Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aircovraagje

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Aircovraagje

Bericht door HP Hulscher »

Ik heb in deze bus voor het eerst airco, dat is nu eenmaal standaard tegenwoordig. Dus dan ga je m ook gebruiken af en toe. Maar nu heb ik het gekke probleem dat ik de ramen ook bijna niet meer ontwasemen kan zonder airco. Ik kan de blower vol gas aanzetten op de ramen, met temperatuur spelen, maar ik krijg ze maar niet schoon. En dat heb ik in mijn vorige bussen nooit gehad! daar kon ik gewoon de ramen schoonhouden met de normale blower! Is het misschien zo dat de airco in het systeem wat vocht achterlaat of zo? Zodat als je de airco uitzet er ineens vochtige lucht naar binnen komt? Ik vind het een vreemd fenomeen. Met die regenbuien van afgelopen tijd zit ik nu te kleumen in de auto omdat de airco aanstaat. Nu kan ik natuurlijk de temperatuur hoger zetten icm airco, maar ik heb liever dat ik m alleen gebruik als het warm is, en dat ik verder mijn diesel gebruik om mee te rijden, niet om een generator voor mijn airco aan te drijven.
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: Aircovraagje

Bericht door EricP »

Indien je de airco uitzet zit deze "vol" met water. Moet maar eens kijken als je de auto stil zet wat er water onderuit komt als de airco op een hete vochtige dag gebruikt is.
Dat water zal eerst uit het systeem moeten voordat de voorruit (= koudste / meest gekoelde deel van de auto) ontwasemd kan worden. Wat eventueel helpt is de kachel iets aanzetten zodat het watre van de ruit weer snel verdampt.

Groet EricP
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Re: Aircovraagje

Bericht door hendrikus »

heb je geen ''vochtprobleem'' elders id auto?

Ik heb hier ooit een man gehad met een mercedes en die kreeg zn ruiten ook niet fatsoenlijk schoon. Bleek dat zn achterruit lekte en de ruimte van zn reservewiel vol water stond, wat uiteindelijk voor constant beslagen ruiten zorgde.
T4 2.5TDI 88pk 1999
borka
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 nov 2007, 16:17

Re: Aircovraagje

Bericht door borka »

Hallo,

Je hebt hem toch niet op binnen circulatie staan ? Hij moet wel buiten lucht aan kunnen zuigen .




groeten , borka.
Gebruikersavatar
Mastodont
Berichten: 601
Lid geworden op: 24 apr 2008, 15:58
Locatie: Kennemerland/Haarlem
Contacteer:

Re: Aircovraagje

Bericht door Mastodont »

Nog even een handigheidje....

Als je na een rit huiswaarts, rijdend met de airconditioning aan, rijdt dan de laatse 10 á 15 minuten met wel de blower aan maar met de airco uit.
Zo kan het vocht wat in het systeem zit verdampen en gaat de airco ook niet muf stinken. (na een tijdje)

Grt Mastodont
Chevrolet Suburban 454Cui (7,4 L) Silverado 1986
Mercedes-Benz 300E W124 1986
Transporter T5 TDI 2005 (verkocht 15-12-2010)
Transporter T3 Syncro Doka 1986 - (verkocht)
Kawasaki Z1300 1981
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: Aircovraagje

Bericht door HP Hulscher »

@eric: ah dat klinkt idd een beetje naar wat ik al dacht.. er komt door de afkoeling van de airco natuurlijk condens in het systeem door de binnenstromende buitenlucht... En met verwarming ging het iets beter idd... het was alleen wel warm :)

@hendrikus: ja daar dacht ik ook aan, daar ken ik het probleem ook van, maar de bus is nieuw en ik heb nog geen natte plekken kunnen ontdekken...

@ borka: ehh.... nee geen circulatie :winter

@mastodont: das wel een goede tip, ik heb geloof ik al een paar keer op het forum gezien dat mensen klaagden over de geur!

dank voor de reacties!
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Aircovraagje

Bericht door Guus NLB »

By the way, dat heet REcirculatie.

Maar jullie maken een foutje. Als je 'm op recirculatie hebt staan met de airco AAN, wordt de lucht in de cabine steeds droger. In feite blijft er dan ook MINDER water in de verdamper (die zit onder het dashboard) achter.
Als je de airco uitzet moet je zeker de recirculatiestand ook uitzetten. Overigens gaat deze stand ook uit als je 'm op de voorruit laat blazen, vindt ik als oud aircotechnicus zeer vreemd want het ontwasemen van de voorruit gaat juist veel sneller als beide tegelijk aanstaan. En liefst de verwarming ook.

Zet inderdaad vóór het einde van de rit de airco uit, blower evt. iets harder en... 'n raam en/of dak open om vocht kwijt te raken. Succes !
Plaats reactie