Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Biturbo/registerladung

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Tiyuvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 aug 2009, 09:13

Biturbo/registerladung

Bericht door Tiyuvi »

Hallo allemaal,

Dit topic heb ik hier geplaatst alhoewel ik T4 rijdt, maar T5 mi meer nieuwere techniek bespreekt (Ik mis hier ook een algemeen technische rubriek).

Weet iemand van jullie meer te vertellen over de realiseerbaarheid van een biturbo ombouw mogelijkheid op een TDI blok. Los even wat de verschillen van de T5 en de T4 zijn. Maar wat spreekt er op tegen om de practische voordelen met elkaar te combineren: het snelle aanspringen van een kleine Turbo uit de ACV met de grotere uit de AXG. Ok, het kost tijd en geld en je zult ook andere aanpassingen (koppeling , remmen etc.) moeten verrichten... Alleen Volvo bouwt dit nu al standaard in zijn nieuwe D5 blok (205 pk) voor 2010.. Kom op VW, dat moet jij toch ook kunnen

Als dat misschien de makkelijkste weg is, en deze dwarse 5 cilinder techniek 1 op 1 om te rusten zijn, dan wist ik het wel...

Maar is dit ook zelf met 2 rechter handen uit te voeren?

Cheerio,
Sloompie
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Biturbo/registerladung

Bericht door vaniac »

Ik denk dat de AXD en AXE 5-cilinders theoretisch gezien wel zijn om te bouwen op een bi-turbo registersysteem. Het mechanische gedeelte zal nog wel het minste probleem opleveren, met uitzondering van de pompverstuivers. De pompverstuivers hebben maar een beperkt regelbereik. Het vervangen van de pompverstuivers door exemplaren met een grotere opbrengst kost kapitalen!!! Een commonrail systeem biedt veel meer mogelijkheden.
Ik denk dat de software voor de grootste problemen gaat zorgen en verder moet je bedacht zijn op thermische problemen in de cilinders (zuigers kunnen wegbranden etc).
Gebruikersavatar
Tiyuvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 aug 2009, 09:13

Re: Biturbo/registerladung

Bericht door Tiyuvi »

Maar buiten het standaard huis, tuin en keuken tunen van dieselmotoren heeft nog niemand in Nederland met zijn T4 en T5 hiermee ervaringen opgebouwd en practisch omgezet?

Ik zeg niet dat het niks is, maar de Dutchies zijn toch pioniers? Voor mij ligt alleen de software (niet te vergeten het budget!) als bezwaar, de rest is allemaal om te zetten. Ik weet dat iig in Finland er dus wel iemand is die deze ervaring heeft gebouwd (is ook een filmpje van).

Vaniac, dit thermische bezwaar geldt net zo voor al diegenen die met hun chiptuning verder gaan dan 30 pk extra zonder verdere aanpassingen.

Het gaat mij niet alleen om maximale toeren te draaien en bijbehorende topprestatie (Daar hebben we de verkeerde auto's voor), maar juist om het soepeler effect van vermogenstoename over de hele linie, ipv aan/uit zoals Abt zo 'mooi' heeft gebracht. Kijk bv naar de registerladung mogelijkheden van BMW dieselmotoren of het 1,4 TSI benzinemotorke van VW. En nu dan Volvo.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Biturbo/registerladung

Bericht door Donald4Motion »

Hoezo zou je een Bi-Turbo nemen als een iets grotere turbo al 400Nm (stationair) geeft en iets van 240/250 Pk, en loopt als elastiek.
Deze grotere turbo is verder alleen voorzien van een andere downpipe met cat vervanger en verder gewoon ' basic' 174Pk blok :love
Gebruikersavatar
Tiyuvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 aug 2009, 09:13

Re: Biturbo/registerladung

Bericht door Tiyuvi »

Donald, klingt interessant, over welke merk en type turbo praten we hier? En wat zijn de de verdere aanpassingen die nodig zijn om dit langer dan 5000 km heel te houden? :bonk

http://www.youtube.com/watch?v=BDUgkusl6Uk :ikrij

Dit is misschien iets war daar op lijkt...

Maar toch blijven hier mijn ??? staan, wat betreft het aanspringen van zo'n enkele grote turbo vanaf het stationaire toerental... Ik heb nog niet eerder gehoord van een GROTE turbo die ook beneden de 2000 toeren iets zinnigs doet, maar ik ben 1 groot oor :toppie
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Biturbo/registerladung

Bericht door Donald4Motion »

Edjeraketje heeft OOK zo'n bladblazer op z'n blok zitten.
Het is gemonteerd door JBautoservice en software van JD, dat zijn toch wel een beetje de goeroe's in dieseltuning.
Misschien dat Edje je wat kan toelichten.

Uiteraard kan je dit spul stuk rijden, dat zegt JB ook.
Maar als je met wat gevoel voor techniek rijdt dan is het erg betrouwbaar.
De echte limit zit h'm eerder in de bak denk ik, die kan eigenlijk maar 500Nm hebben
en met zo'n dergelijke tuning ga je daar aardig overheen.
Hij had er 1 rijden met een koppel van 568Nm, en rijdt nog.
en zijn er meer dan je denk die met zo'n tuning rijden
Gebruikersavatar
Tiyuvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 aug 2009, 09:13

Re: Biturbo/registerladung

Bericht door Tiyuvi »

Hoi Donald,

klasse dit is even een tip! :yes

Nu nog Edje vinden!! :adhd
Ben benieuwd hoe het waslijstje er uit gaat zien om deze cijfers eruit te krijgen... maar laat ik het project genieten en niet over 1 nacht ijs gaan :ie

Cheers
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Biturbo/registerladung

Bericht door Donald4Motion »

Je kan trouwens ook even bij JBautoservice informeren
Gebruikersavatar
Tiyuvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 aug 2009, 09:13

Re: Biturbo/registerladung

Bericht door Tiyuvi »

Tsjah, dat wordt dan wel bellen, want hoe komt het toch dat al deze tuners verspreid zitten tegen de grens...? :zwaai EPS bij Groningen, JD a bij Assen en JD e "bijna"in de achterhoek???

...ik dacht dat de markt in de Randstad zat. Waarschijnlijk zijn al die st..busjes hier dan toch fakers en niet getuned :bifun
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Biturbo/registerladung

Bericht door robindekeiser »

Tiyuvi schreef:Tsjah, dat wordt dan wel bellen, want hoe komt het toch dat al deze tuners verspreid zitten tegen de grens...? :zwaai EPS bij Groningen, JD a bij Assen en JD e "bijna"in de achterhoek???

...ik dacht dat de markt in de Randstad zat. Waarschijnlijk zijn al die st..busjes hier dan toch fakers en niet getuned :bifun
Misschien rijden die gewoon 200 km ???

Je had beter moeten zoeken in de historie van dit forum, deze "finse" turbo is al meerdere keren besproken
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Biturbo/registerladung

Bericht door edjeraketje »

Zoek en ga zult vinden :toppie
Bel me maar even op 06 28979096.
Groeten Edwin
Tiyuvi schreef:Hoi Donald,

klasse dit is even een tip! :yes

Nu nog Edje vinden!! :adhd
Ben benieuwd hoe het waslijstje er uit gaat zien om deze cijfers eruit te krijgen... maar laat ik het project genieten en niet over 1 nacht ijs gaan :ie

Cheers
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Biturbo/registerladung

Bericht door robindekeiser »

De turbo waar we het nu over hebben is voor een T5

Wat Tiyuvi zoekt: Dit topic heb ik hier geplaatst alhoewel ik T4 rijdt
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Biturbo/registerladung

Bericht door edjeraketje »

robindekeiser schreef:De turbo waar we het nu over hebben is voor een T5

Wat Tiyuvi zoekt: Dit topic heb ik hier geplaatst alhoewel ik T4 rijdt
Volgens mij maakt het Tiyuvi niet uit of het een T4 of T5 motor is, maar gaat het om de tecniek en wat daar bij hoort.
Heb bij mijn vorige T4 ook de turbo van de T4 multivan erop laten plaatsen en de software aan laten passen, kreeg toen een 170 pk. Maar dat is 7 jaar terug. Er zijn wel mogelijkheden om meer vermogen te creeren maar ik ben van mening dat het wel betrouwbare techniek moet blijven. Het uiterste uit een blok willen halen kost gaat ten koste van iets.
Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Biturbo/registerladung

Bericht door vaniac »

De de vijfcilinder TDI in de T4 heeft een gietijzeren blok en de T5 een aluminium blok met gecoate cilinderwanden. Ik denk dat het blok van de T4 sterker belast kan worden dan het blok van de T5. Daar staat wel weer tegenover dat de bevestiging van de krukaslagerkappen bij de T5 doorloopt tot in de cilinderkoppen. Bij de T4 zitten de hoofdlagerkappen gewoon met bouten in de onderkant van het blok. Dit is een minder sterke constructie dan bij de T5. Het T4-blok is volgens mij toch beter bestand tegen experimenten dan het T5-blok.
Gebruikersavatar
Tiyuvi
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 aug 2009, 09:13

Re: Biturbo/registerladung

Bericht door Tiyuvi »

Kijk hier wordt tenminste techniek besproken! Ed, ik neem komende week wel even contact met je op.

Tweeledig: inderdaad het gaat mij in 1e instantie puur om de techniek; maar de oplettende lezer ziet dat ik in een T4 rijdt, en daar wil ik de aanpassingen in deze (voor mij hobbybak) gewoon "uitproberen" zonder gellijk grote doodsklappers te maken.... want, eeehhh, dan had ik ook niet raad bij jullie moeten vragen toch?
Plaats reactie