Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camber

vragen over de T4
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Camber

Bericht door pluuke »

Is die (vóór) alleen mbv uitlijnapparatuur af te stellen ?
Vindt mijn bus veel negatieve camber hebben (op het oog).
Wielen staan aan bovenzijde naar binnen.
Vorige set banden was aan binnenzijde ook verder afgesleten dan aan buitenzijde.

Is de wielvlucht standaard eigenlijk al negatief ?
Verandert deze ook bij het verstellen van de toriesvering ?

Vóór zou de bus wat mogen zakken, zou mooi zijn als de camber daarmee ook meteen meer neutraal wordt....
Laatst gewijzigd door pluuke op 10 jun 2009, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Camber

Bericht door Pascal-141 »

pluuke schreef:Is die (vóór) alleen mbv uitlijnapparatuur af te stellen ?
Vindt mijn bus veel negatieve camber hebben (op het oog).
Wielen staan aan bovenzijde naar binnen.
Vorige set banden was aan binnenzijde ook verder afgesleten dan aan buitenzijde.

Is de wielvlucht standaard éigenlijk al negatief ?
Verandert deze ook bij het verstellen van de toriesvering ?

Vóór zou de bus wat mogen zakken, zou mooi zijn als de camber daarmee ook meteen meer neutraal wordt....
Camber veranderd niet bij verlagen (bij de T4) , heb dat al enkele malen bij verlagen/verhogen van ee T4 laten nakijken (wieluitlijning) en dat bleef altijd OK .
Een 150PK versie heeft wel een meer negatieve camber dan een andere T4 .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Camber

Bericht door pluuke »

Pascal-141 schreef:Camber veranderd niet bij verlagen (bij de T4) , heb dat al enkele malen bij verlagen/verhogen van ee T4 laten nakijken (wieluitlijning) en dat bleef altijd OK .
Hmm...da's jammer.
Pascal-141 schreef:en 150PK versie heeft wel een meer negatieve camber dan een andere T4 .
Hé....is dat vanwege de hogere bochtensnelheden ??? :bifun
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Camber

Bericht door René »

Lekker zo laten Pluuke.

Bij Negatief camber is je bochtengedrag beter. Zeker met zo'n zware camper met hoog zwaartepunt en 150pk aan boord.

berrie
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Camber

Bericht door pluuke »

Ja, inderdaad.
Nou, rij toch als een oud wijf op het ogenblik, nieuwe banden hè......daar zijn we nog zuunig op :yes
Als ze half afgesleten zijn gaat het pedaal waarschijnlijk wel weer wat dieper :yes
Richting einde levensduur zijn ze dan aan binnenzijde wel glad, dat terwijl ze in het midden van het loopvlak nog niet op de slijtgrens zitten.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Lammert
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 jun 2009, 21:13
Locatie: Geeuwenbrug

Re: Camber

Bericht door Lammert »

Patric, misschien een rare vraag, wat gebruik je als bandenspanning? Je zegt binnen zijde behoorlijk afgesleten en midden nog voldoende profiel. Ik zit standaard op 4 Bar.
Lammert
Lammert (T4-2002 LWB DC 102<132PK. Vanaf nieuw in bezit. > 444444.4km. :ikrij
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Camber

Bericht door pluuke »

Ha !
Da's idd een goeie vraag.
Speelt nl. veelvuldig door mijn kop, of de bandenspanning wel goed is.
Aan de originele bandenspanningssticker in de deursponning heb ik niks, hierop staan uiteraard alleen de standaardbanden aangegeven.
Afbeelding
Heb als enige referentie dat de bandenspanning lager wordt als de band breder wordt.
Er ligt 225x45-18 op. Bandenfabrikant geeft ook geen uitkomst.

Ik las laatst dat Bart (toch redelijk bij op bandengebied dacht-ik !) tegen iemand zei : "hou hem maar tegen de maximale bandspanning aan".
Deze is 3,4 van deze band.

Weet het eigenlijk dus niet, en wat ik daarom dan maar doe, is op de knietjes en voor op de band kijken, tegen het loopvlak.
En dan kijken in hoeverre de band "uitpuilt". (Maar wang staat redelijk vlak hoor).
En dan zie je in mijn geval ook aan binnenzijde een grotere bolling dan aan buitenzijde. (Vanwege de neg. camber dus).

De vorige versleten banden waren in de wang (aan binnenzijde) op plaatsen zelfs aan het separeren :ie , het karkas is dan los van het rubber.
Banden hebben een Li van 95 (690kg) en XL (extra load). Maar toch een teken dat hier de grenzen van vermoeiing zijn overschreden !
Ik had er achteraf te lang op doorgereden, alhoewel je afgaat op de slijtgrens. (Ik weet nu beter, je kon het op de wang met je duim voelen).

Maar...op op je vraag terug te komen, als de band echt te slap zou staan zou die niet alleen aan binnenkant maar ook aan buitenkant harder afslijten.
En dat valt dus mee, het is vooral binnenzijde band.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Camber

Bericht door Harm »

Wanneer de bandenspanning ruim te laag is dan slijten zowel de binnen- als buitenkant van de band op de hoek. Wanneer één hoek duidelijk meer slijt dan heeft dit volgens mij meer met de stand van de band te maken.

Bij mijn vorige banden waren beide hoeken fors afgesleten en middenop nog ruim profieldiepte, dit als gevolg van een te lage bandenspanning. Ik reed met circa 3 bar en heb nu verhoogd tot 4 bar.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camber

Bericht door Multivan Generation »

@ Pluuke,
ik zou rondrijden met een bandenspanning tussen de 2,8 en 3,0 bar..
Met jouw bandenmaat..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Camber

Bericht door pluuke »

Jooooooo Peter

heb ze op 2,8 staan, dus hoop dat het :toppie is.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camber

Bericht door Multivan Generation »

0,1 bar verschil kan al veel opleveren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Camber

Bericht door bartt4 »

2.8 is te laag in iedergeval 3.2 of nog wat hoger is beter.
Bus al laten uitlijnen? want de boel is gewoon te verstellen hoor bij een t4 en nog heel nauwkeurig ook. Als de binnenkanten te veel slijten eventueel iets meer toespoor geven zodat de boel wel netjes slijt. En ook nog altijd lekker door de bochten wil gassen.
Weet dat advies van volkswagen gegevens negatief camber is en negatief sporing. wat betekend binnenkant slijt sneller zekers met bredere en afwijkenden banden /velg maat. Gewoon iets meet sporing geven en alle slijt netjes af tot de laatse kilometer
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Camber

Bericht door pluuke »

Hoi Bart,

Je zegt meer toespoor, oftewel de voorwielen vóór verder naar elkaar toe.
Dit compenseert dan de negatieve camber ?

Meer toespoor > koersvaster > minder graag willen sturen, toch ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Camber

Bericht door bartt4 »

Is wel in combinatie met negatief camber natuurlijk. En ook niet overdreven toespoor gaan geven. standaard is het ongeveer -0.5 uitspoor zelf zet ik ze op 0.2 graad toespoor. bedoel er mee negatief camber en sporing(uitspoor) geven slijtage aan binnekant. zou gewwon naar een goede uitlijner gaan die weet wat die doet. en dan heb je geen problemen. :wjw weekendje friesland????? :bifun :bifun :bifun :bifun :T44EVER
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Camber

Bericht door pluuke »

Ah,ok...uitspoor geeft al slijtage aan binnenzijde, en neg. camber ook nog eens...
dus daarom eerder meer toespoor geven.
Maar als ie std. al op -0,5 graad staat, moet dit niet meer worden.
Dan toch eerder de camber wat positiever.

Maar realiseer me nu ook dat ook hier ET waarde en velgbreedte hierin doorwerken.....!

Enneh, Friesland is niet bepaald in de buurt voor mij, maar lijkt me wel leuk ! :ikrij
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Plaats reactie