Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

huishoud accu opladen

vragen over de T4
Plaats reactie
bejayen
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2009, 20:21
Locatie: tilburg

huishoud accu opladen

Bericht door bejayen »

Hallo t4 rijders,

Ik heb een california coach uit 1996.
Nu wil ik weten of de huishoud accu hoort op te laden wanneer de moter draait.

Is er iemand die mij dit kan vertellen en zo ja waar loopt de bedrading en zit een relais.

Groeten bjan
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: huishoud accu opladen

Bericht door Roger B. (11)61 »

durf met vrijwel 100% zekerheid te zeggen dat ie wel opgeladen behoort te worden als de motor loopt, geen idee waar de bedrading loopt en waar het scheidingsrelais zit (waarschijnlijk zit dit samen met de schakeling voor vaste stroom-lading)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: huishoud accu opladen

Bericht door Leo45 »

Jazeker hoort tie geladen te worden als de motor draait.
Er loopt een plus kabel van de accu naar achteren onder de koelbox.
Onder de koelbox zit een schakelrelais dat wordt ingeschakeld door de D+ van de dynamo.
Of tie wordt bijgeladen kan je zien aan de spanning op de display bij de binnenspiegel, zodra je de motor start moet de spanning oplopen en bij een compleet volle accu is dat tot ongeveer 14,3V.


Hier het schema: http://freenet-homepage.de/t4-knowledge ... t-w_57.pdf
Op pagina 57/3 zie je de aansluitingen zitten, J7 is het relais dat zit onder de koelbox.
Sommige auto's hebben 2 accu's sommige 1 grotere maar dat maakt in de aansluitingen niet veel uit.
Op het relais zou op aansluiting 87 altijd 12V moeten staan en bij ingeschakelde motor wordt die spanning doorgegeven op pin 30
Als je dynamo lampje uitgaat is je D+ in ieder geval goed vanaf de motor even op het relais meten of die ook werkelijk schakeld.
Zekeringen ben ik niet tegengekomen in dit circuit behalve aan de belastingskant van de accu. Alles zit gewoon rechttoe rechtaan.

Leo

p.s.
Jezelf even voorstellen en introduceren op deze site wordt op prijs gesteld :wjw :T44EVER
T4 2.5TDI automaat RIP
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: huishoud accu opladen

Bericht door Egbert&Manon »

Je scheidingsrelais kan ook nog bij je linkerachterlicht zitten.
De metalen plaat uit je kast halen en dan zie je hem.

http://www.t4-wiki.de/wiki/Trennrelais

http://www.t4-wiki.de/wiki/Ladeger%C3%A4t


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roberto
Berichten: 25
Lid geworden op: 31 aug 2009, 19:13

Re: huishoud accu opladen

Bericht door Roberto »

Ik heb begin dit jaar, na lang zoeken, een T4 (2002) met Westfalia interieur (2003, freestyle) aangeschaft. :yes Het is dus geen originele fabriekscamper maar de inbouw is origineel Westfalia en netjes uitgevoerd. Nu ben ik recent voor het eerst langere tijd met de camper weggeweest (de ultieme test :ikrij) en was mijn huishoudaccu toch wat sneller leeg dan verwacht. Bij schaduwtemperaturen van rond de 35 graden begrijp ik dat de koelkast vaker aanspreekt dan bij de gemiddeld veel lagere nederlandse temperaturen maar een 135 AH accu van Sonnenschein zou het toch langer moeten uithouden dan ca. 20 uur. (overigens had ik voordat ik met vakantie ging de camper op de 230V aansluiting aangesloten en gedurende 5 dagen laten opladen) Gedurende de vakantie was de koelkast de grootste verbruiker want verlichting heb ik niet gebruikt. De standkachel trouwens ook niet :winter

Inmiddels ben ik weer thuis en de accu aangesloten via de 230V aansluiting. Voor de zekerheid maar even gemeten wat de laadstroom was.... Die bedraagt wel 30 mA! Die 5 dagen opladen voor mijn vakantie zal dus weinig effect hebben gehad. In eerste instantie lag de laadstroom hoger (8A) maar binnen een half uur zakte de meter snel terug naar deze lage waarde. Is dat normaal? Ik wil die accu natuurlijk goed vol hebben!

Ik heb best geduld maar met die 30 mA gaat het wel heeel lang duren. Dus ik heb de accu los gekoppeld en met een losse acculader van 10A geladen. Ik heb een digitale multi/amperemeter tussen de kabeltjes gehangen om ook daar weer de laadstroom van te meten maar de 10A haalde ik bij lange na niet. Gemiddeld lag de laadstroom redelijk stabiel, de eerste 48 uur rond de 1,7A, daarna nam de laadstroom toe tot rond de 2A. Even simpel gedacht wellicht maar 48 x 1,7 = 81,6A geladen na 48 uur. 135Ah - 81,6 = nog 53,4 te gaan. Omdat de laadstroom inmiddels was toegenomen naar 2A heb ik vervolgens nog 36 uur door geladen. (Totaal nu dus 81,6 + (36 x 2) = 153,6 uur. Wel allemaal aan een stuk door en dus zonder belasting.

Ik moet nog even een praktijktest uitvoeren door de spanning te meten en de accu te belasten. Nu na het weer aansluiten van de accu en inpluggen van de stekker aan de buitenkant van de auto op de 230v bedraagt de laadstroom 40 mA. (bij de bijna lege accu was dat 30mA) Overigens meet ik bij niet laden een stroomafname van 30mA. Dat lijkt me wat hoog voor alleen het display? (origineel Westfalia bedieningspaneel in het dak boven de voorstoelen)

Is de laadstroom van 40mA normaal en wat zou de laadstroom moeten zijn als je rijdt? (die heb ik nu nog niet gemeten)
Als je 8 uur aan een stuk door met gemiddeld 120 km/u rijdt zou dat toch ook voldoende moeten zijn om de accu weer vol te krijgen?

Ik weet dat het risico bestaat dat de accu aan het einde van zijn latijn is (altijd een risico bij een tweedehands camper aankoop) maar wellicht is er iets niet goed in de aansluitingen met de laadstroom? Ik heb inmiddels heel wat afgezocht over dit onderwerp maar ik kan er niet zo specifiek iets over vinden. Dus iedereen met tips en adviezen zeer hartelijk welkom! :yes
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: huishoud accu opladen

Bericht door Leo45 »

Het lijkt er op dat je accu is overleden, waarschijnlijk toch te lang met te lage spanning gestaan.
Bij het laden van een lege accu loopt er ongeveer 8A als de accu vol is moet dat toch nog altijd ongeveer 1A houdlading zijn.
30mA is veels te weinig en lijkt me een hoogohmige accu ofwel een defecte accu.

Bij een normale vakantie heb ik op de camping nooit stroom ongeveer 100km per dag rijden was genoeg om ervoor te zorgen dat de accu lekker bleef leveren.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: huishoud accu opladen

Bericht door Egbert&Manon »

Als een accu (zo goed als) vol is gaat de lader over in druppelladen, danwel laden met een hele lage stroom.
Kan het zijn dat je accu vol is, als je zo'n lage stroom meet?

Sommige laders gaan eerst de accu testen met verschilende stroompjes, alvorens ze de volle mep aan laadstroom geven.
Op mijn werk hebben we laders die pas na 12 minuten overgaan op diepladen, als de accu's nog redelijk vol zijn geven ze een lagere stroom.
Ik weet niet hoe intelligent jouw lader is.
Wat voor spanning meetje op de polen als de laadstroom zo laag is?

Dat je accu het 20 uur volgehouden heeft bij temperaturen van 35 graden vind ik niet bijzonder.
Waarschijnlijk stopt hij dan met koelen zodra je spanning tot 11,5 volt is gezakt.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
pedroV
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 jul 2009, 17:09

Re: huishoud accu opladen

Bericht door pedroV »

hierbij reageer ik even op jou probleem ik ben in het bezit van een california exclusief met een gel huishoudaccu van 135ah. wat mij op valt is dat als de buitentemperatuur hoog is 25graden of meer de accu spaning redelijk snel zakt wat ik dan doe is de temperatuur van de koelkist wat hoger zetten op 9 graden onder in blijft de temperatuur dan zo,n 7/8graden dan red ik het wel 3 nachten, wat wel belangrijk is dat je 1keer in de drie maanden de accu oplaadt met 220v voor 38uur de lader van de auto werkt dan een laadprogramma af. want de dynamo krijgt de accu nooit helemaal vol hoelang je ook rijdt. groetjes. :driveT4
Plaats reactie