Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Winterbanden in Duitsland

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Banyaga
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2007, 00:35

Winterbanden in Duitsland

Bericht door Banyaga »

Hallo,
De beste wensen voor 2009 en nog veel T4 plezier.
Heb de volgende vraag,wil in Duitsland velgen kopen,maar daar zijn winterbanden verplicht, hoe zit het met een buitenlander,Ben Belg en zoals in Nederland is dat bij ons niet verplicht,en tot welke datum moeten die er op blijven.
mvgr
ivo

:winter
Gebruikersavatar
Keely 798
Berichten: 126
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:55

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Keely 798 »

Ga even zoeken, dit staat recht boven de foto van jou bus. Vul bij het zoeken "winterbanden" in en je krijgt veel gegevens over winterbanden.

Succes
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Roger B. (11)61 »

in duitsland ie iedereen (dus niet alleen duitse auto's) verplicht om zijn voertuig aan te passen aan de omstandigheden.....

je ben niet verplicht winterbanden te voeren, maar je moet zorgen dat je veilig rijdt, dus als jij met veel profiel op je zomerbanden en zeer rustige rijstijl zonder het andere verkeer te hinderen kunt rijden is er niet echt iets aan de hand..TOT je betrokken raakt bij een ongeval in winterse omstandigheden. Dan zul je (gedeeltelijk) schuldig aan het ongeval geacht worden en naast een bekeuring voor het niet voeren van winterbanden ook nog een voor het veroorzaken van een ongeval +deels schuldig zijn (en je verzekering mag dan dokken)

In de praktijk kun je dus maar beter wel op winterbanden rijden. Er is in Duitsland niet echt een periode ingesteld dat je op winterbanden moet rijden, het ligt vooral aan het weer. Op een droge dag van 10 graden in december hoeft het niet, maar als je eind maart in een sneeuwbui rijdt zou het wel moeten...

Naast winterbanden is het ook zo dat je geacht wordt je ruitensproeiers altijd te kunnen gebruiken, dus ze moeten werken, niet verstopt zijn, de tank moet vol zijn, en ik heb ook al gehoord dat je geacht wordt een kruikje reserve sproeiervloeistof bij je te hebben.

De wetgeving in duitsland is op dit punt erg onduidelijk, je bent niet verplicht op winterbanden te rijden tot je een ongeval krijgt, dan had het indien de weersomstandigheden er om vragen wel gemoeten.......................... :bonk Kortom, ze zeggen niet dat je op winterbanden moet rijden, maar in de praktijk komt het daar wel op neer.


Nu is het natuurlijk zo dat het OOK in NL en B verstandig is om in de koude maanden op winterbanden te rijden. Winterbanden hebben een duidelijk beter weggedrag bij lage temeperaturen (kouder dan pakweg 7graden) dan zomer of allseason banden. Met name de remweg en zijdelingse grip zijn veel beter zelfs op droog wegdek.

Als je eenmalig een extra setje velgen aanschaft (voor niet te veel geld gebruikt wel te vinden) en handig genoeg bent om twee keer per jaar 4 wielen te wisselen dan valt het verder wel mee aan extra kosten. Je gebruikt immers maar één set tegelijk, dus met die twee sets banden doe je ook bijna twee keer zo lang als met één setje. En opslag... een velgenboom kost nog geen 15 euro, daar kun je ook 4 T4 wielen op stallen, de ruimte die het inneemt? een stapel van vier wielen op elkaar met een klein beetje ruimte tussen elke band onderling .
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Damy

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Damy »

Ikzelf rijd prive ook op winterbanden (Bridgestone Blizzak LM25) maar dat je geld bespaart met 2 setjes (zomer- en winter) vind ik pure onzin.
Je stelt idd slijtage uit door winter- en zomerbanden te rijden dus ze gaan langer mee....daarintegen slijten beide sets ook dus als je pech hebt kan je in 1 jaar tijd 8 stuks banden aanschaffen....
Gemiddeld gezien ben je zelfs iets duurder uit omdat je 1x de eerste aanschaf hebt van winterbanden + velgen (ik rijdt zomers op lichtmetaal en 's-winters op een ander setje lichtmetaal wat trouwens dezelfde maat en type is)

Maar verder geen spijt van mijn winterbanden....wel duur in 18 inch en "eigen" lichtmetaal voor de winter, maar dat heb jezelf in de hand.... :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Roger B. (11)61 »

HoHo, ik zei niet dat je geld bespaart! ik zei dat het verbruik van de winterbanden betekend dat je op dat moment je zomerbanden niet verslijt en dus bijna net zo lang op 8 banden (4 winter, 4 zomer) rijdt als dat je alleen zomerbanden gebruikt.

Als je één keer niet ergens tegenaan glijdt heb je alle extra kosten al bespaard....een schade is snel duurder dan een set winterwielen...

De aanschaf van een extra setje velgen had ik al genoemd...

en dat het voor kan komen dat je in het voorjaar nieuwe zomerbanden gekocht hebt en in het najaar ook nieuwe winterbanden nodig hebt.... Ja dat kan. Ik heb ook nooit iets gezegd over het moment dat de kosten zich aandienen, alleen dat de extra kosten van winterbanden op de lange termijn niet zo hoog zijn als men denkt (niet hebben van schaden geheel buiten beschouwing gelaten)

Op een gebruiksduur van 3 jaar één extra set velgen van, en dat is volgens mij zeker geen spotgoedkoop voorbeeld, 100 euro (gebruikt setje) betekend dat het aan extra kosten voor de velgen maar dik 30 euro per jaar is. Laat dat het gebruik van winterbanden ook nogeens 50 euro per jaar duurder is. Dan heb je voor 80 euro per jaar (7,50 per maand) minder kans op glijpartijen en eventuele schade in de koude maanden..... Ook toen ik nog in NL woonde had ik er winterbanden onder hoor.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Banyaga
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 aug 2007, 00:35

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Banyaga »

Bedankt danny en RogerB voor de info,weet nu al weer meer.
Mijn beste wensen voor 2009 en nog veel T4 plezier.

:T44EVER
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:56
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Joop »

Van de week heb ik een winterbandentest gelezen in Autoweek. Ter vergelijking hebben ze daar een zomerband mee laten lopen. Zoals al jaren gebruikelijk, beginnen ze met te zeggen dat winterbanden op alle tests slechter uitpakken dan zomerbanden (behalve op sneeuw en ijs), zelfs bij temperaturen lager dan 7 graden. Als je kijkt naar de toename van remweg en kans op aquaplaning bij montage van winterbanden...........Voor die paar keer dat er sneeuw of ijs op de weg ligt (in Nederland) lijkt me dat je beter op zomerbanden kunt blijven rijden. In Duitsland misschien een ander verhaal.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Roger B. (11)61 »

Joop schreef:V winterbanden op alle tests slechter uitpakken dan zomerbanden (behalve op sneeuw en ijs), zelfs bij temperaturen lager dan 7 graden. Als je kijkt naar de toename van remweg en kans op aquaplaning bij montage van winterbanden..........
aparte uitspraak dan, want alle andere mensen uit het vakgebied beweren het tegenovergestelde volgens mij

een zomerband is van een harder rubber compound dan een winter band, als de temperatuur lager wordt wordt rubber harder, kortom vervormt minder om zich aan de kleine oneffenheden van de weg te hechten, het moge duidelijk zijn dat zachter rubber beter vervormt dan harder rubber (en harder slijt) en daarom dus meer grip zal hebben. De uitspraak van het testpanel van Autoweek kan ik niet rijmen met bovernstaande omschrijving over rubbercompounds.

Heb je een link van die test misschien?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Damy

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Damy »

Niet om te pochen maar ik heb al 15 jaar mijn Rallylicentie en heb veel ervaring met driften en weet dus precies wat je van een band (A-merk en type) kan of mag verwachten.
Ik had ook in den beginne geen geloof in Winterbanden totdat ik ze zelf ervaarde in de (natte) sneeuw en kou en regen sta je met je zomerbanden kansloos tegenover een (goede) winterband.
Ik heb wel ervaren dat de winterbanden pas beter werken dan de zomerbanden onder de 4 graden en geen 7 graden.
Boven de 4 graden (droge omstandigheden) krijg je nog genoeg wrijving (lees warmte) in je zomerbanden.
In de sneeuw of ijzel ben je kansloos met je zomerbanden.
Nu heb ik alleen ervaring met A merken zoals Michelin of Dunlop en nu sinds 5 jaar op Bridgestone Potenza's (Blizzak in de winter)
Dus wat een Nankang, Federal of Maxxis band doet heb ik geen idee van maar gezien het prijsverschil met een A-merk heb ik zo mijn bedenkingen, het is ook maar net wat je ervan verlangd qua prestaties.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Multivan Generation »

Het is bij banden testen zo dat een band die dit jaar zeer goed scoort, over 3 jaar niet meer als matig als testresultaat meekrijgt.
Wat ik hiermee bedoel, is dat de ontwikkelingen in de banden branche zo snel gaan,
dat het veel uitmaakt welke band je neemt.

Als je velgen in Duitsland wilt kopen, dan koop je toch velgen in Duitsland ...
Ik zie het probleem niet.. :knipoog

Als je complete wielen wilt kopen dan is dat misschien iets anders..

Kijk ook eens hier (als Belg) : http://www.belgian-t4-club.be/phpBB2/index.php
Daar kun je ook veel (Belgische) informatie vinden :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Pascal-141 »

Joop schreef:Van de week heb ik een winterbandentest gelezen in Autoweek. Ter vergelijking hebben ze daar een zomerband mee laten lopen. Zoals al jaren gebruikelijk, beginnen ze met te zeggen dat winterbanden op alle tests slechter uitpakken dan zomerbanden (behalve op sneeuw en ijs), zelfs bij temperaturen lager dan 7 graden. Als je kijkt naar de toename van remweg en kans op aquaplaning bij montage van winterbanden...........Voor die paar keer dat er sneeuw of ijs op de weg ligt (in Nederland) lijkt me dat je beter op zomerbanden kunt blijven rijden. In Duitsland misschien een ander verhaal.

??? HUH ??? :muur :muur :muur
toename van remweg en kans op aquaplaning bij montage van winterbanden
hahahaha
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:56
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Joop »

Valt eigenlijk niks over te lachen. Ik geef alleen maar weer wat de (objectieve) testresulaten waren. Zelfs de allerbest geteste winterband had een meterslange extra remweg tov van de zomerband. Kan net het verschil zijn tussen de wel of geen aanrijding. Bij aquaplaning ook gigantische verschillen.

Alleen bij besneeuwde en beijsde wegen, is de winterband de beste keus. En dan moet je natuurlijk ook nog eens de beste uit de test kopen.

Bijgaand 2 pagina' s uit de test:

Afbeelding

en

Afbeelding
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door bartt4 »

Joop schreef:Valt eigenlijk niks over te lachen. Ik geef alleen maar weer wat de (objectieve) testresulaten waren. Zelfs de allerbest geteste winterband had een meterslange extra remweg tov van de zomerband. Kan net het verschil zijn tussen de wel of geen aanrijding. Bij aquaplaning ook gigantische verschillen.

Alleen bij besneeuwde en beijsde wegen, is de winterband de beste keus. En dan moet je natuurlijk ook nog eens de beste uit de test kopen.

Bijgaand 2 pagina' s uit de test:

Afbeelding

en

Afbeelding

Vreemd werk zelf in de banden doen iederjaar een leuke test dag op lelystad iedentieke auto's met zomer band en winterband.
Appart dat ik dan wel meer rem weg heb met een zomerband eerder uitbreek eerderlast van aqua planning etc.
Tja ik zag in die test inderdaad merken lankskomen als nangkang etc dat is gewoon bagger.
Ik blijf er bij dat je met een goede!!! winterband meer te vertellen hebt.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:56
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Joop »

Vreemd werk zelf in de banden doen iederjaar een leuke test dag op lelystad iedentieke auto's met zomer band en winterband.
Appart dat ik dan wel meer rem weg heb met een zomerband eerder uitbreek eerderlast van aqua planning etc.
Tja ik zag in die test inderdaad merken lankskomen als nangkang etc dat is gewoon bagger.
Ik blijf er bij dat je met een goede!!! winterband meer te vertellen hebt.
Is hier sprake van:
- selectief lezen;
- cognitieve dissonantie;
- reclame-invloeden;
- een mix van bovengenoemde oorzaken.

Goodyear, Dunlop en Pirelli zijn naar mijn idee topmerken.

Lees de test nog eens goed.

Uiteraard kunnen de uitkomsten voor ieder persoonlijk anders zijn. Hangt af van de kwaliteit van je zomerbanden, merk van je winterbanden etc.

Ik wil niemand afraden met winterbanden te rijden. Maar weet wel dat je in veel situaties meer remweg hebt, een mindere bochtvastheid hebt etc als je met winterbanden rijdt. Zeker als je een "bagger'-band hebt gekozen. Hou daar rekening mee als je onderweg bent.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Winterbanden in Duitsland

Bericht door Multivan Generation »

mmm,
jammer dat de scans erg klein zijn,
zo klein dat ik ze niet eens kan lezen.

Verder is de test uitgevoerd bij een stralende zonnige dag,
lijkt me niet dat het onder de 7 graden is uitgevoerd.

Maar kun je de 2 scans ook groter aanbieden (factor 3 groter bijvoorbeeld)?
dan leest dat wat gemakkelijker..

Ik weet zelf dat mijn remweg rond deze temperaturen met mijn winterbanden korter is,
als met mijn zomerbanden bij deze temperatuur.
Verder is de opbouw van mijn winterbanden niet vergelijkbaar met die van mijn zomerbanden.

Moraal van het verhaal: ik rijd in deze periode gewoon wat rustiger :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie