Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

knipperend koelvloeistof-lampje

vragen over de T4
Plaats reactie
Beckontheroad
Berichten: 2139
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

knipperend koelvloeistof-lampje

Bericht door Beckontheroad »

Gisterenavond begon plots het lampje van de koelvloeistof te knipperen tijdens het rijden.
Temp-meter stond constant op 1/3 van de uitslag (zoal gewoonlijk) en daalde licht bij vol aanzetten van de verwarming.
Koelvloeistof niveau in de overloop tank staat boven minimum (en dat al zolang als we de bus hebben = 2 jaar).
Heb nog geen extra vloeistof bijgevoegd.
Begreep ergens dat het ook eventueel een vuile sensor in het tankje zou kunnen zijn. Hoe valt die te reinigen?

Nog andere suggesties om te controleren?
Alvast mijn dank

JB
2.4 AAB '95 96.000 km
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: knipperend koelvloeistof-lampje

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Heb dezelfde motor uit 1992. Staat nu op 299.000 en nog wat.

Ik heb op het spuitpistool van de compressor een slangetje aangebracht, het tankje verwijderd, de uitgangen van het tankje afgedicht en met water gevuld. Toen met veel luchtdruk net zolang gespoten tot alle slib verwijderd was. Daarna nieuwe koelvloeistof in het systeem gebracht. Ik dacht iets van 9 liter.

Hopelijk heb je hier iets aan.

M.vr WJW-groet,
Herman744
Beckontheroad
Berichten: 2139
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: knipperend koelvloeistof-lampje

Bericht door Beckontheroad »

Herman744 schreef:Hallo,

Heb dezelfde motor uit 1992. Staat nu op 299.000 en nog wat.

Ik heb op het spuitpistool van de compressor een slangetje aangebracht, het tankje verwijderd, de uitgangen van het tankje afgedicht en met water gevuld. Toen met veel luchtdruk net zolang gespoten tot alle slib verwijderd was. Daarna nieuwe koelvloeistof in het systeem gebracht. Ik dacht iets van 9 liter.

Hopelijk heb je hier iets aan.

M.vr WJW-groet,
Herman744
Herman, begrijp ik dat je het zelfde euvel had en dat het met het reinigen afdoende was?
Groet Joris
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: knipperend koelvloeistof-lampje

Bericht door Herman744 »

Hallo Beckontheroad,

Dat is inderdaad het geval. Het knipperen is nooit weer teruggkomen. Is nu ongeveer 2 jaar geleden. Als je het tankje verwijdert, sluit dan later de stekker wel weer aan anders knippert het lampje nog.

Meen dat ik ooit op WJW gelezen heb, dat er ook nog ergens een temperatuursensor zit, die mogelijk defect kan zijn. Daar weet ik verder niets van.

Succes met zoeken naar de oplossing.

Herman744
Beckontheroad
Berichten: 2139
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: knipperend koelvloeistof-lampje

Bericht door Beckontheroad »

Heb voor de volledigheid het reservoir bijgevuld tot het max-niveau. Daarna een 30 km mee gereden en pas toen ik m thuis de straat in reed begon het lampje weer te knipperen. niveau blijft onveranderd (voor zover waarneembaar). Wel bleef de fan duidelijk na-draaien wat voorheen niet eerder gebeurde. Temp-wijzer op het dashboard stond daarentegen een fractie lager. Rara....
Iemand nog een idee?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Beckontheroad
Berichten: 2139
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: knipperend koelvloeistof-lampje VERVOLG

Bericht door Beckontheroad »

Inmiddels de stekker op de overdruk ketel kort gesloten. Even hielp dit, maar nu knipper het lampje vrij kort na het starten van de motor.......
Koelvloeistognivo en temp-meter blijven normaal.
In welk circuit moet ik t nu zoeken....? Iemand een goede suggestie?
Groet

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: knipperend koelvloeistof-lampje

Bericht door Roger B. (11)61 »

VAG com even kijken of er iets van storingen opgeslagen zijn..... zo'n sensor kan natuurlijk ook weleens stuk zijn en aangezien het ding een weerstand moet meten zal kortsluiten van de stekker niet helpen of zelfs schadelijk kunnen zijn.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Beckontheroad
Berichten: 2139
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: knipperend koelvloeistof-lampje

Bericht door Beckontheroad »

Roger B. schreef:VAG com even kijken of er iets van storingen opgeslagen zijn..... zo'n sensor kan natuurlijk ook weleens stuk zijn en aangezien het ding een weerstand moet meten zal kortsluiten van de stekker niet helpen of zelfs schadelijk kunnen zijn.....

Wel bijzonder, omdat de VW dealer dit zelf had kort gesloten.......
Ik heb daarna de stekker weer op de overdrukketel geplaatst...

Maar, heb een 2.4 AAB uit 95, kun je die ook met VAG com uitlezen?
Groet
Joris
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: knipperend koelvloeistof-lampje

Bericht door Roger B. (11)61 »

Voor zo ver ik weet zit er in die tankjes geen schakelaar die sluit/opent als het niveau te laag wordt maar een sensor met twee pennen die geleiding meet.... Ik zou dat niet zondermeer kortsluiten in elk geval, schade was een mogelijkheid geen zekerheid omdat ik geen idee heb wat er verder nog aan die kabels hangt.

Nee een2,4 kun je volgens mij niet veel aan uitlezen, dacht dat jij ook een TDI had
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
JURGEN
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jul 2007, 22:26
Locatie: ULFT (GLD)

Re: knipperend koelvloeistof-lampje

Bericht door JURGEN »

hoi,

dit kan ook duiden op een defecte temp regelaar, dit wil nogal eens voorkomen bij een t4

gr
Beckontheroad
Berichten: 2139
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: knipperend koelvloeistof-lampje

Bericht door Beckontheroad »

JURGEN schreef:hoi,

dit kan ook duiden op een defecte temp regelaar, dit wil nogal eens voorkomen bij een t4

gr
Bedoel je daarmee de termostaat in het koelvloeistof circuit? of zitten er nog andere sensoren in die dit euvel kunnen veroorzaken?
Mijn temp meter op mijn dashboard blijft constant staan (niet anders dan anders)
Groet
Joris
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie