Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppakking vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
vw#54
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2009, 13:32

koppakking vervangen

Bericht door vw#54 »

Ik ben m'n blok ( t4, 2.4 D, 1992, 5 cylinder, aab blok) aan het demonteren vanwege lekke koppakking, maar nu krijg ik de krukaspoelie met geen mogelijkheid los, zonder de hele boel te verdraaien ( ik heb op verschillende plaatsen markeringen aangebracht om hem "op tijd "te laten staan) vraagbaak geeft daarover niets aan dan 4 inbusbouten. Is daar misschien een foefje voor?
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: koppakking vervangen

Bericht door Endebendebus »

Hoi,
Ik heb dat ook eens moeten doen; de centrale krukasbout zit erg vast, bij vw hebben ze een blokkeergeval op de starterkrans. Ik heb destijds een tweede man een grote schroevendraaier (platte) tussen de tanden van de starterkrans laten houden en met een goede dop en een stuk pijp kreeg ik hem wel los. Je moet deze vervangen en ook het plaatje onder de bout.
Verder herinder ik me vooral het aandraaien van de kopbouten, dat was best heftig!! :nuts
Suc6 best een pittige klus
Groeten Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: koppakking vervangen

Bericht door Duveltje-77 »

goeiedag eem

voor trillingdemper is een aparte sleutel in de handel
zie t4 wiki zahnriemwechsel succes
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
vw#54
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 feb 2009, 13:32

Re: koppakking vervangen

Bericht door vw#54 »

Heb de kop eindelijk los.
Maar nu krijg ik de nokkenaspoelies niet los. Zijn daar weer speciale gereedschappen voor?
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: koppakking vervangen

Bericht door bartt4 »

nokken as blokkeren stripje in de nokkenas te doen van ongeveer 5 mm dik en dan moer los draaien en polie tik geven met hamer en dikke drevel. meestal schrikt die wel los dan
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: koppakking vervangen

Bericht door Harry62 »

Bij de oude golfjes diesel kon je altijd een steeksleutel 14/15 in het sleufje van de nokkenas steken.
Weet niet of dat bij de T4 ook werkt
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: koppakking vervangen

Bericht door bartt4 »

Harry62 schreef:Bij de oude golfjes diesel kon je altijd een steeksleutel 14/15 in het sleufje van de nokkenas steken.
Weet niet of dat bij de T4 ook werkt
dat kan inderdaad ook ik zelf gebruik altijd een oude ingekorte banden lepel. Zo nu en dan moet je wat maken om iets los te krijgen. :knipoog :werkaanT4
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie