Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Camber
Camber
Is die (vóór) alleen mbv uitlijnapparatuur af te stellen ?
Vindt mijn bus veel negatieve camber hebben (op het oog).
Wielen staan aan bovenzijde naar binnen.
Vorige set banden was aan binnenzijde ook verder afgesleten dan aan buitenzijde.
Is de wielvlucht standaard eigenlijk al negatief ?
Verandert deze ook bij het verstellen van de toriesvering ?
Vóór zou de bus wat mogen zakken, zou mooi zijn als de camber daarmee ook meteen meer neutraal wordt....
Vindt mijn bus veel negatieve camber hebben (op het oog).
Wielen staan aan bovenzijde naar binnen.
Vorige set banden was aan binnenzijde ook verder afgesleten dan aan buitenzijde.
Is de wielvlucht standaard eigenlijk al negatief ?
Verandert deze ook bij het verstellen van de toriesvering ?
Vóór zou de bus wat mogen zakken, zou mooi zijn als de camber daarmee ook meteen meer neutraal wordt....
Laatst gewijzigd door pluuke op 10 jun 2009, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Pascal-141
- Berichten: 10828
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Camber
Camber veranderd niet bij verlagen (bij de T4) , heb dat al enkele malen bij verlagen/verhogen van ee T4 laten nakijken (wieluitlijning) en dat bleef altijd OK .pluuke schreef:Is die (vóór) alleen mbv uitlijnapparatuur af te stellen ?
Vindt mijn bus veel negatieve camber hebben (op het oog).
Wielen staan aan bovenzijde naar binnen.
Vorige set banden was aan binnenzijde ook verder afgesleten dan aan buitenzijde.
Is de wielvlucht standaard éigenlijk al negatief ?
Verandert deze ook bij het verstellen van de toriesvering ?
Vóór zou de bus wat mogen zakken, zou mooi zijn als de camber daarmee ook meteen meer neutraal wordt....
Een 150PK versie heeft wel een meer negatieve camber dan een andere T4 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Camber
Hmm...da's jammer.Pascal-141 schreef:Camber veranderd niet bij verlagen (bij de T4) , heb dat al enkele malen bij verlagen/verhogen van ee T4 laten nakijken (wieluitlijning) en dat bleef altijd OK .
Hé....is dat vanwege de hogere bochtensnelheden ???Pascal-141 schreef:en 150PK versie heeft wel een meer negatieve camber dan een andere T4 .
![fun :bifun](./images/smilies/bigfun.gif)
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Camber
Lekker zo laten Pluuke.
Bij Negatief camber is je bochtengedrag beter. Zeker met zo'n zware camper met hoog zwaartepunt en 150pk aan boord.
berrie
Bij Negatief camber is je bochtengedrag beter. Zeker met zo'n zware camper met hoog zwaartepunt en 150pk aan boord.
berrie
Re: Camber
Ja, inderdaad.
Nou, rij toch als een oud wijf op het ogenblik, nieuwe banden hè......daar zijn we nog zuunig op
Als ze half afgesleten zijn gaat het pedaal waarschijnlijk wel weer wat dieper
Richting einde levensduur zijn ze dan aan binnenzijde wel glad, dat terwijl ze in het midden van het loopvlak nog niet op de slijtgrens zitten.
Nou, rij toch als een oud wijf op het ogenblik, nieuwe banden hè......daar zijn we nog zuunig op
![fun :yes](./images/smilies/yes.gif)
Als ze half afgesleten zijn gaat het pedaal waarschijnlijk wel weer wat dieper
![fun :yes](./images/smilies/yes.gif)
Richting einde levensduur zijn ze dan aan binnenzijde wel glad, dat terwijl ze in het midden van het loopvlak nog niet op de slijtgrens zitten.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: Camber
Patric, misschien een rare vraag, wat gebruik je als bandenspanning? Je zegt binnen zijde behoorlijk afgesleten en midden nog voldoende profiel. Ik zit standaard op 4 Bar.
Lammert
Lammert
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. ![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
Re: Camber
Ha !
Da's idd een goeie vraag.
Speelt nl. veelvuldig door mijn kop, of de bandenspanning wel goed is.
Aan de originele bandenspanningssticker in de deursponning heb ik niks, hierop staan uiteraard alleen de standaardbanden aangegeven.
![Afbeelding](http://i123.photobucket.com/albums/o293/pluuke/DSC00213.jpg)
Heb als enige referentie dat de bandenspanning lager wordt als de band breder wordt.
Er ligt 225x45-18 op. Bandenfabrikant geeft ook geen uitkomst.
Ik las laatst dat Bart (toch redelijk bij op bandengebied dacht-ik !) tegen iemand zei : "hou hem maar tegen de maximale bandspanning aan".
Deze is 3,4 van deze band.
Weet het eigenlijk dus niet, en wat ik daarom dan maar doe, is op de knietjes en voor op de band kijken, tegen het loopvlak.
En dan kijken in hoeverre de band "uitpuilt". (Maar wang staat redelijk vlak hoor).
En dan zie je in mijn geval ook aan binnenzijde een grotere bolling dan aan buitenzijde. (Vanwege de neg. camber dus).
De vorige versleten banden waren in de wang (aan binnenzijde) op plaatsen zelfs aan het separeren
, het karkas is dan los van het rubber.
Banden hebben een Li van 95 (690kg) en XL (extra load). Maar toch een teken dat hier de grenzen van vermoeiing zijn overschreden !
Ik had er achteraf te lang op doorgereden, alhoewel je afgaat op de slijtgrens. (Ik weet nu beter, je kon het op de wang met je duim voelen).
Maar...op op je vraag terug te komen, als de band echt te slap zou staan zou die niet alleen aan binnenkant maar ook aan buitenkant harder afslijten.
En dat valt dus mee, het is vooral binnenzijde band.
Da's idd een goeie vraag.
Speelt nl. veelvuldig door mijn kop, of de bandenspanning wel goed is.
Aan de originele bandenspanningssticker in de deursponning heb ik niks, hierop staan uiteraard alleen de standaardbanden aangegeven.
![Afbeelding](http://i123.photobucket.com/albums/o293/pluuke/DSC00213.jpg)
Heb als enige referentie dat de bandenspanning lager wordt als de band breder wordt.
Er ligt 225x45-18 op. Bandenfabrikant geeft ook geen uitkomst.
Ik las laatst dat Bart (toch redelijk bij op bandengebied dacht-ik !) tegen iemand zei : "hou hem maar tegen de maximale bandspanning aan".
Deze is 3,4 van deze band.
Weet het eigenlijk dus niet, en wat ik daarom dan maar doe, is op de knietjes en voor op de band kijken, tegen het loopvlak.
En dan kijken in hoeverre de band "uitpuilt". (Maar wang staat redelijk vlak hoor).
En dan zie je in mijn geval ook aan binnenzijde een grotere bolling dan aan buitenzijde. (Vanwege de neg. camber dus).
De vorige versleten banden waren in de wang (aan binnenzijde) op plaatsen zelfs aan het separeren
![neutral :ie](./images/smilies/ie.gif)
Banden hebben een Li van 95 (690kg) en XL (extra load). Maar toch een teken dat hier de grenzen van vermoeiing zijn overschreden !
Ik had er achteraf te lang op doorgereden, alhoewel je afgaat op de slijtgrens. (Ik weet nu beter, je kon het op de wang met je duim voelen).
Maar...op op je vraag terug te komen, als de band echt te slap zou staan zou die niet alleen aan binnenkant maar ook aan buitenkant harder afslijten.
En dat valt dus mee, het is vooral binnenzijde band.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: Camber
Wanneer de bandenspanning ruim te laag is dan slijten zowel de binnen- als buitenkant van de band op de hoek. Wanneer één hoek duidelijk meer slijt dan heeft dit volgens mij meer met de stand van de band te maken.
Bij mijn vorige banden waren beide hoeken fors afgesleten en middenop nog ruim profieldiepte, dit als gevolg van een te lage bandenspanning. Ik reed met circa 3 bar en heb nu verhoogd tot 4 bar.
Bij mijn vorige banden waren beide hoeken fors afgesleten en middenop nog ruim profieldiepte, dit als gevolg van een te lage bandenspanning. Ik reed met circa 3 bar en heb nu verhoogd tot 4 bar.
- Multivan Generation
- Berichten: 33893
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Camber
@ Pluuke,
ik zou rondrijden met een bandenspanning tussen de 2,8 en 3,0 bar..
Met jouw bandenmaat..
ik zou rondrijden met een bandenspanning tussen de 2,8 en 3,0 bar..
Met jouw bandenmaat..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Camber
Jooooooo Peter
heb ze op 2,8 staan, dus hoop dat het
is.
heb ze op 2,8 staan, dus hoop dat het
![fun :toppie](./images/smilies/toppie.gif)
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Multivan Generation
- Berichten: 33893
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Camber
0,1 bar verschil kan al veel opleveren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Camber
2.8 is te laag in iedergeval 3.2 of nog wat hoger is beter.
Bus al laten uitlijnen? want de boel is gewoon te verstellen hoor bij een t4 en nog heel nauwkeurig ook. Als de binnenkanten te veel slijten eventueel iets meer toespoor geven zodat de boel wel netjes slijt. En ook nog altijd lekker door de bochten wil gassen.
Weet dat advies van volkswagen gegevens negatief camber is en negatief sporing. wat betekend binnenkant slijt sneller zekers met bredere en afwijkenden banden /velg maat. Gewoon iets meet sporing geven en alle slijt netjes af tot de laatse kilometer
Bus al laten uitlijnen? want de boel is gewoon te verstellen hoor bij een t4 en nog heel nauwkeurig ook. Als de binnenkanten te veel slijten eventueel iets meer toespoor geven zodat de boel wel netjes slijt. En ook nog altijd lekker door de bochten wil gassen.
Weet dat advies van volkswagen gegevens negatief camber is en negatief sporing. wat betekend binnenkant slijt sneller zekers met bredere en afwijkenden banden /velg maat. Gewoon iets meet sporing geven en alle slijt netjes af tot de laatse kilometer
RUBBEREXPRESS
Re: Camber
Hoi Bart,
Je zegt meer toespoor, oftewel de voorwielen vóór verder naar elkaar toe.
Dit compenseert dan de negatieve camber ?
Meer toespoor > koersvaster > minder graag willen sturen, toch ?
Je zegt meer toespoor, oftewel de voorwielen vóór verder naar elkaar toe.
Dit compenseert dan de negatieve camber ?
Meer toespoor > koersvaster > minder graag willen sturen, toch ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: Camber
Is wel in combinatie met negatief camber natuurlijk. En ook niet overdreven toespoor gaan geven. standaard is het ongeveer -0.5 uitspoor zelf zet ik ze op 0.2 graad toespoor. bedoel er mee negatief camber en sporing(uitspoor) geven slijtage aan binnekant. zou gewwon naar een goede uitlijner gaan die weet wat die doet. en dan heb je geen problemen.
weekendje friesland?????
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
![fun :wjw](./images/smilies/wjw.gif)
![fun :bifun](./images/smilies/bigfun.gif)
![fun :bifun](./images/smilies/bigfun.gif)
![fun :bifun](./images/smilies/bigfun.gif)
![fun :bifun](./images/smilies/bigfun.gif)
![fun :T44EVER](./images/smilies/T44EVER.gif)
RUBBEREXPRESS
Re: Camber
Ah,ok...uitspoor geeft al slijtage aan binnenzijde, en neg. camber ook nog eens...
dus daarom eerder meer toespoor geven.
Maar als ie std. al op -0,5 graad staat, moet dit niet meer worden.
Dan toch eerder de camber wat positiever.
Maar realiseer me nu ook dat ook hier ET waarde en velgbreedte hierin doorwerken.....!
Enneh, Friesland is niet bepaald in de buurt voor mij, maar lijkt me wel leuk !![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
dus daarom eerder meer toespoor geven.
Maar als ie std. al op -0,5 graad staat, moet dit niet meer worden.
Dan toch eerder de camber wat positiever.
Maar realiseer me nu ook dat ook hier ET waarde en velgbreedte hierin doorwerken.....!
Enneh, Friesland is niet bepaald in de buurt voor mij, maar lijkt me wel leuk !
![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air