Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

accu lamp en toerenteller

vragen over de T4
Plaats reactie
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

accu lamp en toerenteller

Bericht door daimen »

beste forum lezers ik heb een probleem met mijn andere t4 1,9td bj 1995 het volgende is er aan de hand, mijn bus heeft een tijd stil gestaan wel zo nu en dan de moter laten lopen,maar nu moest ik vanmiddag met mijn bus weg toen zag ik dat het lampje van de accu bleef branden en dat de toeren teller het niet meer doet wie weet raad want ik weet het niet :muur
zal bijna zeggen kom even langs voor mijn bus en een bak koffie maar ik denk dat iets te ver weg is :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
ik wil weer graag in mijn bus :ikrij
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: accu lamp en toerenteller

Bericht door j.d.hukema »

Controleer eerst of hij nog wel bij laad.Als je een multimeter hebt kan je dat op de accu meten.Min 13.6 volt.Als hij niet meer bij laat doet je toerenteller het ook niet .Deze krijgt namelijk een signaal van de dynamo.Heb ik ook gehad.Druk ook de stekkers op de dynamo is aan en die achter op de zekeringkast en instrumenten paneel .Was bij mij de oorzaak.Als je even op de site zoekt vind je dit probleem beschreven en rene had de goede oplossing voor mij

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: accu lamp en toerenteller

Bericht door Roger B. (11)61 »

Laden, laadstroomcontrole en toerental zijn drie verschillende "signalen" vanuit uit je dynamo.

Aangezien beiden niets doen zal ie ook niet laden (regelaar wordt geregeld dmv zelfde signaal als je laadstroomcontrole)... kijk eens of de riem er nog wel op ligt (op de dynamo )als je dynamo niet draait heb je ook dit probleem natuurlijk

dan inderdaad de bedrading van dynamo naar de auto controlleren op beschadigingen (een of ander diertje rubber aan het smullen geweest?) of loszitten

Dan zou je nog eens kunnen proberen als je met een kunststof hamer een paar tikjes op het dynamohuis geeft (met beleid en op een stevige plek) of ie het dan wel weer doet (koolborstels vast/slecht contact met collector)

zo niet, dan wordt het meten geblazen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: accu lamp en toerenteller

Bericht door daimen »

ik heb de bedrading nagelopen maar kon niks ontdekken moet wel zeggen dat de toerenteller en het acculampje het heel soms wel doet verder gemeten bij de accu met draaiende moter krijg wel stroom,IS HET OOK MOGELIJK DAT DE ACCU IS OVERLEDEN EN DAT DAN HET ACCULAMPJE BLIJFT BRANDEN EN TOERENTELLER OP NUL BLIJFT STAAN :muur
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Re: accu lamp en toerenteller

Bericht door Adrie 260 »

Als je even geduld hebt tot de laatste 2 weken van Juli en de eerste 2 weken van augustus dan kom ik wel even helpen, heb je genoeg plaats voor een T5 en een caravan??? :gekte
Peter heeft misschien ook wel interesse. :bifun
De groewten uut Sommersdiek
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33894
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: accu lamp en toerenteller

Bericht door Multivan Generation »

waar waar? :adhd :jumpklap :nuts



Misschien is gewoon zijn accu dermate veel ontladen, dat hij de vorst niet overleefd heeft?
Ik zou eerst eens proberen de accu op te laden..
Dagje aan de druppellader bijvoorbeeld..
En daarna onbelast meten hoeveel hij geeft.
Startpoging doen en kijken of hij bij het starten qua spanning instort.

Maar dat is mijn logica hoor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: accu lamp en toerenteller

Bericht door daimen »

oke ik kom er niet uit :muur :muur maar nu heb ik op het forum gelezen dat je redelijk goed bij de dynamo kan komen om de radiatuur weg te klapen(service stand) kan er anders niet bij komen alleen van onder uit maar ik zit met pijn in mijn rug dus dat gaat niet :ie

(schijnt op de beginpagina van weetjewel maar eens onder T4 tips en trucs en ga eens zoeken naar een manier om de neus vrij te maken maar kan dit niet vinden misschien dat iemand een handleiding heeft of een foto)

en waar in de dynamo zitten de koolborstels :bonk
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: accu lamp en toerenteller

Bericht door daimen »

oke vandaag nieuwe dynamo laten plaatsen incl btw 4500 kronen:8=562,50 euro :muur dus mijn beurs is nu weer leeg
nu mij uurloon maar wat omhoog gooien moet het toch weer terug verdienen :bifun :bifun :bifun :bifun
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: accu lamp en toerenteller

Bericht door René »

Ik lees niet dat het probleem opgelost is, (neem aan van wel), maar das een beste bult geld, voor alleen een dynamo.

Maar goed, als het weer in orde is, dan ben je klaar natuurlijk.

René
Plaats reactie