Ik heb een t4 2.5 tdi 102 pk ( 270000 km). Af en toe bij koude start hoor ik geklapper bij de multiriem, als ik gas geef dan is het over. Ben bij een universeel garage langsgeweest en die zei dat het de automatische spanner kan zijn. Voordat ik het laat vervangen, kan het wat de garage zegt, of is er iets anders aan de hand. Multiriem is 20000 km en de spanner is 90000 km geleden vervangen.
Groetjes, Mevlut
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Spanner multiriem
- Multivan Generation
- Berichten: 33885
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Spanner multiriem
De spanner kan goed het geval zijn;
er zijn namelijk verhalen bekend dat de interne lagering van de spanner niet goed meer werkt.
Wees blij dat je er op tijd bij bent![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
er zijn namelijk verhalen bekend dat de interne lagering van de spanner niet goed meer werkt.
Wees blij dat je er op tijd bij bent
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Spanner multiriem
Kan ook je vliegwiel poulie zijn die kapot aan het gaan is.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Spanner multiriem
de spanner kost iets meer dan 80 euro als ik me niet vergis, en met wat krachttermen is die ook wel zelf te vervangen (komt er wat lastig bij)
De pulley is iets duurder, dacht 160 ex en dan moet je speciaalgereedschap hebben om de boel te blokkeren (moet ERG stevig vastgezet worden, en altijd bout ne diamantschijfje vervangen als je het loshaalt)
Ik zou de riem er even aftrekken, dan voelen of je speling op de pulley voelt, en als dat niet zo is even beginnen met de spanner.
De pulley is iets duurder, dacht 160 ex en dan moet je speciaalgereedschap hebben om de boel te blokkeren (moet ERG stevig vastgezet worden, en altijd bout ne diamantschijfje vervangen als je het loshaalt)
Ik zou de riem er even aftrekken, dan voelen of je speling op de pulley voelt, en als dat niet zo is even beginnen met de spanner.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Spanner multiriem
Bedankt voor de reacties. Pim bedoel je met vliegwiel de trillingsdemper, deze is 40000 km geleden vervangen.
Groetjes, Mevlut
Groetjes, Mevlut