Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dat ging maar net goed...

vragen over de T5
Plaats reactie
Bartacus0001
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jun 2008, 14:45

Dat ging maar net goed...

Bericht door Bartacus0001 »

Hallo,

Ik heb sinds een week een T5 California waarop voor en achter parkeersensoren zitten.

Mijn werkkilometers rijd ik in een Volvo XC70 waar ook voor en achter parkeersensoren opzitten. Deze staan altijd aan tenzij ik ze uit wil zetten omdat iemand, bijvoorbeeld in een file, te dicht op mijn achterbumper zit. Als ik dan weer start staat alles automatisch aan.

Af en toe rijd ik ook wel eens 1 van de Passats die we hebben rijden en daar staan de sensoren ook altijd aan, zowel voor als achter.

Nu heb ik de afgelopen week al een paar keer gehad dat ik bij indraaien tijdens het parkeren bijna de voorkant van de Cali tegen een paal of muur heb gezet. Zonder dat de parkeersensoren begonnen te piepen.

Wat blijkt nu: ik moet als ik ga inparkeren eerst handmatig de voorsensoren inschakelen door een knop op het dashboard in te drukken. De achtersensoren worden automatisch ingeschakeld als ik in de achteruitversnelling inschakel. Is dat altijd zo en zo ja, waarom heeft Volkswagen een andere methode gekozen voor de Passat's dan bij de California. Het lijkt me niet erg consequent!?

Probleem is een beetje dat je gewend bent om zonder eerst de sensoren in te schakelen te parkeren en voordat je het weet het je schade aan de strak gespoten bumpertjes of erger.

Ik heb bij de dealer negevraagd of dit normaal is en daar moest het eerst in een eigen auto uitgeprobeerd worden of het daarbij ook zo was. Het bleek ook bij die auto zo te zijn. Bij navraag bleek dat het niet anders in te stellen is.

Wie weet wat de reden is om het zo te doen als het nu is en of het te veranderen is? Het gaat om een California 174 pk TDI comfortline van 2008.

Groeten,

Bart
SanderS
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 nov 2008, 15:06

Re: Dat ging maar net goed...

Bericht door SanderS »

Mijn bus heeft dat idd ook, en ik ben d'r niet kapot van! Heb ook liever dat ze automatisch aangaan aan de voorzijde.
Gebruikersavatar
Schildertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Dat ging maar net goed...

Bericht door Schildertje »

Heel vaag dit :nuts Bij mij gaan zowel de voorste als de achterste aan als ik 'm in zijn achteruit zet !
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
Bartacus0001
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jun 2008, 14:45

Re: Dat ging maar net goed...

Bericht door Bartacus0001 »

Dat gebeurd volgens mij ook wel, maar als ik daarna in z'n vooruit schakel en ik rijd weer naar voren en ik kom iets bij de voorbumper tegen, dan doen de sensoren in de voorbumper niks.

Kan jij dat eens proberen...? Wat gebeurd er dan? Wel voorzichtig doen, he...
Bartacus0001
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jun 2008, 14:45

Re: Dat ging maar net goed...

Bericht door Bartacus0001 »

Nu ik er zo over nadenk vind ik het alleen maar vreemder: waarom moeten je sensoren aan de voorkant gaan werken als je achteruit rijdt en gaan ze uit als je weer vooruit rijdt? :nuts
janvb
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:55
Locatie: schilde

Re: Dat ging maar net goed...

Bericht door janvb »

vooraan moet je zelf aanzetten omdat ze anders beginnen te piepen wanneer bumper tegen bumper staat in de file of aan de verkeerslichten
klinkt logisch denk ik
Gebruikersavatar
Schildertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Dat ging maar net goed...

Bericht door Schildertje »

Bartacus0001 schreef:Nu ik er zo over nadenk vind ik het alleen maar vreemder: waarom moeten je sensoren aan de voorkant gaan werken als je achteruit rijdt en gaan ze uit als je weer vooruit rijdt? :nuts
Allebei de sensoren worden ingeschakeld bij achteruitrijden en ze gaan vanzelf weer uit als je harder als 10 km/u rijd. Dat ze allebei tegelijk aangaaan vind ik zeker bij fileparkeren super handig....
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
Bartacus0001
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jun 2008, 14:45

Re: Dat ging maar net goed...

Bericht door Bartacus0001 »

Ik kwam er net achter dat als je inderdaad in zijn achteruitschakeld en bv inparkeerd en daarna weer in z'n 1 langzaam vooruit rijdt ze zowel voor en achter werken. Normaal gesproken zet ik de Caki echter nooit op de oprit maar rijd ik hem in 1 keer recht in een parkeervak tot aan de begroeing. En dan gaan de voorste sensoren dus niet werken. Ik denk dat ze bij VW er van uitgaan dat je doorgaans achteruit inpakeerd/file parkeerd. Als je rechtstreeks een parkeervak in rijdt moet je dus goed opletten dat je niet doorbonkt maar eerst de parkeersensoren inschakeld. Ik ben het een beetje onnozel vinden.

En in de file (in de XC70) heb ik vrijwel nooit dat iemand zo dicht op me komt staan dat mijn parkeersensoren achter gaan werken. De eerste die dat doet zal Janvb dan wel zijn :ikrij ;-)
janvb
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 nov 2007, 21:55
Locatie: schilde

Re: Dat ging maar net goed...

Bericht door janvb »

aansluiten is de boodschap...
Bartacus0001
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jun 2008, 14:45

Re: Dat ging maar net goed...

Bericht door Bartacus0001 »

Da's ook weer waar!
camper
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 nov 2008, 13:42

Re: Dat ging maar net goed...

Bericht door camper »

Schildertje schreef:Allebei de sensoren worden ingeschakeld bij achteruitrijden en ze gaan vanzelf weer uit als je harder als 10 km/u rijd.
Klopt als een bus. Lijkt me ook logisch zo.Ik hecht ook niet zoveel belang aan de voorsten.
Bij mijn weten kan je ze via de computer niet anders schakelen, tenzij ze evt altijd aanlaten staan, maar dan gaan ze soms werken als een moto je voorbij rijdt op de autostrade. Heb dit al eerder uitgetest.
Bartacus0001
Berichten: 57
Lid geworden op: 01 jun 2008, 14:45

Re: Dat ging maar net goed...

Bericht door Bartacus0001 »

Dat klopt, dat heb ik met de Volvo ook. NIet alleen met een moto, vaak ook met vrachtwagens.

Toch heb ik dat liever dan dat ik de sensoren zelf moet aanzetten. Hoe heb je dit uitgetest? Heb je de schakelkaar op een of andere manier doorverbonden?
Plaats reactie