Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door Pascal-141 »

markomoordrecht schreef:Maar om nou met alleen koppelingsplaten te gaan rijden en een vast vliegwiel???
Nee dat komt het comfort zeker niet ten goede.

Misschien is er een aangepast vliegwiel???
Vroeger bestond dat zelfs helemaal niet , een 2-massavliegwiel , en toen reden die auto's ook comfortabel hoor .
Het voelbare verschil tussen een 2-massavliegwiel en een vast vliegwiel zit alleen tussen je oren (en in je portemonnee) :knipoog

Wanneer je praat over motortuning , hoog vermogen , en het in 1 keer goed doen : dan denk ik daarbij zeker NIET aan een 2-massa-vliegwiel .

En wil je écht gaan tunen , dan begin je met het behandelen van de cilinderkop : grotere kleppen en een aangepaste nokkenas om te beginnen . Word tegenwoordig niet zo vaak meer gedaan bij de diesels , maar échte tuning vereist zo'n dingen. Ook de "ademhaling" verbeteren is noodzakelijk. En als je wil SS-er worden (SS-er : StoplichtSprinter :knipoog ) , of als je wil sprinten op wedstrijden , dan is een vast vliegwiel zeker ook een vereiste , en natuurlijk het (vast) vliegwiel dan nog laten afdraaien voor gewichtbesparing (motor komt dan veel sneller op toeren door minder rondvliegende krachten) En dat voel je ... (nadeel van een verlicht vliegwiel en andere nokkenas is wel dat de motor onrustiger zal draaien op stationair toerental)
Een chipje (laten) plaatsen kan iedereen . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ron chevy
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jun 2009, 21:20
Locatie: snelrewaard

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door ron chevy »

Hoi allemaal,mischien een domme vraag maar als je een 102 pk bak achter een ajt motor wilt plaatsen,heb je dan ook andere steekassen nodig of zijn die hetzelfde?
Wie weet hoe en wat ik nodig heb?
Kon geen andere topic vinden en vraag het maar bij deze.
:bonk
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door Pascal-141 »

ron chevy schreef:Hoi allemaal,mischien een domme vraag maar als je een 102 pk bak achter een ajt motor wilt plaatsen,heb je dan ook andere steekassen nodig of zijn die hetzelfde?
Wie weet hoe en wat ik nodig heb?
Kon geen andere topic vinden en vraag het maar bij deze.
:bonk
aandrijfassen van 88 en 102 pk zijn dezelfde
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ron chevy
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jun 2009, 21:20
Locatie: snelrewaard

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door ron chevy »

Hoi,dat is mooi om te weten.
Nu nog een goede bak vinden.
Moet ik ook een schakelpook en stangen van een 102 hebben of is alleen de knop anders omdat de achteruit rechts zit?
Wil er een drukgroep en plaat van een 102 in zetten en dan gelijk een andere bak want heb eigenlijk teveel toeren naar mn zin.
Scheelt in het verbruik en heb het idee dat ik hem een keer opblaas.
Hij loopt als een gek,is gechipt,egr afgedopt en inlaatspruitstuk schoongemaakt en ook de kop schoongemaakt,dat scheelt enorm.
Luchtfilter aangepast,kn filter en intercooler.
Wil eerst andere bak,daarna verstuivers van 102 en mischien nog de kat eronderuit.
Dan moet het wel een keer klaar zijn. :T44EVER
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door Pascal-141 »

ron chevy schreef:en mischien nog de kat eronderuit.
De kat is er nog niet onderuit ??? :ie Dat zou het eerste moeten zijn dat eruit gaat (bij tuning) !
"Ademhaling" is alles ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ron chevy
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jun 2009, 21:20
Locatie: snelrewaard

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door ron chevy »

Hoi,de 1 zegt van wel en de ander van niet.
Zou het echt zoveel schelen dan??
Ik vind hem al redelijk snel en wil mn bak niet kapottrappen.
Vandaar dat ik een 102 bak erachter wil zetten. :lach
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door Pascal-141 »

ron chevy schreef:Hoi,de 1 zegt van wel en de ander van niet.
Zou het echt zoveel schelen dan??
Ik vind hem al redelijk snel en wil mn bak niet kapottrappen.
Vandaar dat ik een 102 bak erachter wil zetten. :lach
Zoooveel scheelt het niet , maar je voelt het uiteraard wel . (Indien je kat in goede staat is , scheelt het ongeveer een 7a8PK ), maar indien je kat er bvb al 10 jaar onderzit , en dus gegarandeerd voor x-aantal % al dichtgeslibt zit , is het verschil met een lege kat uiteraard nog zo groot !
Probeer jij zelf maar eens te ademen door een rietje : gaat niet zo goed hé ! Dat bedoel ik dus met het effect van de kat leeg te maken (of een vervangbuis te monteren) :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ron chevy
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jun 2009, 21:20
Locatie: snelrewaard

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door ron chevy »

Hey,ik heb pas een kat gekregen van een golf tdi en ziet er hetzelfde uit.
Ik denk dat ik die netjes open maak en er een pijp in zet.
Die er netjes tussen las en dan lijkt het net of de kat eronder zit en kunnen de gassen gewoon lekker rechtdoor .
Of ik ram deze leeg en heb er 1 voor reserve :gekte
Gebruikersavatar
ron chevy
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jun 2009, 21:20
Locatie: snelrewaard

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door ron chevy »

Weet iemand of het verlenggedeelte van de versnellingsbak van een 88pk hetzelfde is als een 102 pk?
Kan ik dat overzetten op een 102 pk bak? :werkaanT4
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door Roger B. (11)61 »

meeste voordeel dat je echt merkt van een lege of afwezige kat is dat je turbo 2 a 3 honderd toeren eerder zijn werk doet
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door Pascal-141 »

ron chevy schreef:Weet iemand of het verlenggedeelte van de versnellingsbak van een 88pk hetzelfde is als een 102 pk?
Kan ik dat overzetten op een 102 pk bak? :werkaanT4
Wat bedoel je met "verlenggedeelte" ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door Harry62 »

Hij bedoeld dat stuk naar de rechter kant. Daar kan bij de 4 wielaandrijving de aftakking op.
Volgens mij moet dat wel passen, maar zeker weten doe ik het niet.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
ron chevy
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 jun 2009, 21:20
Locatie: snelrewaard

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door ron chevy »

Hoi,ja ik bedoel het stuk wat naar de rechterkant gaat ja.
Zit daar ook olie in?

:nuts
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: ombouw 88 naar 150 pk versnellingsbak

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, is buis met aan elke kant een lager en daar doorheen een as die in de versnellingsbak steekt en aan de andere kant een flens voor je aandrijfas heeft. deze buis wordt met een beugel aan de motor gebout.

heb hem vanavond nog in mijn handen gehad.............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie