Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
De onzin van olie verversen.
Re: De onzin van olie verversen.
Werk zelf in garage. Laatst opfris cursus gehad van shell olie. Verversen is wel degelijk een goede zaak. wel kan je wa langer door rijden, of alleen een filter vervangen. Maar loop toch geen risico voor die 50 a 100 eurie. Wat wel belangrijk is neem de juiste olie van een goede kwaliteit castrol shell noem maar op. Ik neem geen risico. Ververs om de 15000 km. 

RUBBEREXPRESS
Re: De onzin van olie verversen.
1 keer per jaar rijd ongeveer tussen 15000/20000 per jaar
nog nooit geen problemen gehad
nog nooit geen problemen gehad

Re: De onzin van olie verversen.
Hangt inderdaad af wat je rijd. rij je iederedag reelijk op temperatuur of een rondje om de kerk. IVm vocht etc.
RUBBEREXPRESS
-
- Berichten: 1489
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:00
Re: De onzin van olie verversen.
Ik heb mijn Golf vandaan ingeruild en heb hem 2 jaar gehad.
In die 2 jaar geen drup olie bijgevuld of ververst.
Ik vind verversen maar flauwe kul
In die 2 jaar geen drup olie bijgevuld of ververst.
Ik vind verversen maar flauwe kul
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4495
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: De onzin van olie verversen.
ververs elk jaar mijn olie met filter
rij zo'n 20000 25000 per jaar
als je nieuwe olie + filter erop gooit ,verneem je het verschil
Wil het niet uitproberen om 300000 met dezelfde olie - filter te rijden :alarm :alarm :alarm
rij zo'n 20000 25000 per jaar
als je nieuwe olie + filter erop gooit ,verneem je het verschil


Wil het niet uitproberen om 300000 met dezelfde olie - filter te rijden :alarm :alarm :alarm

Groetjes webmaster Henk-1
VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

Re: De onzin van olie verversen.
Één keer per jaar bij ongeveer 20.000 km wort bij mij het filter vervangen en de olie. Dat ddoe ik al jaren zo en ook bij de voorgangers vande T4 was het niet anders. Nooit geen problemen gehad. Deze maand is tie weer aan de beurt. dan ook maar meteen luchtfilter en interieurfilter weervervangen. Ook één keer per jaar.
Re: De onzin van olie verversen.
Henk-1 schreef:ververs elk jaar mijn olie met filter
rij zo'n 20000 25000 per jaar
als je nieuwe olie + filter erop gooit ,verneem je het verschil![]()
![]()
Wil het niet uitproberen om 300000 met dezelfde olie - filter te rijden :alarm :alarm :alarm
Henkes, wij hebben jaren lang een Citroën BX gereden. In 5 jaar nooit 1 druppel ververst alleen af en toe wat bij gemikt.
Geen problemen!!!!!! Ik denk dus dat het niet een uit de duim gezogen verhaal is. Maar tegenwoordig wil iedereen ons geld uit de zak kloppen. En het lukt!!!!!!!!!!!!! Wij hebben bijvoorbeeld een longlife motor, dus om plus minus 35000 km nieuwe olie. KASSA!!!!!!
Gooi je een keer gewone olie in je longlife motor, hebben de sensoren gelijk te lijden. Dus dat doe je dan ook weer niet. Kringetje weer rond. Iedereen trapt erin en koopt dure olie.
Er zijn er maar een paar die echt lachen om sukkels zoals wij. SHELL, BP, CASTROL enzovoort!!!



-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: De onzin van olie verversen.
Wij zijn nu 1 jaar en zo'n 40000 km verder met dezelfde olie
Ik maak me al jaren niet zo druk hierover en ververs 1 keer per jaar.
Het is zo'n degelijke ACV motor getuned naar 122pk.
Als je vaak de motor zwaar belast (aanhanger/hard rijden), heb je een goede smering nodig.
Bij een rustige rijstijl (zelden boven 120km/u) zal dat niet zo'n vaart lopen.
Tevens heb ik een klosje onder het gaspedaal (nog enkele te koop).
Binnenkort ga ik een afspraak maken voor distributieriem/spanrollen/waterpomp/olie/koelvloeistof.
Bij mijn werkbus, de nieuwe Ducato, heeft het serviceboekje alleen nog maar over grote beurten iedere 40000 km!
Groetjes Egbert

Ik maak me al jaren niet zo druk hierover en ververs 1 keer per jaar.
Het is zo'n degelijke ACV motor getuned naar 122pk.
Als je vaak de motor zwaar belast (aanhanger/hard rijden), heb je een goede smering nodig.
Bij een rustige rijstijl (zelden boven 120km/u) zal dat niet zo'n vaart lopen.
Tevens heb ik een klosje onder het gaspedaal (nog enkele te koop).
Binnenkort ga ik een afspraak maken voor distributieriem/spanrollen/waterpomp/olie/koelvloeistof.
Bij mijn werkbus, de nieuwe Ducato, heeft het serviceboekje alleen nog maar over grote beurten iedere 40000 km!
Groetjes Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: De onzin van olie verversen.
Ververs eigenlijk ook nooit, moet af en toe wat bijvullen door dat hij wat gebruikt met een zware aanhanger, wat maar goed is ook.
Dus zou je kunnen zeggenververst zich zelf al
Doe dit al vanaf 2005 nooit geen problemen.
Rolf 768

Dus zou je kunnen zeggenververst zich zelf al
Doe dit al vanaf 2005 nooit geen problemen.
Rolf 768


- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: De onzin van olie verversen.
Bij mij gaat er om de 7500km altijd andere olie op . En om de 15.000km word de oliefilter ook vervangen.
Onzin ? Dat maakt ieder voor zichzelf uit ,hoe goed hij zijn auto verzorgt.
Voor de ene is het een "gebruiksvoorwerp" zonder waarde , voor de andere een waardevolle hobby .
Onzin ? Dat maakt ieder voor zichzelf uit ,hoe goed hij zijn auto verzorgt.
Voor de ene is het een "gebruiksvoorwerp" zonder waarde , voor de andere een waardevolle hobby .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: De onzin van olie verversen.
Echt niet hoor...T4power schreef:Gooi je een keer gewone olie in je longlife motor, hebben de sensoren gelijk te lijden. Dus dat doe je dan ook weer niet. Kringetje weer rond. Iedereen trapt erin en koopt dure olie.
Mijn T4 heeft ook een longlife-motor , maar ik heb er meteen "gewone" halfsynthetische olie ingegooid vanaf dag1 dat ik hem nieuw kocht (omdat ik "anti-longlife" ben ) . Er zijn heus nog geen sensoren kapot gegaan hoor

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: De onzin van olie verversen.
In de zeescheepvaart is het niet gebruikelijk om olie van hoofdmotoren te verversen. De olie voor de cartersmering wordt gefilterd en gesepareerd. Wel worden er op regelmatige tijden oliemonsters ter analyse naar een laboratorium gestuurd. Zijn de resultaten binnen de specificaties is alles ok , zo nodig worden er alleen dope's toegevoegd. Grote motoren leveren soms meer dan 8.000 pk per cylinder, dus zijn behoorlijk belast.
In de binnenvaart varen veel schepen met Caterpillar motoren. Ook hier wordt vaak de olie geanaliseerd. Wijken de specificaties van de olie teveel af, dan wordt de olie ververst. Dus de mate van vervuiling is bepalend en niet het aantal draaiuren.
Maar ik zie de dealer nog geen olie analyse uitvoeren, dus ververs ik na 30.000 km.
Groeten,
Richie
In de binnenvaart varen veel schepen met Caterpillar motoren. Ook hier wordt vaak de olie geanaliseerd. Wijken de specificaties van de olie teveel af, dan wordt de olie ververst. Dus de mate van vervuiling is bepalend en niet het aantal draaiuren.
Maar ik zie de dealer nog geen olie analyse uitvoeren, dus ververs ik na 30.000 km.
Groeten,
Richie
Re: De onzin van olie verversen.
Denk dat de olie kanaaltjes van zo een moter ook iets groter zijn dan de huidige motoren in een gemiddelde auto. neem de nieuwe 2.0 tdi pomperstuiver motor daar zou ik maar een goede olie in doen. ieder moet het voor zich nemen maar toch zo rond de 20000 een verversing is niet verkeerd. Zekers op de lange duur
RUBBEREXPRESS
Re: De onzin van olie verversen.
Het is toch niet alleen voor de smering dat de olie ververst wordt? Maar ook voor de (metaal)deeltjes die in de olie gaan zitten en daardoor extra slijtage aan het blok veroorzaken. Of is dat ook onzin?
met vriendelijke groet,
Wilco 244
Wilco 244