Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

airco-vraag

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

airco-vraag

Bericht door anita-sushi »

Onze T4 ('97) hebben we omgebouwd tot camper.
Wij hebben nu nog geen airco, maar dit is eigenlijk wel een wens. Het hoeft niet echt koel te worden, maar gewoon een paar graden onder de buiten-temp.
Is het slim om dit bij VW te doen of misschien juist via een andere weg?

En heeft iemand een idee van de kosten? Het goedkoopste hoeft niet, (mag wel) we willen vooral dat het gewoon werkt.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: airco-vraag

Bericht door René »

Enigste manier om het kouder te maken in de auto dan buiten is het plaatsen van een airco. VW begint hier niet eens aan.
Er zijn diverse bedrijven die ook achteraf een airco kunnen plaatsen. Besluit je om zelf een airco te (laten) plaatsen met gebruikte delen dan moet je er zeker van zijn dat alle delen ook daadwerkelijk aanwezig zijn.

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: airco-vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

een "complete" set tweede hands voor de T4 gaat voor 750-1250 euro van verkoper tot koper, en dan moet je nog aan de verbouwing beginnen EN hopen dat je alles hebt...

daarnaast is het vervangen van de filter/droger eigenlijk een must (geen idee wat die kost) en moet je het systeem ook nogeens laten vullen (100-150 euro ongeveer denk ik)

Nefel in Helmond heeft destijds mijn T5 voorzien van een airco achterin (aangesloten op originele aircosysteem dat voorin zat) dat kostte 1200 euro (voor rekening van de dealer)

wellicht dat zij ook losse aircounits leveren die niet in het kachelsysteem van de T4 verweven zitten, maar dan krijg je weer een of andere blok op je dak denk ik.........

De VW dealer zal hier waarschijnlijk niet aan beginnen zoals René al zei, en als ie het doet zal ie alleen nieuw spul willen monteren en wordt het weer erg prijzig
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: airco-vraag

Bericht door Multivan Generation »

Anita,
is het misschien een optie om aan weerskanten schuiframen te monteren?
Daar heb je bij campergebruik ook gemak van...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: airco-vraag

Bericht door anita-sushi »

Als ik het allemaal zo lees, wordt het dus een dure en lastige klus...

Ik zal degene die de onze heeft omgebouwd ook 's vragen.

@MG, daar waren we ook al over aan het denken. Maar dan nog, als je aan het camperen bent, sta je stil. Wanneer het buiten dan 30* is, met de hele dag de zon op je dak, is het binnen vele malen warmer.

Bedankt voor de reacties allemaal!
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: airco-vraag

Bericht door chv »

Hai Anita,
Ik denk dat je aan een auto airco niets hebt (nog los van de enorme kosten) omdat die alleen werkt als de motor loopt, terwijl het je gaat om een koele kampeerbus op de camping, toch? En dan sta je zoals je terecht op merkt stil. Is zo'n losse unit dan niet een idee voor je, zoals uit deze marktplaats advertentie van http://www.kampeerdump.nl in Zoetermeer (kost iets van 430,- euro).
http://link.marktplaats.nl/264710221

Uiteraard geen binding mee.
Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: airco-vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

moet je wel weer 220 v beschikbaar hebben, dat is namelijk de spanning die de door jou genoemde airco nodig heeft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: airco-vraag

Bericht door pluuke »

Eh sorry hoor, maar wie gaat er met 30° in zijn bus zitten ????
Je hebt het waarschijnlijk over het slapen....?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: airco-vraag

Bericht door chv »

@ Roger, bij een verblijf van 2 of meer dagen op de camping hebben de meeste kampeerbusjes sowieso behoefte aan de 220 volt aansluiting voor de koelkast, dus daar was ik wel van uitgegaan, ja.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: airco-vraag

Bericht door anita-sushi »

Bedankt Charles, dat is idd ongeveer wat wij zoeken.

Zou dit systeem met een omvormer kunnen werken tijdens het rijden? Of echt alleen op 220?
En dan nog een vraag, op de meeste campings heb je max-limiet aan verbruik, is dat met een airco dan al niet bijna op?

@ Roger, de vraag was idd vooral voor op de camping, om toch te kunnen slapen enzo.

Schoonpaps heeft op de boot 220 mbv zonnepanelen en is aan het prakkedenken of dat ook voor ons mogelijk is. Als dat hem lukt, kunnen we ook tijdens het rijden op 220, maar zover is het nog (lang) niet.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2038
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: airco-vraag

Bericht door chv »

Hoi Anita,

Er zijn omvormers die van 12 volt 220 volt maken dus rijdend zou ie in theorie moeten kunnen werken, danwel op je huishoudaccu('s) danwel op je autoaccu.
Maar dat hangt ook af van het stroomverbruik (=ampere) van de airco en de capaciteit van de omvormer.
Ik denk dat die man van kampeerdump.nl het je ongetwijfeld precies kan vertellen.
Ik heb mijn fietsendrager daar gekocht (en afgehaald) en het bedrijf kwam keurig netjes op me over.

Met vriendelijke groet,

Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: airco-vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

een omvormer van 1000 watt (dubbele van wat dat aircodingetje uit de link verbruikt) kost nog geen 100 euro, dan kun je tijdens het rijden die 220 volt airco ook gebruiken (500watt bij 12 volt is wel bijna 50(!) ampére, fikse kabel naar de omvormer nodig dus!!)

en 50A continuverbruik is een flinke aanslag op je beschikbare laadstroom, kan dus maar zo dat je samen met alle andere verbruikers in de auto toch tekort aan dynamovermogen hebt en langzaamaan je accu leeg raakt tijdens het rijden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie