Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

banden met een momentsleutel?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

banden met een momentsleutel?

Bericht door Reny »

Een vraag in de categorie dames:
Ik wil mijn remmen behandelen volgens de tips en trucs tip (ontroesten en hammerite), dat betekend dat ik mijn banden eraf moet halen en er weer op moet zetten. Nu zal dat in principe geen probleem zijn maar zit ik me af te vragen of ik om ze goed vast te zetten een momentsleutel o.i.d. nodig heb?

Tot nu verwissel ik mijn lekke banden zelf (en dan is vast door op de sleutel te gaan staan) maar rij daarna naar de garage om er een nieuwe/hele om te laten leggen. Ik heb dus nog nooit één eronder gezet waar ik langdurig mee ga rijden en wil dat toch een beetje veilig doen :nuts
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: banden met een momentsleutel?

Bericht door Pim 328 »

Officieel gesproken moeten de wielen met 160Nm aangedraaid worden dit geldt voor Lichtmetalen en ook voor Stalen velgen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: banden met een momentsleutel?

Bericht door Reny »

Thx Pim, ik heb idd lichtmetalen velgen. Ik ga maar eens shoppen voor zo'n sleutel :toppie
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: banden met een momentsleutel?

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals Pim al zei, het beste is om ze op moment (160nm/16kgm) vast te zetten, maar goed vast is in elk geval om er een stuk mee te rijden ook goed. Alleen moet je de bouten eigenlijk ook niet TE vast zetten omdat je dan het materiaal van de bout kunt vernielen (veel rek resulteerd (op den duur) in breuk) Ik kan niet inschatten hoe vast je met op de sleutel staan de bouten vastdraait, dat is afhankelijk van je gewicht (kracht) en hoe ver van de bout je op de sleutel staat (arm) en draaimoment= kracht x arm

rij je daarna even langs het bandencentrum en vraag je of ze alle wielbouten even willen vastzetten op moment, dan scheelt dat weer de aankoop van een momentsleutel.

Als je vaker zelf aan de auto sleutelt is een momentsleutel geen slechte keuze om te kopen, ga niet voor een TE goedkoop exemplaar die zijn en worden al snel minder nauwkeurig. Voor huis tuin en keuken gebruik hoef je ook niet meteen voor snap-on of andere erg dure merken te gaan.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: banden met een momentsleutel?

Bericht door bartt4 »

Op onze lijst op de zaak van explora staat voor de t4 180 nm maar dat verschilt wel eens met de diverse lijsten die er rondgaan. wel laat ik licht metalen wielen altijd nogeen keer langs komen om te checken ofalles nog goed vast zit na +-150 km
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: banden met een momentsleutel?

Bericht door Reny »

Ik denk dat ik ga voor een eigen exemplaar aangezien ik ook winterbanden wil hebben en van plan ben deze zelf eronder te leggen.

Enne mijn gewicht sja hummm euh veel?? :knipoog (wielen zaten dus goed vast)
fotogalerij 1120
JJ@
Berichten: 1125
Lid geworden op: 13 jun 2007, 18:35

Re: banden met een momentsleutel?

Bericht door JJ@ »

vast is vast en dan nog ff extra kracht zetten tot je het gekraak hoort in de bouten (hoe ik het anders moet zeggen geen idee ) dan zitn ze wel vast hur
wel ff na 50km natrekken
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: banden met een momentsleutel?

Bericht door bartt4 »

Te vast is absoluut niet goed spanning op de bouten kan breken veroorzaken bij hogere temperatuur os los lopen opden duur. Gemiddeld is een originele sleutellengte bij normaal gebruik ongeveer wel de juiste kracht waarmee je een bout vast zet.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: banden met een momentsleutel?

Bericht door frank884 »

De originele wielmoersleutel en de originele krik van de bus zou ik niet gebruiken want die is eigenlijk alleen maar voor noodgevallen "geschikt" daarvoor heb ik een stevige dop waar ik een masieve pijp van ongeveer 1 meter op druk en dan hoef je niet gek te doen.
de originele wielmoersleutel schampt vrij snel van de bout af, ik vindt het maar prullenzooi, en de krik vernield de onderzijde van de auto. (daar is die toch al roestgevoelig op die rand door het opspattend zout water in de winter)
daarvoor gebruik ik een hydraulische krik op 4 metalen wielen (25 euro bij de aldi gekocht) en die zet ik onder de draagbalkjes voor en achter onder het kokerprofiel van de bevestiging van de achterwielarmen.
met een stevige houtblok ertussen tegen het eventueel glijden van ijzer op ijzer en/of verfbeschadigingen
als je winter-zomerbanden wisseld lijkt me zo'n krik of een andere als de originele krik ook een goede investering (potkrik) (overigens ik gebuik geen momentsleutel) maar ik heb ook alleen maar stalen wielen, als je ze een beetje met verstand vast trekt dan moet dat ook zo kunnen denk ik
er in ieder geval niet op gaan staan, (doe ik bij de vrachtwagen wel,(natrekken) maar dat is ander kaliber)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: banden met een momentsleutel?

Bericht door Reny »

Hoi Frank,
met dop bedoel je gewoon een dop uit een dopsleutel set (die heb ik weer wel :knipoog )??
In ieder geval bedankt voor je tip over een potkrik, die is volgens mij ook kleiner dan de gewone krik? Hout heb ik zowiezo bij me voor onder de krik (ik heb opgelet tijdens de lessen van Pa :knipoog )nu dus maar een extra plankje mee
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: banden met een momentsleutel?

Bericht door Roger B. (11)61 »

bart, er zijn twee aanhaalmomenten voor de T4, ik meen dat na 2001 18kg gebruikt wordt en daarvoor 16kg. Het verschil zat meen ik in de soort bout die er gebruikt wordt (velgen schijnen ook andere gatvorm te hebben) als ik me goed herinner geldt dit verschil ook nogeens alleen voor lichtmetaal vw velgen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: banden met een momentsleutel?

Bericht door stijnh »

Wielbouten - aantrekmomenten

Transporter t/m 12-'95 5 bouten M14 x 1,5 x 34 160 Nm
Transporter vanaf 01-'96 5 bouten M14 x 1,5 x 34 170 Nm
Transporter vanaf 2004 5 bouten M14 x 1,5 x 34 180 Nm

dit is duidelijker denk ik
hangt dus af van bouwjaar, altijd wat vaster
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: banden met een momentsleutel?

Bericht door bartt4 »

Klopt inderdaad de bouwjaar verschillen vandaag nog ff gecheckt. Zit m in de vorm van de bouten bol conus taps conus of lichtmetaal. Trek wel de boel na +- 150 km ff na dan weet je het zeker. Met transporte eigenslijk nooit loslopende wielen wel een s met fiat ducato hebbe we vele campers van in onderhoud en banden wissel.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: banden met een momentsleutel?

Bericht door Roger B. (11)61 »

stijnh schreef:Wielbouten - aantrekmomenten

Transporter T4 t/m 12-'95 5 bouten M14 x 1,5 x 34 160 Nm
Transporter T4 vanaf 01-'96 5 bouten M14 x 1,5 x 34 170 Nm
Transporter T5 vanaf 2004 5 bouten M14 x 1,5 x 34 180 Nm

dit is duidelijker denk ik
hangt dus af van bouwjaar, altijd wat vaster
waarin zit 'm het verschil voor en na 96 (ik dacht dat dat later was, de mijne wordt altijd met 16kg gedaan)? die vanaf 2005 is andere auto, kan ik verschil dus begrijpen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: banden met een momentsleutel?

Bericht door stijnh »

Roger B. schreef:
stijnh schreef:Wielbouten - aantrekmomenten

Transporter T4 t/m 12-'95 5 bouten M14 x 1,5 x 34 160 Nm
Transporter T4 vanaf 01-'96 5 bouten M14 x 1,5 x 34 170 Nm
Transporter T5 vanaf 2004 5 bouten M14 x 1,5 x 34 180 Nm

dit is duidelijker denk ik
hangt dus af van bouwjaar, altijd wat vaster
waarin zit 'm het verschil voor en na 96 (ik dacht dat dat later was, de mijne wordt altijd met 16kg gedaan)? die vanaf 2005 is andere auto, kan ik verschil dus begrijpen
euh meer uitleg kan ik niet geven, ik heb dit ook niet zelf bedacht :knipoog
wel vind je op veel plaatsen andere momenten en ik dacht gelezen te hebben dat er bij een 150 pk ook een ander moment gebruikt moet worden, ik ben niet zeker
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie