Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd
egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd
na er veel over gelezen en gehoord te hebben is bij mij nu ook eindelijk de egr afgesloten
dankzij weetjewel en weetjewellers was ik goed voorbereid maat het was toch een helse klus dat reinigen en het op moment vastdraaien van de boutjes van het inlaatspruitstuk
heeft iemand die eigenlijk al op moment vast gedraaid?
ik heb het inlaatspruitstuk en egr buis gereinigd
de egr buis zat heel erg toe (foto's volgen), ik het er meer dan een botervlootje uitgehaald (uit de egr alleen dan)
het was een hels werk om het inlaatspruitstuk proper te krijgen maat met thinner en een hoge druk reiniger is het mij uiteindelijk toch gelukt
nu zit er verder in de motor nog meer van die troep, daar heb ik afgebleven want als er losse brokken tussen de kleppen raken dan komen er brokken van.
nu zou ik dit verder ook nog willen reinigen met producten
heeft iemand hier ervaring mee?
ik heb een boek over vervuiling van motoren en brandstofsystemen en daar raden ze aan omlDiesel Fuel Conditioner de vernevelen in de inlaatcollector
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... ioner.html
dit boek is wel al enkele jaren oud en nu heeft forté Diesel Intake Cleaner
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... eaner.html
het kost 32 euro
het is wel een nieuw product dus ik vraag mij af of het zich al bewezen heeft.
zou dit de vervuilde inlaat en kleppen gelijkmatig reinigen of zou dit met brokken los komen wat ik niet wil.
alvast bedankt voor het meedenken en ik hoop dat er mensen zijn die mij raad kunnen geven
aan wie de egr nog niet afgesloten heeft kan ik alleen maar zeggen wacht er niet langer mee, het is vreselijk te zijn hoe je motor gewoon toeslipt en verstopt
foto's en bevindingen volgen nog
ik heb al een korte testrit gemaakt (wat materiaal halen) en het beviel mij niet slecht.
dankzij weetjewel en weetjewellers was ik goed voorbereid maat het was toch een helse klus dat reinigen en het op moment vastdraaien van de boutjes van het inlaatspruitstuk
heeft iemand die eigenlijk al op moment vast gedraaid?
ik heb het inlaatspruitstuk en egr buis gereinigd
de egr buis zat heel erg toe (foto's volgen), ik het er meer dan een botervlootje uitgehaald (uit de egr alleen dan)
het was een hels werk om het inlaatspruitstuk proper te krijgen maat met thinner en een hoge druk reiniger is het mij uiteindelijk toch gelukt
nu zit er verder in de motor nog meer van die troep, daar heb ik afgebleven want als er losse brokken tussen de kleppen raken dan komen er brokken van.
nu zou ik dit verder ook nog willen reinigen met producten
heeft iemand hier ervaring mee?
ik heb een boek over vervuiling van motoren en brandstofsystemen en daar raden ze aan omlDiesel Fuel Conditioner de vernevelen in de inlaatcollector
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... ioner.html
dit boek is wel al enkele jaren oud en nu heeft forté Diesel Intake Cleaner
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... eaner.html
het kost 32 euro
het is wel een nieuw product dus ik vraag mij af of het zich al bewezen heeft.
zou dit de vervuilde inlaat en kleppen gelijkmatig reinigen of zou dit met brokken los komen wat ik niet wil.
alvast bedankt voor het meedenken en ik hoop dat er mensen zijn die mij raad kunnen geven
aan wie de egr nog niet afgesloten heeft kan ik alleen maar zeggen wacht er niet langer mee, het is vreselijk te zijn hoe je motor gewoon toeslipt en verstopt
foto's en bevindingen volgen nog
ik heb al een korte testrit gemaakt (wat materiaal halen) en het beviel mij niet slecht.
Laatst gewijzigd door stijnh op 15 sep 2008, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd
hier wat foto's
het leek mij het beste om hier af te blijven zonder de motor volledig open te smijten
het is dit en wat verder zit dat ik nog weg wil
en dan weer gereinigd
en dan deze met dan aan Peter111
ik laat nog wel horen hoe het rijd
het zijn natuurlijk een hoop aanpassingen in eens
het leek mij het beste om hier af te blijven zonder de motor volledig open te smijten
het is dit en wat verder zit dat ik nog weg wil
en dan weer gereinigd
en dan deze met dan aan Peter111
ik laat nog wel horen hoe het rijd
het zijn natuurlijk een hoop aanpassingen in eens
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd
@ Stijn,
Ik zou voor de slangklemmen andere kiezen,
deze klemmen willen na verloop van tijd nog wel eens loskomen,
waardoor er een slang van de interkoeler losschiet..
Is maar een tip..
Maar het schoonmaken was dus echt nodig
Heb je het nog met wasbenzine geprobeerd?
En heb je dat huis van de EGR gepolijst of zo?
Wat blinkt die netjes zeg
Oja nog een tip,
plaats onder de voorste beugel van de interkoeler even wat tape,
anders kan het gaan roesten..
Ik zou voor de slangklemmen andere kiezen,
deze klemmen willen na verloop van tijd nog wel eens loskomen,
waardoor er een slang van de interkoeler losschiet..
Is maar een tip..
Maar het schoonmaken was dus echt nodig
Heb je het nog met wasbenzine geprobeerd?
En heb je dat huis van de EGR gepolijst of zo?
Wat blinkt die netjes zeg
Oja nog een tip,
plaats onder de voorste beugel van de interkoeler even wat tape,
anders kan het gaan roesten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd
@ Peter
Thanks
die tip van die tape ben ik niet vergeten, die zit eronder
ik heb de motor op voorhand gereinigd met motor reiniger (niet echt straf spul denk ik want het was zelfs biologisch afbreekbaar) en daarna blonk die egr buis zo
na het reiniger gisteren nog meer
ik was er ook wel van verschoten zo iets blinkend in het midden
die wasbenzine heb ik ook geprobeerd en dat ging ook maar daar had ik maar 1 liter van en ik had nog 5 liter thinner staan
thinner gebruik is vrij veel daarmee dat ik een vooraad had staan, werkt goed
ivm die slangklemmen, hoe kunnen die gaan lossen? wat gebeurd er dan mee?
wat gebruik jij dan van die waterslangklemmen die je vastschroeft
Thanks
die tip van die tape ben ik niet vergeten, die zit eronder
ik heb de motor op voorhand gereinigd met motor reiniger (niet echt straf spul denk ik want het was zelfs biologisch afbreekbaar) en daarna blonk die egr buis zo
na het reiniger gisteren nog meer
ik was er ook wel van verschoten zo iets blinkend in het midden
die wasbenzine heb ik ook geprobeerd en dat ging ook maar daar had ik maar 1 liter van en ik had nog 5 liter thinner staan
thinner gebruik is vrij veel daarmee dat ik een vooraad had staan, werkt goed
ivm die slangklemmen, hoe kunnen die gaan lossen? wat gebeurd er dan mee?
wat gebruik jij dan van die waterslangklemmen die je vastschroeft
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd
Hé Stijn, dat ziet er al weer bling bling uit.
Wat voor motorreiniger MERK heb je hiervoor gebruikt?
Gerard
Wat voor motorreiniger MERK heb je hiervoor gebruikt?
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd
GerJol 716 schreef:Hé Stijn, dat ziet er al weer bling bling uit.
Wat voor motorreiniger MERK heb je hiervoor gebruikt?
Gerard
ik ga het mogen nakijken
mvg
stijn
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd
W5 motorreiniger van de Lidl?
Ja van die waterslangklemmen gebruiken..
De klemkracht van de originele klemmen wordt langzaam aan minder
Ja van die waterslangklemmen gebruiken..
De klemkracht van de originele klemmen wordt langzaam aan minder
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd
de motor reiniger is engine clean professional (made in belgium by diamond cleaning products)
ecologisch product , 5 euro
dit moet gebruikt worden met een warme motor
de reden waarom ik dit heb gekozen boven die motorreiniger van de lidl is omdat dit een milder product is
de w5 is lost wel snel op maar is misschien te straf om zomaar overal op te spuiten
ik heb met die w5 wel de bodembeschermplaat gereinigd
ecologisch product , 5 euro
dit moet gebruikt worden met een warme motor
de reden waarom ik dit heb gekozen boven die motorreiniger van de lidl is omdat dit een milder product is
de w5 is lost wel snel op maar is misschien te straf om zomaar overal op te spuiten
ik heb met die w5 wel de bodembeschermplaat gereinigd
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd
daarjuist een logje gemaakt en wat zie ik ik geraak ineens aan de gevraagde maf
vroeger geraakte ik aan max 710 toen er 850 gevraagd was nu geraak ik aan max 1010
zie probleem hier
http://www.weetjewel.com/forum/home.htm
en hoe komt dit nu wel we reden met een luchtfilter die al 50.000 km had (die wordt normaal om de 60.000 vervangen)
nu heb ik een K&N filter gemonteerd en het buisje in het luchtfilterhuis verwijderd maar wel een grotere buis gemonteerd om water tegen te houden dat via die moes zou meestromen naar de inlaat, ook heb ik een muggen gaas juist achter de gaten in de carrosserie om bladeren tegen te houden
besluit: ofwel zat die luchtfilter al erg toe, ofwel zijn de originele nooit goed
in elk geval is 60.000 km met een lucht filter veel te lang
dus een k&n luchtfilter is wel echt nuttig
ik zet hier wel nog een goed logje, dat is het zwart op wit bewezen wat een k&n luchtfilter doet , want zoals al meer gelezen willen velen cijfers zien, ik ook trouwens
ik heb vroeger dat buisje in het luchtfilterhuis eruit gehaald maar toen was niets voel of meetbaar (met slechte luchtfilter)
nu zal wsl er waarschijnlijk wel een verschil te meten zijn maar dit zal niet voor direct zijn
eigenlijk is zo'n logje maken een manier om te kijken hoe het met je luchtfilter zit
vroeger geraakte ik aan max 710 toen er 850 gevraagd was nu geraak ik aan max 1010
zie probleem hier
http://www.weetjewel.com/forum/home.htm
en hoe komt dit nu wel we reden met een luchtfilter die al 50.000 km had (die wordt normaal om de 60.000 vervangen)
nu heb ik een K&N filter gemonteerd en het buisje in het luchtfilterhuis verwijderd maar wel een grotere buis gemonteerd om water tegen te houden dat via die moes zou meestromen naar de inlaat, ook heb ik een muggen gaas juist achter de gaten in de carrosserie om bladeren tegen te houden
besluit: ofwel zat die luchtfilter al erg toe, ofwel zijn de originele nooit goed
in elk geval is 60.000 km met een lucht filter veel te lang
dus een k&n luchtfilter is wel echt nuttig
ik zet hier wel nog een goed logje, dat is het zwart op wit bewezen wat een k&n luchtfilter doet , want zoals al meer gelezen willen velen cijfers zien, ik ook trouwens
ik heb vroeger dat buisje in het luchtfilterhuis eruit gehaald maar toen was niets voel of meetbaar (met slechte luchtfilter)
nu zal wsl er waarschijnlijk wel een verschil te meten zijn maar dit zal niet voor direct zijn
eigenlijk is zo'n logje maken een manier om te kijken hoe het met je luchtfilter zit
Laatst gewijzigd door stijnh op 16 sep 2008, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd
Wynn’s EGR 3 aerosol voor EGR (Exhaust Gas Recirculation) systeem van dieselmotoren.
schijnt ook goed te werken
schijnt ook goed te werken
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd
bladeren houdt je K&N wel tegen en water.....die nevel die er zonder buis wel in de motor komen zal en met wellicht niet zal eerder een positief effect hebben op je vermogen dan negatief en voor je motor kan die hoeveelheid geen kwaad.
Waarom waternevel positief werkt op je vermogen?
de nevel verdampt in het inlaattraject en koelt daarmee de lucht en daardoor meer o2 per liter lucht
Waarom waternevel positief werkt op je vermogen?
de nevel verdampt in het inlaattraject en koelt daarmee de lucht en daardoor meer o2 per liter lucht
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd
ik heb er nu nog een bus diesel intake cleaner van forté doorgejaagd
dit zal het vuil in de inlaatpoorten en kleppen wel wat verminderd hebben
nu nog eens zeggen hoe wij het het rijden ervaren na al die veranderingen
de motor heeft meer koppel, klimt gemakkelijker een rapper in toeren, veel gewilliger en elastischer
er zit wat meer pit in, als je gas geeft heet hij al wat meer goesting om vooruit te gaan
op hellingen waar de motor normaal dood viel aan een bepaalde snelheid met een bepaalde versnelling waardoor je terug moest schakelen gaat hij nu gemakkelijk boven
je kan zelfs nog versnellen
met andere woorden we zijn zeer tevreden over het resultaat van al deze aanpassingen
nu ik gemerkt heb hoe je een motor veel beter kan doen lopen en er meer uithalen door te zorgen dat hij meer lucht krijgt die dan ook gekoeld wordt en door te zorgen dat de uitlaatgassen weg kunnen zou ik zeker nooit een standaard auto laten tunen
eerst een mechanische optimalisatie lijk mij beter, tunen kan erna nog en dan op een betere manier
dit zal het vuil in de inlaatpoorten en kleppen wel wat verminderd hebben
nu nog eens zeggen hoe wij het het rijden ervaren na al die veranderingen
de motor heeft meer koppel, klimt gemakkelijker een rapper in toeren, veel gewilliger en elastischer
er zit wat meer pit in, als je gas geeft heet hij al wat meer goesting om vooruit te gaan
op hellingen waar de motor normaal dood viel aan een bepaalde snelheid met een bepaalde versnelling waardoor je terug moest schakelen gaat hij nu gemakkelijk boven
je kan zelfs nog versnellen
met andere woorden we zijn zeer tevreden over het resultaat van al deze aanpassingen
nu ik gemerkt heb hoe je een motor veel beter kan doen lopen en er meer uithalen door te zorgen dat hij meer lucht krijgt die dan ook gekoeld wordt en door te zorgen dat de uitlaatgassen weg kunnen zou ik zeker nooit een standaard auto laten tunen
eerst een mechanische optimalisatie lijk mij beter, tunen kan erna nog en dan op een betere manier
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd
ik zou zeggen, schroef dat spruitstuk er nog een keer af en ga er met en schuur/polijst machientje langs om het van binnen helemaal spiegelglad te maken, doe dat ook nog een keer met het uitlaatspruitstuk en je hebt het nog meer geoptimaliseerd (spruitstukken polijsten deed men vroeg zo ongeveer als eerste tuningsmaatregel)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 33894
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd
He Roger,
Stijn is echt net klaar.... nu kan hij weer beginnen
Stijn,
je volgt dezelfde weg als die ik afgelegd heb.
Iedere keer een op je gezicht als je weer gaat proefrijden.
En dan waren er nog mensen die aan het nut van een interkoeler twijfelden
En op zijn Vlaams: "Doe zo voort "
Stijn is echt net klaar.... nu kan hij weer beginnen
Stijn,
je volgt dezelfde weg als die ik afgelegd heb.
Iedere keer een op je gezicht als je weer gaat proefrijden.
En dan waren er nog mensen die aan het nut van een interkoeler twijfelden
En op zijn Vlaams: "Doe zo voort "
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: egr afgesloten, inlaat gereinigd, intercooler+k&n gemonteerd
ja ja dit zal wel een positief effect hebben maar dat gaat wel ver...Roger B. schreef:ik zou zeggen, schroef dat spruitstuk er nog een keer af en ga er met en schuur/polijst machientje langs om het van binnen helemaal spiegelglad te maken, doe dat ook nog een keer met het uitlaatspruitstuk en je hebt het nog meer geoptimaliseerd (spruitstukken polijsten deed men vroeg zo ongeveer als eerste tuningsmaatregel)
ik ga dan liever nog wat aan de uitlaat doen
dan moet ook de motor gedemonteerd wordt om de kleppen en inlaatpoorten te reinigen anders is het daar niet 100%
de doorlaat is nu zeker verdubbeld dus het gaat nu al goed hoor
Ik rijd T-vier met veel plezier!!