Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
afstelling brandstofpomo
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:56
afstelling brandstofpomo
geachte heren t4 rijders , monteurs. vraag: ik heb na verwijderen van de egr buis de brandstof pomp de helft van een kwartslag dichter gedraaid, dus meer brandstof gegeven. de auto trekt als een gek, snel wielspin. de top snelheid ligt alleen 20km lager als normaal. hoe kan dit??? heb ik de pomp zoms iets teveel open gedraaid????. groet arie.
- Multivan Generation
- Berichten: 33889
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: afstelling brandstofpomo
daar lijkt het wel op ja.
Ik neem even voor het gemak aan dat je spreekt over een 1,9 TD.
Je kunt wel meer brandstof inspuiten,
maar meer brandstof betekend ook dat je meer lucht moet toevoeren om het te kunnen verbanden.
Het mengsel van Lucht: brandstof moet namelijk wel ongeveer hetzelfde blijven.
Nu heb je het mengsel veel rijker gezet, dus naar verhouding meer brandstof,
en in het hele gebied zal dat merkbaar zijn.
In het hogere toerengebied, krijgt hij nu te veel brandstof en stikt als het ware in de brandstof.
Er zijn mijnsinziens 2 oplossingen.
Of je verlaagd de brandstofhoeveelheid iets.
Of je verhoogd de turbodruk (meer zuurstof dan dus verhouding komt weer meer in de richting).
Met het laatste moet je echt weten wat je doet,
het kan namelijk ook kapot he![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Kijk ook eens hier:
http://www.belgian-t4-club.be/phpBB2/vi ... 74&start=0
Daarin legt Pascal zorgvuldig uit wat en waarom.
Let vooral op de oliekoeler... Erg belangrijk om het houdbaar te houden!!!
Echter spreek je over een 1,9 diesel of een 2.4 diesel,
dan zou ik het gewoon netjes terugzetten naar orgineel![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
Ik neem even voor het gemak aan dat je spreekt over een 1,9 TD.
Je kunt wel meer brandstof inspuiten,
maar meer brandstof betekend ook dat je meer lucht moet toevoeren om het te kunnen verbanden.
Het mengsel van Lucht: brandstof moet namelijk wel ongeveer hetzelfde blijven.
Nu heb je het mengsel veel rijker gezet, dus naar verhouding meer brandstof,
en in het hele gebied zal dat merkbaar zijn.
In het hogere toerengebied, krijgt hij nu te veel brandstof en stikt als het ware in de brandstof.
Er zijn mijnsinziens 2 oplossingen.
Of je verlaagd de brandstofhoeveelheid iets.
Of je verhoogd de turbodruk (meer zuurstof dan dus verhouding komt weer meer in de richting).
Met het laatste moet je echt weten wat je doet,
het kan namelijk ook kapot he
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Kijk ook eens hier:
http://www.belgian-t4-club.be/phpBB2/vi ... 74&start=0
Daarin legt Pascal zorgvuldig uit wat en waarom.
Let vooral op de oliekoeler... Erg belangrijk om het houdbaar te houden!!!
Echter spreek je over een 1,9 diesel of een 2.4 diesel,
dan zou ik het gewoon netjes terugzetten naar orgineel
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: afstelling brandstofpomo
De helft van een kwartslag ?arie oudshoorn schreef:de brandstof pomp de helft van een kwartslag dichter gedraaid
![neutral :groteogen](./images/smilies/groteogen.gif)
Kwartslag =1/4 toer
daar de helft van = 1/8 toer heb je de stelschroef aan de pomp ingedraaid ?
En je T4 trekt nu als gek ?
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
![nuts :nuts](./images/smilies/nuts.gif)
1/8 toer verdraaien zou je normaalgezien amper voelen bij het optrekken ...
Er staan op de pomp van een 1.9 een 5-tal stelschroeven , weet je zeker dat je aan de juiste schroef gedraaid hebt ?
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Heb je een 1.9 D of TD ?? Indien TD : heb je dan evenredig met de verhoging van de inspuiting ook de turbodruk aangepast ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 33889
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: afstelling brandstofpomo
lastig om een zo juist mogelijk antwoord te formuleren als de motor specificaties niet vermeld worden, he Pascal? ![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:56
Re: afstelling brandstofpomo
ja ik heb zat pompen van de golf 2 op gedraaid. het is het maatje 13oftewel m8 moer en de gene die je indraaid is een dopje of ring sleutel 7. meestal voorzien van gele verf. heb net de pomp weer terug in de oude stand gezet en de auto blijft 120 km als top houden. denk dat voor de 2e x de vloeibare pakking er weer tussen uit is, gisteren ook het geval,. toen na weer gemonteerd te hebben liep de wagen weer gewoon 140km als top. vanmiddag pakking papier gehaald en zelf een pakking gemaakt en geplaatst.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: afstelling brandstofpomo
Heu ... neen dus ...arie oudshoorn schreef:ja ik heb zat pompen van de golf 2 op gedraaid. het is het maatje 13oftewel m8 moer en de gene die je indraaid is een dopje of ring sleutel 7. meestal voorzien van gele verf. heb net de pomp weer terug in de oude stand gezet en de auto blijft 120 km als top houden. denk dat voor de 2e x de vloeibare pakking er weer tussen uit is, gisteren ook het geval,. toen na weer gemonteerd te hebben liep de wagen weer gewoon 140km als top. vanmiddag pakking papier gehaald en zelf een pakking gemaakt en geplaatst.
![fun :muur](./images/smilies/muur.gif)
De schroef die je op een 1.9 pomp dient in te draaien om meer te geven , heeft geen gele verf opzitten , maar is wel "afgelood" met een metalen ring die rond de schroefdraad is geperst. Die ring moet dus eerst (permanent)verwijderd worden wil je de schroef kunnen verdraaien. Contermoer met sleutel 13 , en de schroef zelf (draadstang) verdraaien met platte schroevendraaier .
Jij hebt waarschijnlijk aan de schroef voor afstelling max. toerental zitten draaien , toch best even opletten daarmee ...
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: afstelling brandstofpomo
Inderdaad PeterMultivan Generation schreef:lastig om een zo juist mogelijk antwoord te formuleren als de motor specificaties niet vermeld worden, he Pascal?
![fun :winter](./images/smilies/winter.gif)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:56
Re: afstelling brandstofpomo
nee ik heb niet aan het toerental schroef gedraaid. wat je zegt dat klopt dat er een zoort ring over de draad zit. deze hoeft er echt niet af alvorens je de pomp meer of minder wil geven, alleen gaat het nu iets zwaarder .en bij mij zit er toch echt gele verf op de schroefdraad over lopent tot op de m8 moer. de golfjes type 2 gtd hadden dit ook allemaal.
- Multivan Generation
- Berichten: 33889
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: afstelling brandstofpomo
@ Arie,
welke motor heb je er nu in???????
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
welke motor heb je er nu in???????
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
![fun :bonk](./images/smilies/bonk.gif)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: afstelling brandstofpomo
Ik heb mijn 1.9TD ook gereden met zelfs 1,6 bar turbodruk (!)en de pomp heel wat meer dan 1/8 toer verdraaid , die reed heel 'vlot' , maar echt last van wielspin had ik toch niet ...
Nu rijd ik hem op 1bar turbodruk en de pomp naar verhouding afgesteld .
Nu rijd ik hem op 1bar turbodruk en de pomp naar verhouding afgesteld .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 28 jan 2008, 12:56
Re: afstelling brandstofpomo
hoi peter. er ligt bij mij een 19td in van 98. arie