Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

kapotte tubo door O ring

vragen over de T4
Plaats reactie
robinh
Berichten: 117
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:26
Locatie: soest

kapotte tubo door O ring

Bericht door robinh »

Een half jaartje geleden had ik een kapotte turbo (er zat geen schoepje meer op) , wij haalden twee stukjes van een dunne stalen o-ring uit de intercooler maar miste een derde deeltje welke waarschijnlijk de turbo heeft gemold.
In een topic over egr plaatje kwam een o-ring tersprake.
Kan iemand mij vertellen waar de ring in mijn intercooler vandaan kan komen en waar kan dat missende deeltje gebleven zijn en de restanten van de schoepjes????????
groet robin
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Re: kapotte tubo door O ring

Bericht door Fred-15 »

Hoi Robin.

De EGR sluit je af dmv een plaatje metaal , of een vacuemslanggetje.
Alles wat uit je turbo komt moet via de IC en komt dan in je motor ?
Alles wat in je turbo komt moet eerst door je luchtfilter kast en buis (slang)
Luchtfilter-->turbo-->intercooler-->motor.
Waarschijnlijk zijn de metalen deeltjes zo fijn gemalen dat ze gewoon door
je motor zijn mee verbrand, ander verklaring is er niet.
Of ?? er zit nog een zootje schroot in je intercooler ??

Suc7
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
robinh
Berichten: 117
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:26
Locatie: soest

Re: kapotte tubo door O ring

Bericht door robinh »

Beste fred, bedankt voor je bericht.
Kun je mij vertellen of in het door jou genoemde traject ergens zich een O-ring bevind,dan kan ik daar eens kijken of ik hem mis wnt hij moet toch ergens vandaan komen!
vast bedankt.....................robin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: kapotte tubo door O ring

Bericht door Roger B. (11)61 »

In je turbo zitten ook een aantal ringen (zou het niet direct o-ringen willen noemen, die zijn doorgaans van rubber) ter afdichting en dergelijke, zou dus ook daar vandaan gekomen kunnen zijn,

Als je Turbo kapotdraait is het heel verstandig je hele in- en uitlaatsysteem tot aan de uitlaatpijp goed te reinigen en controleren op aanwezigeid van stukjes metaal. één klein stukje kan je nieuwe turbo weer om zeep helpen.....

de egr zit niet in het Turbo-circuit en daar vandaan zal niets in je turbo terecht gekomen zijn, tenzij er iets IN de motor en ook weer eruit gekomen is, dan gaat het door de uitlaat zijde van je turbo (welke kant was kaalgedraaid? gezien je troep in je IC vindt nam ik aan de inlaatzijde)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Re: kapotte tubo door O ring

Bericht door Fred-15 »

Robin.

Tussen het luchtfiter en de turbo zitten een meetpunt deze zit ook in de IC bij de
uitgang naar de inlaat (LMM, lucht massa meter)
Waarschijnlijk is de ring in het luchtfilterhuis tijdens werkzaamheden gevallen en daarna
je turbo in gezogen iets anders zou ik niet kunnen bedenken, ik zou idd alles heel goed
schoonmaken en na lopen zo dat er geen metaal resten zijn achter gebleven in het aanzuig
traject.

Suc7
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
robinh
Berichten: 117
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:26
Locatie: soest

Re: kapotte tubo door O ring

Bericht door robinh »

Bedankt jongens voor jullie reactie's.
Bij het vervangen van de turbo is alles goed nagekeken en schoongemaakt dus daar heb ik alle vertrouwen in,de monteur in ik waren zeer verbaasd toen die twee stukken stalen ring er uit kwamen.
groet...........robin
Plaats reactie