Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Storing aan achterruitverwarming

vragen over de T4
Plaats reactie
Collie
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2008, 12:21
Locatie: Boxtel

Storing aan achterruitverwarming

Bericht door Collie »

Storing is opgelost!
Stuurstroom van de achterruitverwarming zit via de zekering van de achterruiten wisser (nummer 4).
Deze worden verdeeld op de zekeringen box via de paars gekleurde contra stekers KL XA.



De storing:

Achterruitverwarming werkt niet.
Lampje brand wel.

Vanaf de verwarming teruggemeten (ohms) tot aan de schakelaar.
Hoofdstroomcircuit in orde.
Stuurstroomcircuit ook, maar deze krijgt zijn spanning van KL XA (paars), contra steker op de voorkant van de zekeringebox.

De kleur paars, KL XA is een voeding die bij het aanzetten van het contactslot zijn spanning krijgt.
Dit was bij de storing niet het geval.

Hier stond onder geen enkele toestand (uit/contact/motor draaiend/ verlichting aan) spanning op en is ook geen massa.
Één van de twee pluggen die van de paarse KL XA weggaan is van het sturing gedeelte van de achterruit verwarming.
Als ik deze draad uit KL XA haal en hier 12V op zet doet de achterruitverwarming het opeens wel.

Vooraf heb ik uiteraard ohms gemeten tussen deze draad en de massa, oneindig.
Daarna heb ik de draad gevolgd:
Ik heb deze draad helemaal nagelopen en die gaat naar relais 53, contact 86.
Daarna via contact 85 (bruine draad) naar een centraal massapunt. Reilais werkt als ik er op de testbank 12 volt op zet. In de auto ook. Dan werkt alles.
De hoofdstroom van dit relais zit via zekering 12 (30A)
Contact 30 vanaf de zekering, geschakeld door relais 53, contact 87 naar de voeding van de achterruitverwarming (op de inschakel knop op dashboard).
De inschakelknop achterruitverwarming op het dashboard krijgt ook een stuurstroom via de verlichting, dit werkt ook.

Mijn vermoeden was dat de paarse KL XA een via het contactslot geschakelde voeding is, maar weet het nu zeker.
Ook de andere draad moet iets voeden, maar weet niet wat. Mis ook niets nu.

De bus is uit 2000, T4 lwb met klep (automaat)
Laatst gewijzigd door Collie op 08 nov 2008, 17:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Re: elektrisch verdeelding/ zelkeringenbox

Bericht door jw t5 121 »

zet niet klakkeloos spanning op losse draden / stekkers


of je moet graag storingen /sluiting / brand willen hebben.


losse stekkers in zekering kast is heel normaal
zijn voor luxere types met meer elektrische snufjes en of andere type auto's


als je niet weet wat het is of waar het voor is afblijven.
Afbeelding
Collie
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 jan 2008, 12:21
Locatie: Boxtel

Re: elektrische verdeling/ zelkeringenbox

Bericht door Collie »

Hoi JW T5,

Ik heb het verhaal even aangepast, je had de indruk dat ik zomaar aan het experimenteren geslagen ben.

De zekering '4' van de achterruitenwissers (die ik niet heb) was stuk.
Achter deze zit KL XA.
Vandaar dat ik hier geen spanning heb gemeten eerst.

Ik had niet meteen alle zekeringen doorgemeten.
Op het oog waren ze allemaal goed, en die van de achterruitverwarming was ook goed.
Plaats reactie