Eerst wat gegevens.
Zes weken geleden heeft mijn auto bij de dealer z'n 150.000 km beurt gehad.
Op hun vraag of er iets bijzonders was heb ik ontkennend geantwoord. Beurt is naar tevredenheid uitgevoerd.
De afgelopen twee weken ben ik met mijn T5 2004 (86 pk gechipt 155d km) en caravan (Fendt 1300kg) naar Spanje geweest.
Echter 15 km voor de eindbestemming begaf de aandrijving het bij het oprijden van een rotonde. Heb ongeveer 3 kwartier op de rontonde gestaan met de combinatie.

Bij het laten opkomen van de koppeling hoorde je een hoop geratel maar vooruitkomen, ho maar.
Oorzaak was naar later bleek een defecte rechter aandrijfas. Via mijn auto-verzekering werd een sleep geregeld voor de T5 naar een geschikte VW dealer en de caravan naar het einddoel. Ook dit alles naar volle tevredenheid.
Ben de auto 3 dagen kwijtgeweest waarbij de rechter aandrijfas is vervangen.
De Spaanse VW garage heeft de oude onderdelen in de auto gelegd. :klappen
En nu komt het.
Achteraf had ik kunnen weten dat er iets niet OK was.

Al geruime tijd was het zo dat bij het wegrijden de koppeling niet goed aanpakte.
Het was alsof je de koppeling te snel liet opkomen. Niet soepel wegrijden maar met een "klets". Dat was naar mijn idee al een voorbode van slijtage aan de aandrijfas.
Ik realiseer me nu pas dat er een ASR knop op de auto zit.
Weet iemand of ik met gebruik van deze knop de auto alsnog zelfstandig van de rotonde heb kunnen rijden?
Alan