Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetkatvervanger

vragen over de T4
Plaats reactie
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Roetkatvervanger

Bericht door Harm »

M'n busje heeft vandaag zijn APK-keuring gehad (+ grote beurt en vervangen distributieriem met alles er op en er aan).
Nu blijkt dat de uitlaat helemaal nog OK is behalve waar het voorste ophangpunt op de uitlaatbuis is gelast, bij de bocht direkt na de roetkat. Hier moet ik binnenkort wat aan doen.

Zijn er tips waar ik eventueel een roetkatvervanger kan bestellen? Ik heb er via de zoekfunktie hier en Google een paar gevonden van RVS met prijzen van 150 - 190 Euro.
Zijn er ook goedkopere katvervangers te koop, wat mij betreft van standaard uitlaatmateriaal?

Het betreft een 75kW TDi ACV, verlengde versie.
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Roetkatvervanger

Bericht door Dirk/970 »

Hoi Harm,
Zie dit topic en volg deze link. Zoek naar uitlaten - Volkswagen - 2.5TDI, daar staat een katvervanger met demper tussen.
(Geen binding met bedrijf)
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: Roetkatvervanger

Bericht door Wim T4 935 »

Mijn garage heeft daar gewoon een plaatje overheen gelast. :nouwatkostdat Helemaal gratis onder "garantie" ondanks dat ik de bus al ruim 3 jaar in bezit heb. Hulde aan Ed, zo blijf je blij :ikrij
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Roetkatvervanger

Bericht door Harm »

Bedankt voor de tips.

Ik had deze website ook al gezien, echter alleen gekeken onder "Alle T4" of zoiets. Daar stonden volgens mij alleen de 2,4 liter T4 uitlaatonderdelen.

Het feit dat dit uitlaatonderdeel lek is, geeft bij vervanging gelijk eens de kans om te kijken hoe het rijden bevalt zonder roetkat. Repareren van het lek zou altijd nog kunnen.

Moet ik voor de flensverbinding aan de voorkant ook nog een speciale pakking bestellen? Weet iemand dat?
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Roetkatvervanger

Bericht door j.d.hukema »

Ik zou de roetkat er onder uit halen.Sinds ik dat gedaan heb loopt hij veel beter en is hij zuiniger.
Verschil in kosten verdien je door zuiniger rijden weer terug.

Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
jordydereus

Re: Roetkatvervanger

Bericht door jordydereus »

ik heb gelast !

Afbeelding
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Roetkatvervanger

Bericht door Harm »

Ik heb vandaag de katvervanger van R. S. Parts ontvangen. Pinkstermaandag per mail besteld, 's avonds al een bevestiging en vandaag in huis.

Ik heb vanavond de bus eens op de bokken gereden om te kijken hoe het eruit ziet en of ik de bevestiging van het roetkatgedeelte los kan krijgen.

De drie bouten/moeren van de flensverbinding lijken me moeilijk los te krijgen. Ik heb de onderste geprobeerd te lossen maar met geen mogelijkheid. Deze kan ik eventueel nog wel wegslijpen, de twee bovenste echter niet.

Is er nog een truc voor om de voorste bevestigingsmoeren los te krijgen? Ik heb ze eerst maar eens een paar maal met WO-40 ingespoten, hopende dat dit straks helpt. Wie weet raad?
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: Roetkatvervanger

Bericht door gait »

is dit een goed passende vervanger zonder demper? En is dit rvs?
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Roetkatvervanger

Bericht door Harm »

Of hij goed past weet ik pas wanneer ik de oude pijp eruit heb.

Dit is een vervanger met een demper op de plaats van de roetkat, niet van RVS. Maakt bij mij wel een goede indruk.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Roetkatvervanger

Bericht door rick_k »

Die pijp die jullie katvervanger noemen is gewoon de voorpijp van een 2.4 diesel. Die heb ik 3 jaar geleden nog gewoon bij de dealer gehaald. Verder is de uitlaat van een TDI indentiek aan die van een 2.4 diesel. Zelfde diameter alleen de downtube is anders.

mvg Rick
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Roetkatvervanger

Bericht door Harm »

Zo, afgelopen weekend de katvervanger erop gezet en gisteren nog een nieuwe verbindingsmof tussen de katvervanger en het tweede demper-gedeelte. Deze verbinding was ook redelijk verrot en heb ik er maar tussenuit geslepen. Deze mof was overigens met 12,50 Euro bij de kwik-fit bijna de helft goedkoper dan precies hetzelfde onderdeel bij Brezan.

De motor van m'n bus voelt nu een stuk losser aan en hij trekt ook wat beter in het ondergebied. Nu nog hopen dat het verbruik ook nog wat minder wordt. De roetkat zelf zag er nog aardig goed uit, alleen was het gaatjesoppervlak van het keramische blok aan de motorzijde circa 50% verstopt.
Plaats reactie