Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LPG-probleem

vragen over de T4
Plaats reactie
kjacobs
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2008, 13:01

LPG-probleem

Bericht door kjacobs »

Ik heb een LPG-installatie in combinatie met een 5-cilinder. Echter er zijn problemen met de ontsteking waardoor een of meer cilinders uitvallen. Wie kent met dit probleem?

Bedankt.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: LPG-probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

wat voor LPG installatie ?? (merk, verdamper/mengstuk verdamper/injectie of vloeibaar gasinjectie?)

dat ontstekingsprobleem, heeft ie dat alleen op gas of ook op benzine?

(en hoe weet je dat het ontsteking is en (mits (vloeibaar)gasinjectie) niet de injectie van het gas dat niet werkt?)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
kjacobs
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2008, 13:01

Re: LPG-probleem

Bericht door kjacobs »

Roger B. schreef:wat voor LPG installatie ?? (merk, verdamper/mengstuk verdamper/injectie of vloeibaar gasinjectie?)

dat ontstekingsprobleem, heeft ie dat alleen op gas of ook op benzine?

(en hoe weet je dat het ontsteking is en (mits (vloeibaar)gasinjectie) niet de injectie van het gas dat niet werkt?)
Het is een Vialle systeem ingebouwd door AISB in Baarlo.
Indien het optreed gebeurd dit zowel bij gas als benzine.
Eerste verschijnt het oranje waarschuwingslampje van de uitlaatgassen. Soms loopt de motor dan onregelmatig en trekt deze minder. Dit gaat weer uit als de motor is afgezet. Totdat dit niet meer werkt. Als de bougiekabels, verdeler en de bougies zijn vervangen werkt het weer allemaal.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: LPG-probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

Zelf zeer goede ervaringen met AISB, zij kunnen ook TUV gekeurde installaties verzorgen (tuv komt bij hun keuren).

en hoe lang gaat het goed na vervangen van verdeler/kabels/bougies?

Lang geleden bij AISB ingebouwd? en voorheen geen problemen hiermee?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
kjacobs
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2008, 13:01

Re: LPG-probleem

Bericht door kjacobs »

Roger B. schreef:Zelf zeer goede ervaringen met AISB, zij kunnen ook TUV gekeurde installaties verzorgen (tuv komt bij hun keuren).

en hoe lang gaat het goed na vervangen van verdeler/kabels/bougies?

Lang geleden bij AISB ingebouwd? en voorheen geen problemen hiermee?
Ik heb ook geen slechte ervaringen met AISB. De lpg is 2,5 jaar geleden ingebouwd. Na de vervanging is het ongeveer 10.000km goed gegaan. Maar hij heeft altijd wel wat problemen gehad.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: LPG-probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

10.000 km is niet veel (tenzij het alleen aan de bougies ligt, dan kan het net wel "normaal" zijn, verdeler en kabels moeten langer mee kunnen.)

Een veel gemaakte fout is dat er meerpolige boegies gebruikt worden "omdat die origineel ook in die motor zitten", Op gas kun je echter beter met de normale ouderwetse enkelpolige bougies werken, dat gaat beter en langer goed.

Hoe lang heb je probleemloos op gas gereden na de inbouw? (even kijken of het wel goed geweest is)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
kjacobs
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2008, 13:01

Re: LPG-probleem

Bericht door kjacobs »

Echt probleemloos is het nooit geweest, achteraf gezien. Maar het viel weinig op. Af en toe gaf hij het waarschuwingslampje, met name als het erg vochtig was en er enkele dagen niet mee gereden was. Er zitten NGK enkelpolige bougies in.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: LPG-probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

op zich vreemd dat ie het ook op benzine niet goed doet ....dat impliceerd eigenlijk dat het niet aan de gasinstallatie ligt.

had je overigens een verdamper met mengstuk of heb je (al dan niet vloeibaar) gasinjectie?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
kjacobs
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2008, 13:01

Re: LPG-probleem

Bericht door kjacobs »

Het probleem met de benzine gaat pas heel laat optreden. Het lijkt te beginnen met gas. Ik heb begrepen dat het motormanagement systeem gereset wordt na verwijderen van de sleutel uit het contact. Als dit niet meer helpt dan treedt het ook op bij benzine.

Hoe kan je zien of het een verdamper heeft of gasinjectie?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: LPG-probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

de verdamper is een aluminium trommel met een aantal slangen erop aangesloten (twee daarvan zijn koelwaterslangen) de verdamper is doorgaans in de motorruimte gemonteerd

Een van die slangen is het gas dat naar de motor gaat.

Deze slang kan naar een schijf in je inlaatluchtkanaal gaan (dan heb je dus een mengstuk)

de slang kan ook naar een blokje gaan waar dan weer 5 slangetjes uitkomen die naar injectoren in je inlaatspruitstuk gaan.

De laatste versie kom je vooral tegen bij multipoint injectiemotoren (omdat de multipointsignalen van het benzinemanagement nodig zijn)

De allerlaatste variant heeft geen verdamper maar verdeelt het vloeibare gas over de injectoren in het inlaatspruitstuk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Re: LPG-probleem

Bericht door jw t5 121 »

al eens een nieuwe temperatuur sensor geprobeerd?

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: LPG-probleem

Bericht door Dennis 449 »

Ikzie toch het probleem in de lambda sonde zitten.

Als eerst het lampje van de uitlaatgassen gaat branden voor de storing optreed.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad, waarbij de motor onregelmatig liep en zelfs geregeld afsloeg.
Bleek achteraf in een relais te zitten die de lambda sonde afschakelde tijdens het rijden op gas.
Dat was nog een heel oud systeem met een ring tussen de monojet en het inlaatspruitstuk op een 1.8i Golf II.

Ik heb er heel lang mee gereden, met angst en beven door Oostenrijk en Zuid-Duitsland omdat daar geen LPG tankstations aan de snelweg waren en de te overbruggen afstand twee keer de afstand van de tank was, 32 liter en 350km. Overschakelen op benzine resulteerde meestal in afslaan en hokkerig rijgedrag. Ook de VAG werkplaats in Pfarrkirchen kon het niet vinden, die overigens na het openen van de motorkap direct terugdeinsden, want er zat een "Flussiggas Installation" in. Daar hadden ze ineens geen verstand van. De Werkstattmeister heeft na lang aandringen een testrit gemaakt, want op gas reed-ie best, op benzine niet!
Laat nou het toeval dat tijdens deze testrit de auto geen valse klap gegeven heeft. De motor is sinds dat moment niet meer uitgezet, voordat we thuis waren en we hebben alles op benzine gereden.

Thuis ben ik aan het snuffelen gegaan onder de motorkap en ben de bedrading gaan volgen. Ik ontdekte dat er kabelboompje naar de motor was opengesneden en met prutsbusjes een kabel was onderbroken en verlegd naar één van de Vialle relais. Wat bleek: de lambda sonde werd onderbroken tijdens het rijden op gas. Maar het relais had zijn beste tijd gehad, de schakelkontakten werkten niet meer en daardoor kwamen er geen signalen van de lambda sonde naar de motorcomputer tijdens het rijden op benzine, met als gevolg dat de injectie hopeloos was. Nieuw relais erin gestoken en als nooit te voren heeft de motor weer op beide brandstoffen gereden.
Na 350.000 km was het over............ compressie nul komma nul en olieverbruik 1 liter op 250 km.

Resume:
Lambda sonde en eventuele relais nakijken en vervangen.
Bij G3 installatie's draait het motormanagement gewoon door en zal er met de lambda sonde gewoon gemeten worden tijdens het rijden op gas.
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Re: LPG-probleem

Bericht door jw t5 121 »

als de ecu de verkeerde temperatuur waardes krijgt regeld de lambdasonde ook niet optimaal

is de auto al eens uitgelezen met diagnose apparatuur ?
Afbeelding
kjacobs
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 aug 2008, 13:01

Re: LPG-probleem

Bericht door kjacobs »

Ik heb contact opgenomen met de garage.
Wat ik begrijp is dat de orginele injectoren niet gebruikt worden maar dat er extra injectoren, of verdampers, geplaatst zijn op het spruitstuk.

Wat is het voordeel van een nieuwe temperatuur sensor?

De garage beschikt over zo'n PC met diagnose software, welke diagnostiek is nog meer vereist?

De garage is ervan overtuigt dat het een probleem is van de bougies en bougiekabels die te warm worden en daardoor versneld achteruit gaan. Maar AISB kent dit probleem niet.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: LPG-probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

kjacobs schreef:Ik heb contact opgenomen met de garage.
Wat ik begrijp is dat de orginele injectoren niet gebruikt worden maar dat er extra injectoren, of verdampers, geplaatst zijn op het spruitstuk.
dat is altijd zo met gas, als het geinjecteerd wordt
kjacobs schreef: Wat is het voordeel van een nieuwe temperatuur sensor?
ik vermoed dat er geopperd wordt dat dat het probleem zou kunnen veroorzaken, het motormanagament gebruikt het signaal van deze sensor
kjacobs schreef: De garage is ervan overtuigt dat het een probleem is van de bougies en bougiekabels die te warm worden en daardoor versneld achteruit gaan. Maar AISB kent dit probleem niet.
lijkt me stug, de buitenkant van de motor wordt niet of nauwelijks warmer dan een benzine motor, dus de bougiekabels lijden hier niet onder
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie