Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Heb ik weer.... ACCU OMGEPOOLD !!

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Busman
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2007, 09:10
Locatie: Almelo

Heb ik weer.... ACCU OMGEPOOLD !!

Bericht door Busman »

Tja...T's dat ik er zelf bij stond anders had ik het nooit geloofd.
Mijn tweede accu ( huishoud semi tractie accu van 1 jaar oud van 95 ampère) is voor dood verklaard. Ik had geen stroom meer dus maar aan de lading gezet. Na enkele dagen ( regelmatig gecontroleerd voor koken) was de accu nog niet opgeladen ( 11.70 v).
Ben net naar de accu fit gegaan ( in Hengelo) en daar werd me verteld dat deze zo erg leeg getrokken was dat de polen omgesprongen waren. Deze man lied mij het zien en inderdaad op 2 verschillende meters was te zien ( inclusief mijn eigen multimeter) dat de polen omgesprongen waren de PLUS was de MASSA ......en de MASSA was de PLUS :muur :muur :muur :muur
De man zei dat dit echter niet onder de garantie viel en dat hij het ook niet terug kreeg van zijn leverancier. Toch heeft hij mij een gloednieuwe accu mee gegeven zonder iets te bereken. ( warme douche verdiend toch??) maar gaf me als tip. dat ik wel moest proberen om een beveiliging erop te zetten dat ik deze niet al te leeg kan trekken zodat het weer kan gebeuren( wat hij zeer zeker wel verwachte).
Nu had ik hier nog nooit eerder van gehoord en vraag jullie dus Hebben jullie tips voor mij zodat ik deze kan beveiligen??
( PS ik moet wel even zeggen dat ik het aangesloten heb via het scheidingsrelais bij tips en trucs )
http://people.zeelandnet.nl/diape/html/2deaccu.htm

Ik hoop dat er snel iemand reageert zodat ik er wat aan kan doen.
Groetjes Busman
:driveT5
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Heb ik weer.... ACCU OMGEPOOLD !!

Bericht door Egbert&Manon »

Je hebt een accu beveiliger nodig.
Even een zoektochtje op google.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/29

http://www.merconet.nl/producten/beveil ... 4/ib14.htm



Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Heb ik weer.... ACCU OMGEPOOLD !!

Bericht door Roger B. (11)61 »

nooit van gehoord dat dat kan door leegtrekken van de accu, kan me wel zoiets voorstellen als je de acculader er verkeerdom op gezet hebt en dan flink hebt laten laden......................

accubeveiliging is nooit weg, met te lage spanning doen de meeste apparaten toch niets meer
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: Heb ik weer.... ACCU OMGEPOOLD !!

Bericht door anita-sushi »

Ik heb een vraagje, wij hebben, wanneer we niet rijden, een druppelaar. Kan deze voorkomen dat de accu alsnog leeggetrokken wordt? Wij gebruiken de accu alleen voor de kraan en het TL-lampje.
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Heb ik weer.... ACCU OMGEPOOLD !!

Bericht door ZwedenTransporter »

Eenm druppellader zorgt dat de verliesspanning gecompenseerd wordt.
Deze kan volgens mij niet de accu opladen als er een verbruiker actief is.
Ik heb een zonnepaneel op mijn accu aangesloten tijdens de winter en deze houd de accu op spanning en zorgt er voor dat die niet helemaal leeg gaat.
Ik laad de accu´s wel eerst op voor die op stalling gaan.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Heb ik weer.... ACCU OMGEPOOLD !!

Bericht door André »

Een accu ompolen door leeg trekken :zwaai :zwaai :jump nooit van gehoord ! kan me ook niet voorstellen hoe hij jou dat heeft laten zien !!!!
Een accu flink leegtrekken is juist goed voor een accu, hierdoor blijft de chemische reactie goed op pijl en blijft hij dus langer leven.
Gewoon kapot . . . dat kan wel, dan heb je gewoon pech ! dan was het altijd al een slechte accu en door de flinke ontlading heeft hij de geest gegeven.
Als je je lader (druppel of niet) verkeert aansluit dan springt de beveiliging in en laad hij dus niet.
Een accu kan wel spontaan ompolen als je hem heftig kortsluit, buiten dat de vonken dan om je oren springen is dat een vervelende situatie.

André
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: Heb ik weer.... ACCU OMGEPOOLD !!

Bericht door Ruud »

hallo
ik heb het vroeger ook eens mee gemaakt(zo`n 28 jaar terug toen ik nog matroos was) dat een accu kan ompolen
we hadden problemen met de stroom aan boord,electricien erbij en maakte per ongeluk sluiting in het circuit
daarna wilde hij alles weer aan sluiten en toen vlogen de vonken om je oren
na alles na te meten kwam hij er achter dat er bij 1 accu de polen anders om werkte
+ werd -,- werd +
heel raar maar toch zelf meegemaakt
gr.ruud
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Heb ik weer.... ACCU OMGEPOOLD !!

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ruud schreef:electricien erbij en maakte per ongeluk sluiting in het circuit
daarna wilde hij alles weer aan sluiten en toen vlogen de vonken om je oren
na alles na te meten kwam hij er achter dat er bij 1 accu de polen anders om werkte
+ werd -,- werd +
heel raar maar toch zelf meegemaakt
gr.ruud
dus niet door leeg raken, maar door kortsluiting
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: Heb ik weer.... ACCU OMGEPOOLD !!

Bericht door Ruud »

hoi
ja,bij ons aan boord dus door kortsluiting inderdaad
gr.ruud
Plaats reactie