Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

start/stationair probleem

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

start/stationair probleem

Bericht door timm 908 »

hoi,
ik hoop wat advies te kunnen krijgen van de mede busjesmannen :lach

Mijn T4 2,4 van 95 heeft (nog steeds :muur ) problemen met het stationair lopen na het starten.
Het lijkt alsof dat hij blijft voorgloeien.(waardoor de dynamo zware belasting doet op de motor?) ik heb ondertussen de sensor die het gloeigedeelte aanstuurd vervangen, maar geen resultaat.
Als ik de bus start loopt hij echt veel te langzaam, zogauw ik echter de start relais(102) eruit trek dan loopt ie na een paar seconden wel normaler stationair.
Weet iemand wat deze relais nog meer aanstuurd?(RELAIS 102). Mijn garage houder vermoed dat misschien ook de brandstofpomp hiermee geregeld wordt??
Heeft iemand anders een duidelijk electrisch schema voor mij?(ik heb wel een boek maar dat is ingescand en niet duidelijk helaas) :groteogen
Heeft de andere temp sensor ook iets te maken met het start systeem?

Het vreemde is dat de motor temperatuur helemaal geen verschil maakt. Namelijk als de motor warm is en normaal stationair loopt en ik em opnieuw start(MET relais erin dus) hij weer te langzaam loopt.... :muur

Wie heeft er nog tips waar ik het moet zoeken?
Heb al een heleboel gedaan/vernieuwd :werkaanT4 ondertussen...weet t ff nie meer :ie
- Nieuwe olie + filter
- Nieuw brandstof filter
- Olie reiniger
- brandstof reiniger
- nieuwe distr riem en snaren
-Nieuwe temp sensor van het gloei systeem, de bovenste dus)



Alvast heeeeeel erg bedankt voor het meedenken!(of het schema) :yes

T4 groet :T44EVER

Timm 908
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: start/stationair probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

misschien denk ik wel veel te simpel.... zou je relais 102 niet de boosdoener kunnen zijn?

woont er een (wjwér) T4 rijder met 2,4 in de buurt wiens relais je even kunt proberen?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: start/stationair probleem

Bericht door timm 908 »

nee helaas, mijn oom heeft ook een t4 2.4 en heb zijn relais ook al geprobeert maar helpt niks helaas :muur
bedankt voor het meedenken! :yes

snap het ook niet meer hoor :muur

T4 groet

Timm 908
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
peter123
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 feb 2008, 19:10

Re: start/stationair probleem

Bericht door peter123 »

Hallo Timm

En als je jou relais 102 bij je oom in de bus doet werkt het dan wel goed? Hiermee kun je de relais testen, anders kun je nog proberen om de zekeringkast te verwisselen om te testen misschien dat hier de euvel in zit?
geluk met het zoeken.
mvg Peter
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: start/stationair probleem

Bericht door dijk »

Hoi Timm,

Relais 102 blijft afhankelijk van de temp. vd motor behalve het voorgloeien na het starten ook nog
een paar minuten nagloeien, dat ie daarbij met koude motor toch meerdere amperes wegtrekt verklaart het lager stationair lopen, maar hoeveel toeren maakt ie dan in jouw geval?
Wat gek dat ie met warme motor precies hetzelfde doet, idd bedrading?
Stuurt de temp.gever het relais wel aan?
Als hij zovéél minder toeren gaat maken dat ie bijna afslaat denk ik dat je dít probleem eerder moet gaan zoeken in de afstelling van de brandstofpomp, zal niet de eerste keer zijn dat er zomaar lukraak aan is
geschroefd, ik spreek uit ervaring, heb 't al eens meegemaakt.

Ik zag in jouw andere topic een bericht van Peter 111 met een mooi schema met ook het gloeirelais.

Groeten Marcel
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: start/stationair probleem

Bericht door timm 908 »

Wat is het toch een fijne club :wjw :yes blij dat er mensen met me meedenken met dit vage probleem!
dijk schreef:Hoi Timm,

Relais 102 blijft afhankelijk van de temp. vd motor behalve het voorgloeien na het starten ook nog
een paar minuten nagloeien, dat ie daarbij met koude motor toch meerdere amperes wegtrekt verklaart het lager stationair lopen, maar hoeveel toeren maakt ie dan in jouw geval?
Wat gek dat ie met warme motor precies hetzelfde doet, idd bedrading?
Stuurt de temp.gever het relais wel aan?
Als hij zovéél minder toeren gaat maken dat ie bijna afslaat denk ik dat je dít probleem eerder moet gaan zoeken in de afstelling van de brandstofpomp, zal niet de eerste keer zijn dat er zomaar lukraak aan is
geschroefd, ik spreek uit ervaring, heb 't al eens meegemaakt.

Ik zag in jouw andere topic een bericht van Peter 111 met een mooi schema met ook het gloeirelais.

Groeten Marcel
Ik begin eigenlijk ook steeds meer te vermoeden dat het de brandstofpomp wel moet zijn. Maar dat de relais ALTIJD even doorgloeit dat wist ik niet dus dan hoef ik het (nu dus na vervangen) niet in de aangever sensor te zoeken.
De exacte toerental(len) weet ik niet, heb helaas geen toerenteller.

Maar even het volgende dan he:
kan de brandstofpomp dan zoveel invloed hebben en hoe kan het dan dat hij na een tijdje wel normaler tempo stationair loopt? Plus wat ik dan niet snap waarom loopt ie na relais eruit trekken wel na tijdje wat sneller? of maakt het doorvoorgloeien bij een "gezond afgestelde"motor dan niet uit? hij neemt natuurlijk behoorlijk wat ampere toch?
en het valt me op dat het niet een constante snelheid is als hij "goed/beter" stationair loopt. soms valt hij toch nog ineens weer terug naar te langzaam, viel me vandaag op(zonder relais voor de duidelijkheid) :muur

Weet niet of het normaal is of eventueel door een ontregelde brandstofpomp kan komen maar als ik het gas intrap, zeg maar verder als 3/4 dan rookt ie ook best wel een beetje, zwarte rook dus.
Stel het is de afstelling van de pomp. :werkaanT4 :nouwatkostdat en is er een WJW-er in Friesland die dat voor me kan controleren en afstellen?

kortom: vragen, vragen, vragen :bonk

Wel erg fijn dat jullie met me meedenken!! :jumpklap

P.s: komen jullie allemaal zo weinig in Friesland of zo? :bifun zie heel veel T4's en T5's maar zelden MET sticker :driveT4

:T44EVER groet!

:ikrij Timm 908 :ikrij
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: start/stationair probleem

Bericht door Egbert&Manon »

We zijn ten oosten van Sneek te vinden.

Staat je brandstofpomp wel op tijd?


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: start/stationair probleem

Bericht door bartt4 »

Ik ben in akkrum te vinden. Kan en mag al tijd wel ff langs rijden kijken we eens ff wat we kunne ondekken.
Bij echte problemen ga ik altijd naar oudehaske toe daar zit een handige diesel monteur
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: start/stationair probleem

Bericht door timm 908 »

bartt4 schreef:Ik ben in akkrum te vinden. Kan en mag al tijd wel ff langs rijden kijken we eens ff wat we kunne ondekken.
Bij echte problemen ga ik altijd naar oudehaske toe daar zit een handige diesel monteur
Super :toppie zou graag eens kennismaken en inderdaad 2 zien meer als 1. :werkaanT4
En Akkrum is niet zover van mij vandaan :driveT4

Ontmoet ik ook eens een WJW-er in real-life haha :bifun

:T44EVER groet

:ikrij Timm908 :ikrij
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Plaats reactie