Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Drukgroep
Drukgroep
Dag T4 rijders,
Sinds een aantal maanden hoor ik de agers van mijn drukgroep bij stationair draaien. Mijn koppeling is ook erg zwaar geworden en pakt helemaal bevenin op. Weten jullie wat er dan allemaal vervangen moet worden en wat de kosten hiervan ong zijn?+
Gaat om een BJ 2000, AXG motor, 150 pk
Fijne feestdagen nog en een gelukkig nieuwjaar.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Sinds een aantal maanden hoor ik de agers van mijn drukgroep bij stationair draaien. Mijn koppeling is ook erg zwaar geworden en pakt helemaal bevenin op. Weten jullie wat er dan allemaal vervangen moet worden en wat de kosten hiervan ong zijn?+
Gaat om een BJ 2000, AXG motor, 150 pk
Fijne feestdagen nog en een gelukkig nieuwjaar.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Drukgroep
Koppelingsplaat, drukgroep en lager en wat klein materiaal. Reken incluis montage op ca 1.000 EURO.

Groeten van Wim

- René
- Berichten: 5292
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Drukgroep
Mijn koppeling wordt 2 jan. vervangen.
150pk axg motor. Koppeling gaat ook zwaar. Spul maakt nog geen herrie.
koppelingsplaat
werkcilinder
drukgroep
druklager
Kosten ca 750 euro. incl. arbeidsloon en materiaal.
Grtzzzz
René
150pk axg motor. Koppeling gaat ook zwaar. Spul maakt nog geen herrie.
koppelingsplaat
werkcilinder
drukgroep
druklager
Kosten ca 750 euro. incl. arbeidsloon en materiaal.
Grtzzzz
René
Re: Drukgroep
Dag Rene,
Is dit ook spul die allemaal samen moet worden vervanger of zijn er ook optioneel andere dingen die gedaan moeten worden?
Is dit ook spul die allemaal samen moet worden vervanger of zijn er ook optioneel andere dingen die gedaan moeten worden?
Re: Drukgroep
Zo iets kan jij toch zelf? tenminste als ik zie wat je allemaal al gedaan heb aan je bussie ligt die bak er in een uurtje naastBerrie en Rene schreef:Mijn koppeling wordt 2 jan. vervangen.
150pk axg motor. Koppeling gaat ook zwaar. Spul maakt nog geen herrie.
koppelingsplaat
werkcilinder
drukgroep
druklager
Kosten ca 750 euro. incl. arbeidsloon en materiaal.
Grtzzzz
René


RUBBEREXPRESS
-
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
- Locatie: 't Veld
- Contacteer:
Re: Drukgroep
Ik weet niet waar je woont maar als dat omgeving amsterdam is moet je me even mailen.
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Drukgroep
@ Rene,
als ik je een tip mag geven,
laat je 2 massavliegwiel zeer goed controleren!
Komt vaker voor bij AXG-motoren dat die slechter worden, te veel speling krijgen.
Tuning heeft daar een negatief effect op...
als ik je een tip mag geven,
laat je 2 massavliegwiel zeer goed controleren!
Komt vaker voor bij AXG-motoren dat die slechter worden, te veel speling krijgen.
Tuning heeft daar een negatief effect op...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- René
- Berichten: 5292
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Drukgroep
Twee massa vliegwiel wordt aan een zeer nauwkeurig onderzoek onderworpen en bij twijfel vervangen. Is reeds mee besteld, en indien niet nodig gaat ie weer retour. Heb het spul toch openliggen dus...... Was ermee bekend, evengoed bedankt.
Garage zit in Wormerveer. Dus als je interesse hebt, dan kan ik je wel doorverwijzen hoor, geen probleem.
)
René
Garage zit in Wormerveer. Dus als je interesse hebt, dan kan ik je wel doorverwijzen hoor, geen probleem.
Als koppeling zwaar gaat, dan werkcilinder ( zit in de bak) vervangen. Als dan toch alles opelicht meteen alles controleren en bij twijfel vervangen. Bij de AXG motoren kan het om de motor heen erg druk zijn met slangen/stangen/leidingen en bedrading ( afhankelijk type uitvoering) Dus das niet echt lekker sluetelen hoor. Dan beter een 1.9 (td) die heeft veel meer ruimte om het blok heen.ossie38 schreef:Dag Rene,
Is dit ook spul die allemaal samen moet worden vervanger of zijn er ook optioneel andere dingen die gedaan moeten worden?
Ja, ik kan het wel zelf, maar ga met deze temperaturen niet op me rug liggen op straat, die tijd heb ik nu wel gehad. Enne, aan materiaal ben ik ook al zoiets kwijt, dus waarom zou ik dan zelf gaan sleutelen. ( hoewel ik het wel weer een uitdaging vind hoorbartt4 schreef:Zo iets kan jij toch zelf? tenminste als ik zie wat je allemaal al gedaan heb aan je bussie ligt die bak er in een uurtje naastBerrie en Rene schreef:Mijn koppeling wordt 2 jan. vervangen.
150pk axg motor. Koppeling gaat ook zwaar. Spul maakt nog geen herrie.
koppelingsplaat
werkcilinder
drukgroep
druklager
Kosten ca 750 euro. incl. arbeidsloon en materiaal.
Grtzzzz
René![]()

René
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Drukgroep



mij is overigens pas ter ore gekomen, dat er trainingen van LUK gegeven zijn, waarbij het nieuwste gereedschap gedemonstreerd is,
en hierbij werden naar het schijnt, ook meetinstrumenten gedemonstreerd om de speling van het 2 massa vliegwiel goed te kunnen beoordelen..
Ik heb het zelf niet gezien, dat gereedschap, maar meten is weten zegt men wel eens.. Maar ja, dat is natuurlijk ook geen garantie..
Enne inderdaad, met deze temperaturen is het niet echt prettig meer om een paar uur buiten te liggen sleutelen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Drukgroep
das waar tis frisjes gelukkig beschik ik over een lekekre ruime loods voor zulke klusjes. maar inderdaad als het in de prijs weinig uitmaakt zou ik het ook laten doen
RUBBEREXPRESS
Re: Drukgroep
Rene,
Ga je naar Autotop toe in Wormerveer.
Of een andere garage zelf ga ik altijd naar Autotop toe .
Groeten Clim.
Ga je naar Autotop toe in Wormerveer.
Of een andere garage zelf ga ik altijd naar Autotop toe .
Groeten Clim.
Re: Drukgroep
Berrie en Rene,
Als de koppeling zwaar gaat hoeft dat toch nog geen reden te zijn om hem te moeten vervangen,
De bus die ik nu 2.5 jaar heb daarvan gaat de koppeling veel zwaarder als bij de vorige bus van begin af aan, maar ze slipt niks, dus ik ben er maar vanuit gegaan dat het normaal is dat die bij de 2.5 TDI ACV standaard veel zwaarder gaat als bij de 1.9TD.
Als de koppeling zwaar gaat hoeft dat toch nog geen reden te zijn om hem te moeten vervangen,
De bus die ik nu 2.5 jaar heb daarvan gaat de koppeling veel zwaarder als bij de vorige bus van begin af aan, maar ze slipt niks, dus ik ben er maar vanuit gegaan dat het normaal is dat die bij de 2.5 TDI ACV standaard veel zwaarder gaat als bij de 1.9TD.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Drukgroep
zwaarder dan een totaal andere motor/koppeling is wat anders dan zwaarder dan normaal bij de zelfde auto.
Als ik me niet vergis heeft een 1900 een mechanische koppeling en de TDI een hydraulische, totaal niet vergelijkbaar dus....
Als ik me niet vergis heeft een 1900 een mechanische koppeling en de TDI een hydraulische, totaal niet vergelijkbaar dus....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Drukgroep
Dus roger je bedoeld dat een indicatie is dat de zaak aan zijn eind is dat het spul plotseling alsmaar zwaarder begint te werken. in de desbetreffende wagen.Roger B. schreef:zwaarder dan een totaal andere motor/koppeling is wat anders dan zwaarder dan normaal bij de zelfde auto.
Als ik me niet vergis heeft een 1900 een mechanische koppeling en de TDI een hydraulische, totaal niet vergelijkbaar dus....
Want zwaar heb ik die koppeling in de 2.5 TDI altijd al vinden gaan, maar als je vrachtwagen rijdt is dat dan ook weer als normaal te beschouwen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- René
- Berichten: 5292
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Drukgroep
Koppeling geeft zoveel stof in het koppelings huis dat de bewegende delen nu wel verstoft zullen zijn. Dit koppelingsplaat stof gaat echt overal tussen zitten. Had al problemen m,et startmotor, de ene keer vlot de motor rond draaien, de andere keer symptoom van lege accu. Nu kan het zijn dat de koppeling nog niet op is, maar omdat toch alles opengaat meteen maar alles bekijken en bij tijfel wordt alles vervangen. De werkcilinder zowieso, de rest is even afwachten. Dus als het tegenzit ca 750, als het meevalt veeeeeeeellllll minder.
René
René