Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verlichting

vragen over de T5
Plaats reactie
Minitech
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2008, 21:18

Verlichting

Bericht door Minitech »

Hallo,

Eerst mezelf even voorstellen.
Ik ben Tom, zelfstandig ondernemer en rijd een T5 128kw van februari 2007.
Nu viel me laatst op toen ik in het donker reed dat mijn verlichting af en toe wegzakt. Dit gebeurt op het moment dat ik het gas even losliet en de motor in toerental zakte.
Het gekke is dat het niet altijd wegzakt. ik kan weken rijden zonder problemen en dan ineens heb ik een ritje dat het weer begint weg te zakken.

Zou het een defecte spanningsregelaar of zoiets kunnen zijn?
Wegens tijdgebrek nog niet bij m'n dealer geweest, ik moet toch binnenkort voor z'n eerste beurt daar langs, kunnen ze het gelijk repareren. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig wat het kan zijn en of het vaker voorkomt.
Louis
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 apr 2007, 11:38

Re: Verlichting

Bericht door Louis »

Als tijdens de regeneratie van het roetfilter bij de R5 96 kW en R5 128 kW motor het motortoerental onder 1.700 1/min daalt, worden (om de regeneratie te kunnen voortzetten) de gloeibougies ingeschakeld. Het inschakelen van de gloeibougies kan een daling van de spanning van de elektrische installatie gedurende ca. 3 seconden veroorzaken en dat kan ertoe leiden dat de koplampen gedurende korte tijd minder lichtopbrengst hebben. In dit geval kan de dynamo afhankelijk van de belasting door verschillende andere verbruikers de spanning van de elektrische installatie niet voldoende snel stabiliseren.
Plaats reactie