Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Radio gamma en CD wisselaar aansluiten

vragen over de T4
Plaats reactie
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Radio gamma en CD wisselaar aansluiten

Bericht door pjvlb »

Ik een originele VW radio, type Gamma, in mijn VW California uit 1996 zitten. Dit is de originele radio. Ik heb tevens een originele VW CD-wisselaar (6 cd's) en deze zou door de radio aangestuurt moeten kunnen worden. Nu beschikt de radio hiervoor over een zogenaamde ISO 1 aansluiting en de CD-wisselaar over een ISO 2 (de radio is van medio 96/97 en de wisselaar is vermoedelijk van 2000). Het uiterlijke verschil zit m in de afmetingen van de stekkers en de contacten. Bij de ISO 1 zijn deze een stuk groter. Nu hoor ik van diverse kanten dat er een verloopstekker zou bestaan maar anderen beweren weer dat beide apparaten niet op elkaar zijn aan te sluiten omdat de aansturing van de radio en CD-wisselaar niet overeenkomen. Wat is nu waar? Wie het weet mag het zeggen. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Radio gamma en CD wisselaar aansluiten

Bericht door Multivan Generation »

hallo,
als er een bedrijf is die het aan elkaar kan knopen,
dan zou het dietz moeten zijn.

http://www.dietz.biz.

hopelijk kan ik je hiermee een beetje helpen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Re: Radio gamma en CD wisselaar aansluiten

Bericht door pjvlb »

Top! bedankt voor je reactie. Heb inmiddels een oplossing gevonden na lang zoeken op internet maar nogmaals bedankt voor je reactie. Sorry dat ik nu overigens pas reageer maar ik ben even een tijdje weggeweest.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Radio gamma en CD wisselaar aansluiten

Bericht door Multivan Generation »

Dan ben ik benieuwd en misschien anderen ook wel: Hoe en wat?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Re: Radio gamma en CD wisselaar aansluiten

Bericht door pjvlb »

Ik heb heel lang gezocht en ben allerlei bedrijven afgeweest maar wanneer je dan vertelde dat jouw VW radio Gamma, type IV een andere aansluiting had dan bijv type V dan werd de blik al snel wazig. Zelfs de VW dealer en enkele auto audio speciaalzaken konden niet helpen! Het blijkt dat de latere types VW radio zijn uitgerust met een zogenaamde mini ISO stekker. Het voorgaande type radio heeft welliswaar ook een ISO aansluiting maar die is groter en daar begint dus het probleem. Vervolgens heb ik tijdenlang het internet afgestroopt tot ik uiteindelijk terecht kwam bij de firma Solisto uit Duitsland. Daar stond de verloop stekker gewoon op de site en voor ongeveer 6 euro nog wat, was deze te bestellen. De verzendkosten kwamen er dan nog bij en die bedragen 10 euro.

Ik kwam er overigens ook achter dat zij diverse apparaten leveren die wel erg handig zijn om bijv externe muziekspelers op je radio aan te sluiten. De radio moet daarvoor alleen wel zijn voorzien van een CD-wisselaar aansluiting. Kortom, ik heb nu een zogenaamde Solisto Pro aangesloten op de ingang van mijn CD-wisselaar en kan nu MP3's afspelen via een USB stick, een MP3 spelen of bijv een I-pod. Echt helemaal super en gewoon te bedienen vanaf de standaard radio! De CD-wisselaar is overigens ook gewoon via de verloopstekker aan te sluiten dus ik kan de Solisto altijd nog gebruiken in een andere auto bijv. terwijl ik dan de CD-wisselaar gewoon in mijn California ter beschikking heb. Voor nadere info moet je maar even kijken op de site van Solisto. http://www.solisto.de Ik hoop dat iemand wat aan deze info heeft, succes!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Radio gamma en CD wisselaar aansluiten

Bericht door Roger B. (11)61 »

die aansturing van ipod via CD-wisselaar bediening is niks nieuws, Dension levert dat voor vrijwel alle af-fabriek radios van zowat alle merken (dat die bediening niet altijd even logisch en handzaam werkt is een tweede)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Re: Radio gamma en CD wisselaar aansluiten

Bericht door pjvlb »

Oké, wist ik niet maar het ging mij uiteindelijk ook alleen om de aansluiting tussen een 'verouderd' type radio en een modernere CD-wisselaar. Tijdens mijn zoektocht stuitte ik op deze leverancier en de artikelen welke deze nog meer te bieden had. Ik ben daar zeer tevreden over maar het verbaasde mij dat deze de verloopstekker/kabel zonder blikken of blozen, standaard meeleverde. Andere potentiele leveranciers konden my niet helpen en leken i.i.g. nog nooit van het verschil in ISO stekkers vernomen te hebben of misschien wilde ze dit wel niet. Daar kan ik alleen maar naar gissen.
Plaats reactie