Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dit jaar of volgend jaar

vragen over de T5
Plaats reactie
paddy
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jun 2008, 22:58

dit jaar of volgend jaar

Bericht door paddy »

Hallo geachte weetjewellers,,
Een vraag om raad inzake de nieuwe t5,
Was vandaag bij de dealer en die verblijde mij met het feit dat de nieuwe t5 sneller kan komen dan verwacht :gekte :gekte :jumpklap ,was eerst eerste of tweede week januari 2008 maar kan eventueel ook laatste week december,,
Kan natuurlijk bijna niet wachten en zit me suf te piekeren :nuts wat ik zal doen ,, kenteken nieuwe jaar of nu dit jaar nog laten komen en de btw sneler terug vorderen in mijn geval kan ik het wel gebruiken,??!!
maar wat denken jullie zal ik over 5 of 6 jaar veel verschil hebben met inruil?? :alarm :alarm

alvast bedankt voor jullie raad en mee denken,,,,, ene reken niet op sinterklaas,, dan valt het altijd mee

paddy
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: dit jaar of volgend jaar

Bericht door Henk250 »

Persoonlijk zou ik wachten tot volgend jaar voor het kenteken.
Nu betekent het niks,maar als je inruilt hoor je ze.........

Je kunt dit jaar natuurlijk al een voorschot factuur betalen van zeg ca 80% .
Dan kun je daar de btw al mee verrekenen.
Niet alle dealers doen dat,maar proberen kan natuurlijk,en jij bent de man met het geld. :knipoog

Succes.

:toppie :toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Gebruikersavatar
ferry395
Berichten: 1193
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:13

Re: dit jaar of volgend jaar

Bericht door ferry395 »

Hoi paddy

Zeker achten tot volgen jaar die paar weken maakt toch ook niets meer uit.
En ze zullen nu tegen je zeggen wat maakt het uit bla hier en bla daar maar geloof mij al ruil je hem in zeggen ze tja het blift een 2008 auto ook al is het 30 december.
En geloof mij maar want heb zelf autos verkocht bij een auto bedrijf en met inruilen is dat het mooiste verhaal want de mensen denken dan tja is toch waar.
En met verkopen staat in je advertentie bwjr 2009 welke maand heb ik nog nooit iemand horen vragen.
Dus kortom wachten en je geduld zal beloont worden.

Mvgr ferry
T5 volledig ABT 224pk www.HORIZONBRUIN.nl
voor al u ZONNEBANKEN-SAUNA'S-FITNESSAPPARATUUR-COLLAGEENBANKEN-HOTTUBE'S
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: dit jaar of volgend jaar

Bericht door Inbouwer »

Beste ...

echt wacht tot 2009. In februari 2009 heb jij anders al een wagen die 1 jaar oud is. Als je de btw aanbetaald in december dan kan je deze gewoon aftrekken in het 4e kwartaal.
Je moet in iedergeval minimaal het btw bedrag hebben aanbetaald, want je mag geen btw terug vragen die je nog niet betaald hebt. :jump

Ik zou dus echt even wachten en hem in de 1e week van 2009 laten afleveren. :gekte
Damy

Re: dit jaar of volgend jaar

Bericht door Damy »

Belastingtechnisch gezien kan je NIET de btw al betalen en terugvorderen in 2008, omdat de belastingwet voorschrijft dat bij NIEUWE auto's de dag van aanvang kenteken (dus jaar 2009) geldt als bezit/investering en die kalendermaand geldt alszijnde factuurdatum ook btw technisch gezien.
Als de dealer in 2008 factureerd dient de wagen ook in 2008 op kenteken te worden gezet.
Ik heb dat in 2000 ook bij de hand gehad en de blauwe brigade trapte hier niet in, dus praat uit eigen ervaring.
WEL kan je een gedeelte investerings aftrek, dus geen BTW, reserveren voor 2008 omdat je in 2008 (zie datum contract voor bestelling) de bus hebt besteld.
Ik zie graag jullie reactie.
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: dit jaar of volgend jaar

Bericht door Inbouwer »

Ik hou je op de hoogte, ik heb het afgesproken bij de dealer. Bus wil ik pas in 2009 op kenteken hebben, maar ik wil hem gerust betalen eind december 2008. :jump
Als ik hem in 2009 pas betaal dan kan ik pas aan het eind van het 1e kwartaal de btw verrekenen. :ikrij
Gebruikersavatar
broekhof
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 okt 2007, 17:28
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: dit jaar of volgend jaar

Bericht door broekhof »

Vorig jaar zei mij dealer dat ze een factuur uitschrijven op kenteken.
Dus zolang hij niet op kenteken staat kunnen ze volgens zeggen geen factuur uitschrijven :muur :muur
Ik heb er toen voor gekozen om hem in het begin van het volgende jaar pas af te nemen ivm de waarde als je weer in wil gaan ruilen.

Gr Coen
mark...
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 mar 2007, 10:09

Re: dit jaar of volgend jaar

Bericht door mark... »

Hallo

ik heb bij mijn eerste transporter een Pro forma factuur gevraagd en de btw het laatstekwartaal 2003 ingediend,bus is in 2004 geleverd.
Nu heb ik weer hetzelfde gevraagd,krijg in december een factuur en de bus begin januari en kenteken op 2009.

Gr
Mark
quercusgarden
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: dit jaar of volgend jaar

Bericht door quercusgarden »

Hoi Paddy,
Omdat ik in hetzelfde schuitje zit de vraag gesteld aan de belastingdienst.
Zij antwoorden simpel dat, indien je de factuur in 2008 krijgt en betaald, je over dat bedrag in dat jaar je de btw kan terugvorderen.
Je kan de auto dan in 2009 laten registreren.
Dit is ook het antwoord wat ik van de dealer kreeg.
Damy

Re: dit jaar of volgend jaar

Bericht door Damy »

Totdat je controle krijgt van een ambtenaar...zoals ik heb gehad.
De dealer kan zoveel zeggen maar hij hoeft zich niet te verantwoorden voor jouw administratie naar de fiscus. :bonk
quercusgarden
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: dit jaar of volgend jaar

Bericht door quercusgarden »

Totdat je controle krijgt van een ambtenaar...zoals ik heb gehad.
De dealer kan zoveel zeggen maar hij hoeft zich niet te verantwoorden voor jouw administratie naar de fiscus. :bonk
De verantwoording mag je inderdaad zelf doen.
Geeft alleen aan dat hier een eenduidig antwoord gegeven wordt.
Bij twijfel, schriftelijk laten bevestigen door de belastingdienst zodat eventuele discussie achteraf voorkomen kan worden.
Er blijkt helaas vaker verschil van mening te zijn bij de belastingdienst zelf.
paddy
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jun 2008, 22:58

Re: dit jaar of volgend jaar

Bericht door paddy »

beste weetjewellers ,,
bedankt voor jullie reactie's,, begrijp dat ik beter kan wachten tot 2009 maar dan moet ik tot april gaan wachten voor me btw teruggave,, en dat is voor mij nu juist erg aantrekkelijk om dat eerder terug te vangen .
het leven is moeilijk en bestaat uit keuzes maken :nuts :bifun :bifun
de gedachte dat de nieuwe t5 klaar staat bij de dealer in de garage en ik er niet mee weg kan doet me ook geen goed,
de t4 :T44EVER is immers ook al verkocht aan een particulier en die wil hem ook graag hebben, tevens heb ik dan de tijd in verband met vakantie om hem in te richten en af te bouwen,, side bars,folie op de ramen,navi,chrome deur grepen,enz enz
besluit is genomen volgende week rij ik t5, :T54LIFE foto's volgen uiteraard.
nogmaals bedankt voor de reactie's en een ieder succes, :jumpklap
Damy

Re: dit jaar of volgend jaar

Bericht door Damy »

Paddy,

Wees blij dat je eens per kwartaal aangifte moet doen....
Ons bedrijf moet dat maandelijks...ook al heb je alles nog uitstaan.. :ie
Plaats reactie