Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

expansievat schoonmaken (?)

vragen over de T4
Plaats reactie
Noud
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 sep 2008, 20:36

expansievat schoonmaken (?)

Bericht door Noud »

Beste mensen,

ik ben vers op deze lijst en in het gelukkige bezit van een t4 (nou ja, eigenlijk is-ie van mijn wederhelft),
model Carravelle, camper op kenteken.
De laatste tijd is de temperatuursignalering op het dashboard een beetje van slag: op schijnbaar willekeurige momenten knippert het signaallampje en schiet de wijzer naar maximaal.
Bij een VW-garage is de sensor al vervangen, en een aantal sporen op de printplaat (in het dashboard) doorgesoldeerd. Mocht echter tot dusver niet baten. Voorstel van de monteur: printplaat compleet vervangen en expansievat schoonmaken. Kosten 500 euri (bovenop de al gemaakte kosten: 270 euri)...
Dus vandaar mijn hoop dat iemand op dit forum de volgende vragen kan beantwoorden:
- hoe het expansievat schoon te maken (is met name aan de bovenkant van de binnenkant
- hoe kan ik vaststellen dat het probleem in de printplaat zit?
zwart/smerig, waardoor ook het vulnivo niet meer van buitenaf zichtbaar is)?
- hoe kan ik controleren of de nivo sensor van het expansievat nog goed werkt?

Bij voorbaat uiteraard mijn hartelijke dank!

Groetjes,

Noud.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: expansievat schoonmaken (?)

Bericht door matje86 »

ik had dat bij onze lupo
expansievat verwisseld met nieuwe sensor en probleem weg
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Beckontheroad
Berichten: 2139
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: expansievat schoonmaken (?)

Bericht door Beckontheroad »

Noud schreef:Beste mensen,

ik ben vers op deze lijst en in het gelukkige bezit van een t4 (nou ja, eigenlijk is-ie van mijn wederhelft),
model Carravelle, camper op kenteken.
De laatste tijd is de temperatuursignalering op het dashboard een beetje van slag: op schijnbaar willekeurige momenten knippert het signaallampje en schiet de wijzer naar maximaal.
Bij een VW-garage is de sensor al vervangen, en een aantal sporen op de printplaat (in het dashboard) doorgesoldeerd. Mocht echter tot dusver niet baten. Voorstel van de monteur: printplaat compleet vervangen en expansievat schoonmaken. Kosten 500 euri (bovenop de al gemaakte kosten: 270 euri)...
Dus vandaar mijn hoop dat iemand op dit forum de volgende vragen kan beantwoorden:
- hoe het expansievat schoon te maken (is met name aan de bovenkant van de binnenkant
- hoe kan ik vaststellen dat het probleem in de printplaat zit?
zwart/smerig, waardoor ook het vulnivo niet meer van buitenaf zichtbaar is)?
- hoe kan ik controleren of de nivo sensor van het expansievat nog goed werkt?

Bij voorbaat uiteraard mijn hartelijke dank!

Groetjes,

Noud.
Had exact het zelfde, expansievat gereinigd, geen verbetering, VW stelde ook voor de sensor te vervangen maar ben dr maar niet aan begonnen.
Op eBay een nieuw klokkenhuis gekocht voor € 100,- en weer als vanouds!
Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Eldert 895
Berichten: 68
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:11
Locatie: Beek-Ubbergen
Contacteer:

Re: expansievat schoonmaken (?)

Bericht door Eldert 895 »

Ik heb ook gedoe gehad met de sensor in het expansie vat. Nu weet ik niet meer of die sensor contact moet maken of verbreken. Maar je kan beginnen met de stekker eraf trekken en kijken of dat iets uitmaakt. Anders kan je met een multimeter de sensor doormeten. Schoonmaken is lastig. Ik had een reep stof om een spaak gebonden en die krom gebogen. Je moet om een hoek werken om bij de voeler te komen. Succes
Groeten Eldert
VW T4 '98 2.5 TDI 102PK, Peugeot Partner '98 1.9 69PK, Renault Twingo Quickshift '01 1.2 59PK, Citroën 2CV AZ '62 0.4 12PK
Noud
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 sep 2008, 20:36

Re: expansievat schoonmaken (?)

Bericht door Noud »

Beste mensen,

bedankt voor de tips!
Ik heb daardoor kunnen vaststellen dat het euvel inderdaad een niet werkende nivosensor in het expansievat is: de aansluiting op de sensor loshalen en doorverbinden met een stukje draad zorgt ervoor dat het lampje niet meer knippert en de temperatuurmeter normale waarde aangeeft.
Dus ik ga nu op zoek naar een nieuwe 'coolant tank'.

Groeten,

Noud.
Plaats reactie