Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nachtverwarming

vragen over de T4
Plaats reactie
peje
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 jan 2009, 15:15

nachtverwarming

Bericht door peje »

hallo, ik sta op het punt om en t4 2.5 tdi van 1996 te kopen. De verkoper heeft mij gezegd dat er een nachtverwarming in zit, maar is dit zo? Er staat wel een klokje op het dashboard maar ik heb juist bij het door lezen van het forum gevonden dat deze pas werkt bij 5graden cel.
Is dit ook zo of is dit toch een volwaardige nachtverwarming die je met een timer kan in tellen?


alvast bedankt en het is echt wel een tof en interesant forum.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: nachtverwarming

Bericht door Leo45 »

Je haalt twee dingen door elkaar, een zuheizer die het motorblok verwarmd als de buitentemperatuur onder de 5 graden is en je motorkoelwater onder de 75 graden, die zit erin zodat de boel bij lopende motor sneller warm word.
Dan heb je ook nog een standkachel, die heeft een klokje en werkt volledig onafhankelijk van de motor, vaak ook voorzien van een tweede accu omdat zo'n ding nogal wat stroom trekt en je toch de volgende dag weg wil.
Als je het goed bekijkt heb je dan 3 kachels.
- zuheizer op de motor
- standkachel onafhankelijk van de motor met eigen schakelklok
- en natuurlijk de standaar verwarming die alleen wat opleverd als de motor warm genoeg is.

is het zo wel duidelijk??

groetjes

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: nachtverwarming

Bericht door laurens »

het verschil is mij duidelijk maar het is mij nog nooit duidelijk geworden hoe die zuheizer nu precies werkt.
ik heb al wel eens gezocht op het forum maar ben er nog steeds niet achter
is er iemand die dat eenvoudig kan uitleggen?
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: nachtverwarming

Bericht door Leo45 »

Helaas in het duits maar toch met de tekeningen erbij:
http://www.t4-wiki.de/wiki/Zuheizer

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: nachtverwarming

Bericht door Roger B. (11)61 »

Zuheizer of koelvloeistof bijverwarming

het is een eberspächer D3WZ dat is een koelvloeistofstandkachel (voor motorverwarming en daarbij interieurverwarming)

Hoe werkt zo'n ding?

Het apparaat bestaat uit een verbrandingskamer met daaromheen een spiraalleiding waar de koelvloeistof van je motor doorheen gepompt wordt.
In de verbrandingsruimte zitten wat sensoren die temperatuur, de vlam enz controleren, een combinatiebougie (gloeistift die ook kan vonken) en een injector voor de brandstof

Een ventilator blaast lucht door de verbrandingskamer om deze te vullen met schone lucht
De gloeistift gaat gloeien
dan gaat het brandstofpompje (pulserens membraanpompje) lopen en wordt er brandstof via de injector in de verbrandingsruimte gespoten.
Dan gaat het bougie deel van de combinatiebougie vonken en het brandbare mengsel in de kamer ontbrandt.

De kachel wordt brandende gehouden door de gloeibougie, de ingeblazen lucht en de ingespoten brandstof juist op elkaar af te stemmen.

De verbranding geeft warmte af aan de koelvloeistof en de circulatiepomp pompt deze door de motor.

In de T4 wordt deze kachel alleen als bijverwarming gebruikt, de kachel gaat automatisch aan als de buitentemperatuur onder de +- 4 graden zit, de motor kouder is dan 75 graden en de motor gestart is.

Met een ombouwsetje van eberspächer kun je er een tijdschakelaar (of afstandbediening) op aansluiten en de kachel ook aansturen zonder dat de motor loopt, je sluit dan ook wat draden bij je kachelventilator aan en je interieur wordt samen met je motor voor de rit al opgewarmd.

De meeste T4's zijn volgens mij overigens ZONDER bijverwarmer geleverd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: nachtverwarming

Bericht door Roger B. (11)61 »

peje schreef:hallo, ik sta op het punt om en t4 2.5 tdi van 1996 te kopen. De verkoper heeft mij gezegd dat er een nachtverwarming in zit, maar is dit zo? Er staat wel een klokje op het dashboard maar ik heb juist bij het door lezen van het forum gevonden dat deze pas werkt bij 5graden cel.
Is dit ook zo of is dit toch een volwaardige nachtverwarming die je met een timer kan in tellen?
Als ie een klokje heeft is het waarschijnlijk OF een achteraf ingebouwde standkachel (al dan niet op het koelsysteem aangesloten) OF een omgebouwde bijverwarmer, die werkt dan automatisch bij lopende motor, buitentemp onder pakweg 4 graden en koelvloeistoftemp van minder dan 75 graden EN wanneer je wil via het klokje.

Nachtverwarming vind ik een vreemde term, ik zal je uit de droom helpen, een hele nacht (10 uur) red ie waarschijnlijk niet op een accu (zeker niet met de aanjager erbij) maar daarnaast kun je via het klokje als ik me niet vergis maximaal 2 uur geloofik inschakelen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: nachtverwarming

Bericht door kroonhome »

Beste Laurens,

Mijn T4 is voorzien van een Zuheizer, dit is een bij verwarmer (koelvloeistof) voor de motor welke in actie komt onder ca. 4 graden celsius buiten temperatuur bij een koude motor en schakelt weer af als de motor op bedrijfs temperatuur komt. De Zuheizer werkt op de diesel uit de brandstoftank en alleen als de motor ook draait. De uitlaat van de Zuheizer zit voor het rechter voorwiel. De bedoeling is van de Zuheizer dat de motor snel op temperatuur komt zodat slijtage en schadelijke uitlaatgassen beperkt blijven, bijkomend voordeel is dat er snel warmte in de kabine is via de normale verwarming. Brandstof besparing zal er waarschijnlijk niet zijn.

Het is mogelijk middels een ombouw setje de Zuheizer om te bouwen tot standkachel (ik neem aan dat dit bedoeld wordt met nachtverwarming). Hiervoor is een schakelklok, koelvloeistof pomp en waarschijnlijk een extra accu e.d. nodig naast enkele aanpassingen in de elektronica (aanjager van de verwarming buiten het contact om aansturen). Via de schakelklok of afstand bediening kan de standverwarming zelfstandig gestart worden, los van de motor.

De standkachel voor het camper gedeelte is weer een andere, dit is een luchtverwarmer welke ook op diesel loopt en is bedoeld voor het camper gedeelte tijdens koude avonden bijvoorbeeld (werkt geheel onafhankelijk van het motor gedeelte en op de camper accu).

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is...

Groetjes,
Arjan
:driveT5 T4 wijsneus
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: nachtverwarming

Bericht door pluuke »

Kijk eens hier (ook plaatjes): (uitleg was al heel duidelijk natuurlijk)
http://www.standkachels.com/
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie