Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verstuivers uitbouwen

vragen over de T5
Plaats reactie
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Verstuivers uitbouwen

Bericht door ozkaynar »

Hoi weet iemand hoe je het beste de verstuivers kan uitbouwen in een t5 174pk (is het moeilijk)? Ik moet nieuwe verstuiver pakkingen plaatsen, omdat de verstuivers lekken en brandstof terug laten lopen naar de tank waardoor ik lang moet doorstarten 's morgens.

mvg,
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Verstuivers uitbouwen

Bericht door Pim 328 »

Dan moet je het front in service zetten.
Inlaat spruitstuk eraf halen , klepdeksel demonteren.

Daarna de tuimerlaars eraf die de verstuivers aansturen.
Hierna kun je bij de boutjes van de verstuivers, deze losdraaien. ps waarschijnlijk krijg je er 1 niet uit en hiervoor zal de nokkenas eruit moeten.

Verstuivers met speciaal gereedschap eruit halen heb je dit gereedschap niet dan kun je het vergeten. deze zitten namelijk behoorlijk vast.

Heb je ze er uit dan zul je nieuwe afdicht ringen moeten monteren (setjes zijn bij de dealer te krijgen).
Tevens het gat waar de verstuiver in zit met heel fijn schuurpapier polijsten, niks naar onder laten vallen in de cilinder.

Hierna moet je verstuivers met speciaal gereedschap weer in de kop vastzetten, deze moeten onder een bepaald hoek staan anders kunnen ze kapot gaan.
Bouten met juiste moment vast draaien en met hoek verdraaiing
Tevens daarna de hoogte instellen van de slag die de verstuiver maakt, is dit niet het goede dan kan een verstuiver door in klepdeksel slaan.

Dus al met al geen klus voor een amateur.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Verstuivers uitbouwen

Bericht door edjeraketje »

De afdichtringen kosten € 22 ex per stuk en dat maal 5. Dan nog de uren en dan kassa!!!
Suc6
Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: Verstuivers uitbouwen

Bericht door ozkaynar »

Ja ik weet het die afdichtingen heeft mij 118 euro gekost. Ik laat het toch maar door de dealer doen het is een moeilijke klus.

Bedankt voor de informatie.

mvg
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Verstuivers uitbouwen

Bericht door pieters »

Hey pim,

Nog een vraag.

Hoe kunnen verstuivers nu brandstof terug laten lopen als het alleen om de afdichting in de kop gaat?
Zie ik het verkeerd of is er eigenlijk wat anders aan de hand dan dat ik lees?

En nog een hoe zet je een front in service?

bedankt alvast
ozkaynar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 aug 2007, 21:30

Re: Verstuivers uitbouwen

Bericht door ozkaynar »

Vraag mij ook niet waarom. Maar ik heb van mijn dealer vernomen dat dat het probleem was van mijn doorstarten 's morgens.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Verstuivers uitbouwen

Bericht door Pim 328 »

Dit komt doordat de verstuivers door de rubber afdicht ringen lichtjes kunnen bewegen in de kop dit is een fractie van een mm, doordat deze bewegen schuurt de ijzeren rand van de verstuiver lichtjes in het aluminium van de kop. waardoor de kop licht ingeneden wordt. Hierdoor ontstaat meer ruimte en op een begeven moment zoveel dat de diesel terug kan lopen zodat de auto heel slecht start.

Front in service zetten doe je doormiddel de kapjes los te halen bij de mistlampen, de kapjes die iets hoger zitten en bij een niet multivan bumper ook de kap waar je kenteken plaat op zit, Dan kun je in totaal 10 13ers zien zitten, deze los draaien en in de onderste plaatsen aan elke kant 2 geleiders erin zetten. Tevens boven op nog aan elke kant 2 10ers losdraaien deze zitten vast op het zijscherm (langs de accu en de andere kant)
Wielkuip aan de voorzijde loshalen en achter de wielkuip zitten ook nog 2 10ers verborgen aan elke zijde 2.
Motoronderplaat verwijderen dan kun je aan de onder kant nog 3 torx 30 boutjes zien.

Als di allemaal los is kun je het front naar voren halen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Verstuivers uitbouwen

Bericht door pieters »

Hallo Pim,

Hartelijk dank voor je uitleg. Duidelijk.
Plaats reactie