zeker geen witte!
Ergens in de prijsklasse rond de 3000. Als het een hele goeie en mooi is, dan 3500. Ik heb begrepen dat de autohandel op zijn gat ligt en dat er goed te onderhandelen valt.
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Re: Hulp en/of tips gevraagd bij aankoop T4 uit 1996

Bericht door Franck846 »

Ron---63--- schreef:Hoi Goudas Glorie Andre,
Allereerst welkom op weetjewel, je zult hier veel wijzer worden :yes

Je zoektoch in jouw prijsklasse is erg moeilijk,
TDI, weinig km, verlengd en niet te oud natuurlijk.

Ik heb ff de moeite genomen om het net af te speuren, na lekker gewokt te hebben :knipoog

Misschien had je deze bussen zelf al gezien maar anders hoop ik dat er wat bij zit voor je....

Succes :jumpklap

Groet Ron 63


http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... ransporter

Grappig,

Deze bus stond een jaar of 4 geleden ook al te koop, ben nog bij de "dealer" geweest maar had een hoop rotzooi staan voor te veel geld.
Gebruikersavatar
Gouda's Glorie
Berichten: 79
Lid geworden op: 24 dec 2008, 14:13
Locatie: Gouda

Re: Hulp en/of tips gevraagd bij aankoop T4 uit 1996

Bericht door Gouda's Glorie »

Bedankt Franck voor het waarschuwen.

Ik zie zo langzamerhand "door de bomen de bus niet meer" :ie

Overal op :wjw staan hele mooie exemplaren van rijders die ze met liefde berijden en onderhouden. Ik hoop een beetje dat een van die mensen eerdaags besluit om zijn T4 te verkopen.

Mocht iemand nog een betrouwbare T4 te koop weten, laat het me dan even weten

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Hulp en/of tips gevraagd bij aankoop T4 uit 1996

Bericht door Reny »

Wat is er mis met een witte?? :groteogen :knipoog
In iedergeval succes met zoeken :knipoog
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Hulp en/of tips gevraagd bij aankoop T4 uit 1996

Bericht door frank884 »

Reny schreef:Wat is er mis met een witte?? :groteogen :knipoog
In iedergeval succes met zoeken :knipoog
In witte is de keuze wel het grootst!!!
want van die kleur zijn er het meeste
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Gouda's Glorie
Berichten: 79
Lid geworden op: 24 dec 2008, 14:13
Locatie: Gouda

Re: Hulp en/of tips gevraagd bij aankoop T4 uit 1996

Bericht door Gouda's Glorie »

Wat vinden jullie van deze?

http://link.marktplaats.nl/216619758

De bus is vandaag vandaag goed gekeurd.

Graag jullie eerlijke mening. Als het nix is, laat me dan ook ff weten waarom niet, dan kan ik daar rekening mee houden bij een eventuele poging.

Alvast bedankt voor de moeite :toppie
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Hulp en/of tips gevraagd bij aankoop T4 uit 1996

Bericht door matje86 »

mijn maatje gerard 880 had een 2,4
we gingen op vakantie met de caravans
ik moest in houden want hij hield me niet bij
ik rij 1,9 td :T44EVER
ps nu moet ik gasse want hij heeft nu een tdi :yes
maar rij je rustig dan is een 2.4 een goed werk paard :driveT4
maar kijk wel ff onder de motorkap of er staat wanneer de distributieriem vervangen is.(kost rond de 700 euro)
apk zegt daar niks over,das een moment opname(lees het keurings rapport, vaak staat daar de speling wel op!)
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Viking64
Berichten: 293
Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
Locatie: Castellum aan den Rijn
Contacteer:

Re: Hulp en/of tips gevraagd bij aankoop T4 uit 1996

Bericht door Viking64 »

Hey,

Ik vind een ex leger auto nou niet altijd een pré hoor.....
Trouwens, die auto is in 2004 al uit het leger gekomen, wie weet wat er in die 4 jaar daarna mee gebeurd is?

Mijn T$, 2.5tdi lwb enkele cabine van 2002 zal je wel te duur gaan vinden.... (komt in maart vrij wegens aanschaf T5)
Foto staat in de T4 gallerij, nummer 855

groeten
Ruud

ps vlgs mij heeft de staat van de distributieriem niets te maken met de apk... heeft namelijk niks met veiligheid te maken... wel met de gezondheid van je motorblok :toppie
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Hulp en/of tips gevraagd bij aankoop T4 uit 1996

Bericht door matje86 »

tenaam stelling 18-12 2008
en nu alweer verkope?
groene bus blauw gemaakt sky bekleding?
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Hulp en/of tips gevraagd bij aankoop T4 uit 1996

Bericht door Roger B. (11)61 »

Opvoeren en opvoeren is natuurlijk een groot verschil.

Een fabrikant maakt keuzes waarmee hij de waarden in het kenveld bepaald. Dat hoeven bij lange na niet altijd optimale waarden te zijn, immers wat is voor de fabrikant een belangrijke eigenschap en wat vind jij daarvan...De fabrikant maakt een keuze voor het gemiddelde gebruik van zijn produkt, bij een goede tuner kun je de motor aanpassen op jouw gebruik (zware aanhangers?? dan meer op koppel bij lage toeren tunen, altijd op de snelweg? dan meer op de karakteristiek rond de 120-140 in de 5e versnelling letten enz enz). Binnen grenzen en op de juiste manier met verstand toegepast is chiptuning 100% zeker niet negatief, wellicht zelfs positief voor een motor (ook indien op latere leeftijd pas toegepast)
GOEDE chiptuning hoeft geen enkel nadelig effect op de levensverwachting van de motor te hebben (OOK niet als je het vermogen ook gebruikt). Daarbij is het vaak zo dat een fabrikant meerdere motoren maakt die grotendeels hetzelfde gebouwd zijn en dan alleen electronisch verschillende vermogens krijgen (dat is goedkoper dan verschillende motoren maken)
Om jouw blauwe tdi voorbeeld te nemen, die motor is mechanisch gelijk aan de ACV, mist een intercooler en heeft andere verstuivers en een ander kenveld in de computer.
Ga je deze opvoeren door ACV verstuivers, een intercooler en ander kenveld zodat ie van 88 naar 105 pk gaat dan ga je daar echt niets van merken in de levensduur van de motor.
Daarnaast kun je beter een motor met iets meer vermogen minder gebruiken dan dat je even snel probeert te rijden met een lichte motor die je daarvoor moet afraggen.

Om een voorbeeld te nemen... Ik rij met een caddy van de zaak, een SDI )een TDI zonder turbo dus) die is op papier zuiniger dan een TDI, maar omdat het ding niet vooruit te branden is rijdt je continu plankgas met dat ding en is het verbruik beduidend hoger dan een TDI, maar omdat je altijd plankgas rijdt zal ie ook harder slijten dan de TDI... zelfde motor alleen geen turbo en IC erop en andere kenvelden in de computer....

Een te laag vermogen zorgt er dus voor dat er meer van de motor verlangd wordt en dus dat ie het zwaarder gehad heeft.
En eerlijk is eerlijk Frank, de gemiddelde chauffeur rijdt niet zoals jij (rustig tussen de vrachtwagens meetuffen en alle tijd voor acceleratie en rit nemen) maar wil in het verkeer meekomen, trekt dus wat forser op en rijdt minimaal 120. Een ACV met 130 pk doet dat net iets makkelijker dan een met 102 en zal daardoor dus minder op zijn staart getrapt worden.
Niet dat iedereen er dan niet toch die volle 130pk uit wil trappen, dat zal ook zeker voorkomen, maar ook dat kan die ACV lang aan, mits ie maar tijd krijgt om warm te worden voor ie moet werken, maar dat geldt ook voor een met 102 pk.

En een 102pk TDI met 380.000 kan ook afgetrapt en versleten zijn..... terwijl een liefhebbersauto met chiptuning met de zelfde kilometerstand nog als nieuw kan zijn.... Zeker bij bedrijfswagens is het vaak een auto geweest van een bedrijf waarin personeel van dat bedrijf gereden heeft, vaak is dan toch wat ruwer met zo'n auto omgegaan dan wanneer iemand privé zo'n auto gehad heeft. En juist die privé bezit busjes zijn vaak wel gechipped en de aannemersbusjes niet.......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Jouke
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:37
Locatie: Beetgumermolen
Contacteer:

Re: Hulp en/of tips gevraagd bij aankoop T4 uit 1996

Bericht door Jouke »

Hey Viking64 Wat moet die bus dan gaan kosten (hij ziet er top uit) en wat heeft ie gedraaid??
Als het geld op is kun je altijd nog vieze handen krijgen
Gebruikersavatar
Gouda's Glorie
Berichten: 79
Lid geworden op: 24 dec 2008, 14:13
Locatie: Gouda

Re: Hulp en/of tips gevraagd bij aankoop T4 uit 1996

Bericht door Gouda's Glorie »

Ja dat heb ik hem ook gevraagd in de mail, dat van die datum. Hoe weet je trouwens dat hij eerst groen was en dat van die bekleding? Op welke website controleer je dit?
Ik gebruik rdw hiervoor, maar daar staat die info niet.
matje86 schreef:tenaam stelling 18-12 2008
en nu alweer verkope?
groene bus blauw gemaakt sky bekleding?
Plaats reactie