Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

1y motor

vragen over de T4
Plaats reactie
joannes
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jan 2008, 13:16

1y motor

Bericht door joannes »

ik stel hier voor mensen die thuis in dieselmotoren meschien een rare vraag ik kan een 1y motor kopen waar een turbo en een dikkere koppakking en zou daar door meer pk hebben met een turbo begrijp ik maar met een dikkere koppakking zou meer lucht krijgen wie weet daar een antwoord op gr joan venlo
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: 1y motor

Bericht door bartt4 »

denk dat ze met dikkere koppakking een stalen versie bedoelen. de eerste 1y motoren dus zonder turbo origineel hadden kurkachtige koppakkings. de abl (met turbo) hadden al stalen pakking. Blokken zijn inprincipe verders identiek alleen de eerste 1y motoren hadden nog geen olie sproeiers onder de zuigers voor verkoeling en de abl wel. Zelf ook van 1y een abl gemaakt. Was test of het zou werken en kwam er achter dat in principe de motoren 99% zelfde zijn. Wat ook kan is dat door de dikkere koppakking (compressie dus lager) jeje turbo druk verder omhoog kan draaien en met combinatie van meer diesel (roetstop verder in draaien) zorgt voor meer vermogen. verlaag je je compressie niet en een tehoge turbo druk dan smelten je zuigers op gegeven moment. Ga je flink opschroeven adviseer ik je wel olie koeler te gaan monteren ivm de hogere temp en belasting
RUBBEREXPRESS
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: 1y motor

Bericht door rick_k »

Een dikkere koppakking bij een turbo doe je om de compressie te verlagen. Als je namelijk een turbo tegen een atmosferisch blok aanschroef, kan het zijn dat door je laaddruk van je turbo je koppakking er van tussen gaat.

Als je de compressie verlaag, kan je motor meer hebben qua laaddruk omdat je de krachten op materiaal verklein.

Ja, ik loop genoeg te klooien met turbos...

Klein voorbeeldje:

PSA diesel
Type: XUD 7 (de 1769 cc lange slag diesel van de Pug 205)
Compressieverhouding: 1:23
Nm/pk: 110/60

Type: XUD 7 t
Compressieverhouding: 1:21,5
Nm/pk bij 0,7 bar turbodruk: 157/78


Dus waar het op neerkomt is dat je de compressieverhouding "omlaag" brengt zodat je de piekbelasting van de motor lager maakt en dus een langere levensduur krijg.

Turbo's rulez...

mvg Rick
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: 1y motor

Bericht door bartt4 »

compressie van 1y en abl is extact zelfde. tuurlijk kan het wel zijn dat ze het blokje verder gekieteld heben
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie