Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motorregelapparaat: verbeterde versie

vragen over de T5
Plaats reactie
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

motorregelapparaat: verbeterde versie

Bericht door vaniac »

Ik heb een paar weken geleden een nieuw motorregelapparaat laten inbouwen omdat het oude kuren vertoonde bij warme motor (niet meer starten :ie :ie :ie ).
Door deze operatie was ik wel mijn chiptuning kwijt :muur :muur :muur :muur :muur :muur .
Vandaag bij de tuner geweest. Deze heeft de tuning er weer opgezet. Bij het uitlezen bleek het om een heel nieuwe versie van het regelapparaat te gaan. Hiervoor bleek ook een andere tuningversie nodig te zijn. De tuner heeft dit eens verder nageplozen en wat bleek: er bleken ontwerpfouten in het oude apparaat te zitten, waardoor er bij hoge temperaturen storingen kunnen ontstaan. In het nieuwe apparaat blijkt de koeling van de componenten op de printplaten sterk verbeterd te zijn. Volgens de tuner is het wel mogelijk om met eenvoudige middelen de oude apparaten van een betere koeling te voorzien. Achteraf gezien had het oude regelapparaat alleen geupgraded moeten worden en had ik een hoop geld kunnen sparen.
Dit is nu typisch VW. Dit probleem was natuurlijk allang bekend, anders hadden ze geen verbeterde versie ontwikkeld. Voor de rest wordt het stilgezwegen en gaan ze ervan uit dat de klant gewoon zijn beurs trekt en een nieuw apparaat betaalt. Dit is voor de dealer natuurlijk ook het gemakkelijkst. De dealer loopt natuurlijk wel het gevaar dat hij wel een goed betalende klant verliest...................... :zwaai :zwaai :zwaai :zwaai :zwaai :zwaai :zwaai
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: motorregelapparaat: verbeterde versie

Bericht door InfoMuis »

Lijkt een beetje op het turbo verhaal. Problemen met de turbo: Dan een nieuwe. Vooral niet kijken of vervuiling een mogelijk oorzaak is.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: motorregelapparaat: verbeterde versie

Bericht door jos_br »

Welke tuner heeft dit verteld??

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: motorregelapparaat: verbeterde versie

Bericht door vaniac »

Dit was Tec-Power in Duitsland. Ik ben op de hoofdvestiging in Remagen geweest.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: motorregelapparaat: verbeterde versie

Bericht door Pim 328 »

Een beetje goede dealer had je verteld dat er een update mogelijk was maar dat de chiptuning dan verdwenen was.

En mogelijke problemen bij vervangen software kunnen lijden tot een nieuw motorregelapp.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: motorregelapparaat: verbeterde versie

Bericht door vaniac »

Pim 328 schreef:Een beetje goede dealer had je verteld dat er een update mogelijk was maar dat de chiptuning dan verdwenen was.

En mogelijke problemen bij vervangen software kunnen lijden tot een nieuw motorregelapp.
Hallo Pim,
Het ging hierbij niet om een update van de software, maar om een upgrade van de hardware. Het probleem zat volgens de tuner in de koeling van diverse componenten op de printplaat. In de nieuwe versie van het regelapparaat is de koeling verbeterd. Door enkele modificaties had het oude regelapparaat ook een betere koeling kunnen krijgen.
Mijn ervaring met de dealer is, dat ze regelapparaten e.d. als een "blackbox" zien. Functioneert deze niet goed, dan wordt deze vervangen. Repareren komt niet voor op het lijstje van mogelijke oplossingen. Dit zal wel samenhangen met de richtlijnen van de importeur.
Door deze wegwerpcultuur wordt de klant wel geconfronteerd met hoge kosten voor reparaties.
SanderS
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 nov 2008, 15:06

Re: motorregelapparaat: verbeterde versie

Bericht door SanderS »

Doet me denken aan de BMW dealer, die bij het vervangen van de remblokjes standaard ook gelijk de remschijven vervangt. Richtlijnen van de importeur :zwaai.
Plaats reactie