Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

"rook" -->heel veel rook bij koude start

vragen over de T4
Plaats reactie
RIKKIE
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2008, 20:56

"rook" -->heel veel rook bij koude start

Bericht door RIKKIE »

Hallo T4 bezitters
Ik heb nog weer een vraagje
Vorige keer hebben jullie mij uitstekend geholpen en ik heb goede tips gekregen toen de turbo niet meer oppakte . Uiteindelijk bleek dat mijn garage een STEKKER eruit hadden getrokken!!!
Nu loopt het oude dieseltje weer als een speer, maar als die moet starten met het koude weer, komt er giga veel rook (blauw) uit de uitlaat.
Ik schaam me dood. Kan dit duiden dat de LMM toch defect of niet optimaal werkt?

Morgen ga ik mijn relais 109 vervangen. De moter valt om de haverklap uit en ik heb vernomen dat relais 109 daar waarschijnlijk de oorzaak van is, maar dat heeft denk ik niets te maken met het vele roken tijdens de start.
misschien iemand een tip

groet Rikkie :muur
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: "rook" -->heel veel rook bij koude start

Bericht door bartt4 »

Zijn je gloeisstiften nog wel ok? Veel km? druppelende verstuivers? lage compressie?
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: "rook" -->heel veel rook bij koude start

Bericht door ZwedenTransporter »

Ik heb dat ook een keer gehad bij mijn Peugeot camper en toen bleek dat de brandstofpomp door bleef lekken waardoor er diesel op de zuigers kwam nadat ik gestopt was.
Als je dan weer start gooit die de diesel de uitlaat in en heb je veel rook.
Bij mij was het zo erg dat de motor schrikbarend rammelde bij het starten, dat kwam omdat de compressie te hoog werd door teveel diesel.
Ik heb de brandstofpomp laten repareren en dat koste mij 120 euro , maar daarna lopen als een zonnetje.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: "rook" -->heel veel rook bij koude start

Bericht door Pascal-141 »

Meest voorkomende mogelijke oorzaken van de blauwe rook na koude start :
-defect voorgloeisysteem (uitmeten , zekering of gloeistiften vervangen)
-pomptiming verlopen (timing correct zetten)

Ook mogelijk oorzaak : (maar niet van toepassing indien de motor in warme toestand goed draait)
-injectoren versleten (geen goede inspuiting meer)
-kapotte turbo (lekkende dichtingen waardoor olie in de turbo blijft staan , die dan "verbrand" word wanneer hij begint te werken)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
RIKKIE
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jan 2008, 20:56

Re: "rook" -->heel veel rook bij koude start

Bericht door RIKKIE »

Pascal-141 schreef:Meest voorkomende mogelijke oorzaken van de blauwe rook na koude start :
-defect voorgloeisysteem (uitmeten , zekering of gloeistiften vervangen)
-pomptiming verlopen (timing correct zetten)

Ook mogelijk oorzaak : (maar niet van toepassing indien de motor in warme toestand goed draait)
-injectoren versleten (geen goede inspuiting meer)
-kapotte turbo (lekkende dichtingen waardoor olie in de turbo blijft staan , die dan "verbrand" word wanneer hij begint te werken)
Hallo Pascal
de motor draait in warma toestand zover ik weet prima, turbo pakt ook prima op, injectoren is een mogelijkheid, maar zou dat niet dan meer problemen geven.
Bij koude start rommelt het behoorlijk, de wagen heeft er ruim 260000 km erop zitten en net een grote beurt gehad. Helaas weet ik niet wat er aan gedaan is, als ik zo hoor dus alleen olie vervangen + filters + remmen. Veel rook alleen als het koud is.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: "rook" -->heel veel rook bij koude start

Bericht door Pascal-141 »

RIKKIE schreef: Hallo Pascal
de motor draait in warma toestand zover ik weet prima, turbo pakt ook prima op, injectoren is een mogelijkheid, maar zou dat niet dan meer problemen geven.
Bij koude start rommelt het behoorlijk, de wagen heeft er ruim 260000 km erop zitten en net een grote beurt gehad. Helaas weet ik niet wat er aan gedaan is, als ik zo hoor dus alleen olie vervangen + filters + remmen. Veel rook alleen als het koud is.
-defect voorgloeisysteem (uitmeten , zekering of gloeistiften vervangen)
-pomptiming verlopen (timing correct zetten)
Heb je bovenstaande al eens gecontroleerd ? :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
surfgear
Berichten: 50
Lid geworden op: 27 mei 2007, 20:24
Contacteer:

Re: "rook" -->heel veel rook bij koude start

Bericht door surfgear »

RIKKIE schreef:Hallo T4 bezitters
Ik heb nog weer een vraagje
Vorige keer hebben jullie mij uitstekend geholpen en ik heb goede tips gekregen toen de turbo niet meer oppakte . Uiteindelijk bleek dat mijn garage een STEKKER eruit hadden getrokken!!!
Nu loopt het oude dieseltje weer als een speer, maar als die moet starten met het koude weer, komt er giga veel rook (blauw) uit de uitlaat.
Ik schaam me dood. Kan dit duiden dat de LMM toch defect of niet optimaal werkt?

Morgen ga ik mijn relais 109 vervangen. De moter valt om de haverklap uit en ik heb vernomen dat relais 109 daar waarschijnlijk de oorzaak van is, maar dat heeft denk ik niets te maken met het vele roken tijdens de start.
misschien iemand een tip

groet Rikkie :muur
Garage die de stekker van je turbo er heeft uitgetrokken?? Dit begint kennelijk de normaalste zaak te worden: mijn broer had laatst kortsluiting in zijn gechipte 2.5 TDI en daardoor was de dynama beschadigd. De garage heeft deze vervangen, maar daarna trok de bus boven de 120 niet goed meer. Ik raadde hem aan de kijken naar zijn LMM, misschien dat deze ook een klap had gehad van de kortsluiting.

Nu had mijn broer bijna de LMM besteld, veel gebeld etc.. en toen kijk hij zelf onder zijn moterkap voor een serie nummer van de LMM en zag hij de dat stroomtoevoer van de turbo eruit lag. Hadden ze gewoon niet aangesloten :muur

Als je dat soort dingen zelf niet ziet, heb je kans dat je gewoon gepiemeld wordt bij het leven...
VW T4 2.5 TDI 102 pk uit 1998
Plaats reactie