Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bizar startprobleem

vragen over de T4
ghanz123
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2008, 14:32

Bizar startprobleem

Bericht door ghanz123 »

hallo allemaal,

Ik heb het forum behoorlijk doorgespit maar kom geen oplossing tegen voor mijn startprobleem. Ik heb een T4 1,9 D (met millieu turbo) en ik heb al geruime tijd het probleem dat de motor soms bijna niet start. Op de meeste dagen is het geen probleem maar ineens is er weer een dag dat ik hem pas na enkele pogingen aan de gang krijg. Hij is al naar de (erg dure VW) garage geweest en die hebben het contactblokje vervangen, de dieselpomp gereviseerd, een bypass aan de startonderbreking gedaan en toen wisten ze het niet meer..nou ja, er zou een klepje in de retourleiding vervangen moeten worden maar de rekening was intussen zo hoog dat ik hem meegenomen heb en het probleem weken kwijt was. De gloeipluggen en distributieriem zijn al in het voorjaar vervangen maar ik merk dat als hij nu start hij toch wel even beroerd loopt (alsof hij op drie poten loopt).Eenmaal rijdens is er geen vuiltje aan de lucht en een warme start is geen probleem al deed hij vandaag na twee ur stilstaan toch weer moeilijk. Het gloeirelai (nr 104) heb ik er uit gehad maar daar is niks aan te zien (maar ja dat zegt niks dus ik heb maar een nieuwe besteld). Het gebeurt wel eens dat als ik 's morgens de eerste keer start het gloeilampje niet aangaat maar met een tweede poging altijd en normailter loopt ie dan direct. e andere sleutel geeft het zelfde probleem dus aan de sleutel ligt het ook niet. De startmotor jankt nu af en toe (bendix) wel door en grijpt niet aan dus die is intussen wel aan vervanging toe geloof ik. En soms gebeurt het dat hij na een startpoging na 1 seconde afslaat. Ik heb iets gelezen over een zekering in het motorcompartiment maar die kan ik niet vinden. Ik heb ook iets gelezen over de juiste dieseldruk die aanwezig moet zijn bij het starten maar ik weet ook niet hoe ik dat moet controleren (ben een benzine sleutelaar en weet niets van diesels) Hoewel de garage een bypass gemaakt heeft aan de startonderbreker heb ik ook gelezen dat je die electronische afsluitklep kapot moet slaan o.i.d maar dat doe ik liever niet zelf geloof ik. Ik heb geen zin om terug te gaan naar de vakgarage omdat die duur is en gewoon eerst alles vervangt om vervolgens er achter te komen dat dat het probleem niet is. Ik hoor graag suggesties of misschien weet iemand een dieselspecialist in de buurt van Arnhem die veel verstand van de t4 heeft. Alvast bedankt!

Groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bizar startprobleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

als het gloeilampje niet aan gaat zou relais 109 zijn is mij eens gezegd
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Bizar startprobleem

Bericht door dennisvt4 »

heb voor de rest niet veel met de vw garage maar ik vind ze daar niet erg duur, vondt het wel mee vallen, elke garage kost geld

kan je verder niet met je probleem helpen
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bizar startprobleem

Bericht door Multivan Generation »

een relais 109 is het zeker niet,
omdat die op een TD niet zit..

Hoe is je brandstoffilter?
Hoe oud zijn je gloeibougies?
Hoe is de staat van de accu?
Gebruik je de startvervroeger wel of niet?
Zekeringen voor het gloeien zijn in orde? (zitten in een zwart apart kastje net boven de accu)
Maakt het uit hoe je de sleutel houdt? Anders zou het ook goed het contactblokje achter je sleutel kunnen zijn..

Zijn zo maar een aantal dingen die me te binnen schieten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Bizar startprobleem

Bericht door Pim 328 »

Zit je krukaspoulie wel goed vast !!!

Als je de centrale bout met alleen een wring ijzer los krijgt, dus zonder de poulie tegen te houden dan heb je wellicht je probleem gevonden.

Dit kwam bij de eerdere 1.9 td modellen meer voor.

Je krukaspoulie is dan uitgeslagen op de krukas en kan je ook dit soort problemen krijgen totdat het helemaal kapot is, dan is de motor ook meteen kapot.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
ghanz123
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2008, 14:32

Re: Bizar startprobleem

Bericht door ghanz123 »

Multivan Generation schreef:een relais 109 is het zeker niet,
omdat die op een TD niet zit..

Hoe is je brandstoffilter?
Hoe oud zijn je gloeibougies?
Hoe is de staat van de accu?
Gebruik je de startvervroeger wel of niet?
Zekeringen voor het gloeien zijn in orde? (zitten in een zwart apart kastje net boven de accu)
Maakt het uit hoe je de sleutel houdt? Anders zou het ook goed het contactblokje achter je sleutel kunnen zijn..

Zijn zo maar een aantal dingen die me te binnen schieten.

Dank voor je reactie,

De auto heeft net een grote beurt in juni gehad, barndstoffilter is volgens de rekening vervangen.
Gloeibougies zijn ook van juni
Accu is van twee jaar terug.
Wat is een startvervroeger?
Zekering voor het gloeien ? dat aparte kastje ga ik zoeken.
Contactblokje is al vervangen onlangs.
Gloeirelais 104 heb ik besteld.
ghanz123
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2008, 14:32

Re: Bizar startprobleem

Bericht door ghanz123 »

Pim 328 schreef:Zit je krukaspoulie wel goed vast !!!

Als je de centrale bout met alleen een wring ijzer los krijgt, dus zonder de poulie tegen te houden dan heb je wellicht je probleem gevonden.

Dit kwam bij de eerdere 1.9 td modellen meer voor.

Je krukaspoulie is dan uitgeslagen op de krukas en kan je ook dit soort problemen krijgen totdat het helemaal kapot is, dan is de motor ook meteen kapot.

Hallo Pim,

Geen flauw idee maar ik zal er naar laten kijken. Ze hebben wel de distributiesnaar en spanrol vervangen maar ik sta voor alle oplossingen open.

Groeten,

hans
ghanz123
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2008, 14:32

Re: Bizar startprobleem

Bericht door ghanz123 »

dennisvt4 schreef:heb voor de rest niet veel met de vw garage maar ik vind ze daar niet erg duur, vondt het wel mee vallen, elke garage kost geld

kan je verder niet met je probleem helpen
Een werkplaatstarief van 96,- incl BTW vind ik onbehoorlijk duur ! En als de monteur niet tot een behoorlijke diagnose kan komen ook nog eens weggegooid geld. Ik wil best betalen voor kennis en vakmanschap maar ik ben intussen 1300,- euro verder en niet veel wijzer. maar toch bedankt voor je reactie..
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bizar startprobleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

de startvervroeger is , als ie dat heeft, een soort van choke, een hendeltje in het dash dat je uittrekt als het koud is om zo het inspuittijdstip te vervroegen zodat ie beter aanspringt.

Als de distributie vervangen is, is de poelie eraf geweest, je zou mogen verwachten dat ie dan ook weer goed vastgezet is, maar zeg nooit nooit, even goed (laten?) controlleren dus.

Ik heb altijd moeite met garagebedrijven die op de gok vanalles vervangen om zo tot een diagnose te komen, er wordt vrijwel nooit eerlijk toegegeven dat een onderdeel voor de bok zijn.... vervangen is en de klant mag altijd zijn portemonnee uitpersen.

zou toch mogelijk moeten zijn het oude onderdeel terug te plaatsen en het geplaatste als diagnose of ruildeel oid te gebruiken (gezien de marge die een dealer op onderdelen heeft moet dit best kunnen.

Ik heb er minder moeite mee om zeg eens een gek bedrag 500 euro te betalen voor een langdurige zoektocht en een bijdrage van zeg eens 200 euro voor gebruik van diagnoseonderdelen dan dat ik een rekening van 1300 euro gepresenteerd krijg waarvan 800 euro voor onderdelen die nieteens kapot waren...................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Bizar startprobleem

Bericht door dennisvt4 »

ghanz123 schreef:
dennisvt4 schreef:heb voor de rest niet veel met de vw garage maar ik vind ze daar niet erg duur, vondt het wel mee vallen, elke garage kost geld

kan je verder niet met je probleem helpen
Een werkplaatstarief van 96,- incl BTW vind ik onbehoorlijk duur ! En als de monteur niet tot een behoorlijke diagnose kan komen ook nog eens weggegooid geld. Ik wil best betalen voor kennis en vakmanschap maar ik ben intussen 1300,- euro verder en niet veel wijzer. maar toch bedankt voor je reactie..
ik heb het dan niet helemaal goed gelezen dacht dat je de vw garage bedoelde en die rekent echt veel minder en hebben aardig wat kennis over de t4, een dealer vind ik ook inderdaad onbehoorlijk duur
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bizar startprobleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

lekker babylonisch ook...
de vw garage (als in de volkswagendealerwerkplaats) en de vw garage (als in de volkswagenspecialist die sponsor is op dit forum)

ik zie in de tekst het verschil niet :lach
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: Bizar startprobleem

Bericht door dennisvt4 »

Roger B. schreef:lekker babylonisch ook...
de vw garage (als in de volkswagendealerwerkplaats) en de vw garage (als in de volkswagenspecialist die sponsor is op dit forum)

ik zie in de tekst het verschil niet :lach
zit ook niet veel verschil in maar het uurloon scheelt wel heel veel :bifun
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
ghanz123
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2008, 14:32

Re: Bizar startprobleem

Bericht door ghanz123 »

Roger B. schreef:de startvervroeger is , als ie dat heeft, een soort van choke, een hendeltje in het dash dat je uittrekt als het koud is om zo het inspuittijdstip te vervroegen zodat ie beter aanspringt.

Als de distributie vervangen is, is de poelie eraf geweest, je zou mogen verwachten dat ie dan ook weer goed vastgezet is, maar zeg nooit nooit, even goed (laten?) controlleren dus.

Ik heb altijd moeite met garagebedrijven die op de gok vanalles vervangen om zo tot een diagnose te komen, er wordt vrijwel nooit eerlijk toegegeven dat een onderdeel voor de bok zijn.... vervangen is en de klant mag altijd zijn portemonnee uitpersen.

zou toch mogelijk moeten zijn het oude onderdeel terug te plaatsen en het geplaatste als diagnose of ruildeel oid te gebruiken (gezien de marge die een dealer op onderdelen heeft moet dit best kunnen.

Ik heb er minder moeite mee om zeg eens een gek bedrag 500 euro te betalen voor een langdurige zoektocht en een bijdrage van zeg eens 200 euro voor gebruik van diagnoseonderdelen dan dat ik een rekening van 1300 euro gepresenteerd krijg waarvan 800 euro voor onderdelen die nieteens kapot waren...................

Oh..is dat een startvervroeger...heb ooit te horen gekregen dat ik die alleen met koud weer moet gebruiken. Maar ik heb het de afgelopen tijd wel eens geprobeerd maar hoewel het even leek dat het hielp bleek het uiteindelijk niet uit te maken. Het is zo raar dat de auto ineens slecht gaat starten ... waarschijnlijk doet hij het morgen weer goed en blijft het probleem weer een week weg. De frequentie neemt wel toe dus het wordt wel slechter. Toen ik twee maanden geleden met het probleem naar de VW dealer ging bleef de motor ook nog eens lopen nadat ik de sleutel uit het contact haalde. De diagnose was op voorhand dan ook een nieuw stuurslot..klonk logisch maar dat was het het toch niet volgens hun. Daarna was het contactblokje aan de beurt, was het ook niet. Toen bleek de dieselpomp te lekken dus was dat het probleem...gereviseerd, was het probleem ook niet. Toen hebben ze de electronische afsluiter op de pomp vervangen maar kregen ze de bestaande sleutel niet ingelezen, dus wilden ze een ander computeronderdeel vervangen. En ik maar denken dat ik een simpele diesel zonder poespas had. heb ik gezegd: omzeil die startonderbreker maar die hoef ik toch niet. Maar dat wilden ze niet. Urenlang doorgeprutst. Uiteindelijk moesten ze wel omdat ze de motor niet aan de praat kregen. Toen startte hij wel maar nog steeds slecht en toen kwam het verhaal van een klepje in de retourleiding. Toen heb ik gezegd laat maar zitten ik betaal de rekening en ik ben weg. Wekenlang geen problemen gehad, ook niet na langer stilstaan. Nu begint hij weer moeilijk te starten en lijkt het alsog hij niet goed voorgloeit. ik vermoed zelf dat het een elektronisch probleem is omdat het soms heel lang goed gaat en dan ineens weer de kop op steekt. Ik vraag me ook af wat het stuurslot nog meer doet dan alleen het contactblokje aansturen. De twee sleutels die ik heb worden beide veel hebruikt dus dat kan betekenen dat het stuurslot uitgelubberd is o.i.d. Mja.. Maar in ider geval bedankt voor de reaktie.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33892
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bizar startprobleem

Bericht door Multivan Generation »

Hoe zit de massakabel van je startmotor op je blok er uit?
Gecorrodeerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ghanz123
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2008, 14:32

Re: Bizar startprobleem

Bericht door ghanz123 »

Multivan Generation schreef:Hoe zit de massakabel van je startmotor op je blok er uit?
Gecorrodeerd?
Ik kan niet zien hoe de kabel er uit ziet, dan moet ik hem denk ik even op de brug zetten. da's geen probleem, ik heb een lada garage hier in de straat die al het kleine onderhoud voor me doet wat ik zelf niet kan. Ik hem de voorgloeizekering bekeken, losgehaald, opgepoetst en weer vastgezet. Gloeirelais er nog eens uitgehaald (krijg vanmiddag een nieuwe) en even geprobeerd te starten met de vervroefer iets uit. Geen probleem startte in 1 keer en liep direct mooi. Rara de boswachter....verwachting is dat ie het een week weer goed doet en dan weer begint te mekkeren. Maar die massakabel zal ik checken. Ik zal ook de accu nog even laten testen en dan ben ik wel door mijn opties heen. In iede geval bedankt voor je reactie !
Plaats reactie